Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jubii Debat

Bruger vi for meget krudt på fyrværkeri?

Recommended Posts

pininfarina

Nu er jeg ikke ny mere, og jeg undrer mig over denne omsiggribende vatindpakning, som vi har været vidne til i et par årtier.

I visse amerikanskejede firmaer i Danmark må man ikke gå på trapper uden at have den ene hånd på gelænderet. Ellers fraskriver man visse forsikringsansvar.

Da jeg var dreng kunne vi alle købe fyrværkeri op til nytår. Kan ikke huske præcist hvornår salget startede, men det var selvsagt når behovet opstod op til nytår.

Jeg har fyret mange Blå Lyn og Tiger Lyn af, og selvfølgelig masser af andre "kinesere". Største problem var faktisk mange halvsløje lunter, som enten ikke brændte eller brændte for hurtigt. Well - well, jeg kan stadig tælle til 10.

Til gengæld mindes ALDRIG at have hørt beklagelser over de mange brag eller røg etc. dengang.  Det hørte bare sæsonen til. Vi har selv kæledyr og har aldrig oplevet at de blev forskrækket. 

Det opleves mere som om en puritanisme skal trækkes ned over hovedet på de liberale, som skyder fyrværkeri af, spiser kød, går topløs på stranden og generelt har et sjovere liv. Man tænker - hvor mon den kultur kommer fra?!

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MP66

Har ikke købt fyrværkeri siden 2003.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
On ‎26‎-‎12‎-‎2019 at 13:04, MP66 skrev:

Har ikke købt fyrværkeri siden 2003.

Den kan jeg godt slå.

Jeg har aldrig brugt én eneste krone på fyrværkeri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
On 28.12.2018 at 17:30, pininfarina skrev:

Nu er jeg ikke ny mere, og jeg undrer mig over denne omsiggribende vatindpakning, som vi har været vidne til i et par årtier.

I visse amerikanskejede firmaer i Danmark må man ikke gå på trapper uden at have den ene hånd på gelænderet. Ellers fraskriver man visse forsikringsansvar.

Da jeg var dreng kunne vi alle købe fyrværkeri op til nytår. Kan ikke huske præcist hvornår salget startede, men det var selvsagt når behovet opstod op til nytår.

Jeg har fyret mange Blå Lyn og Tiger Lyn af, og selvfølgelig masser af andre "kinesere". Største problem var faktisk mange halvsløje lunter, som enten ikke brændte eller brændte for hurtigt. Well - well, jeg kan stadig tælle til 10.

Til gengæld mindes ALDRIG at have hørt beklagelser over de mange brag eller røg etc. dengang.  Det hørte bare sæsonen til. Vi har selv kæledyr og har aldrig oplevet at de blev forskrækket. 

Det opleves mere som om en puritanisme skal trækkes ned over hovedet på de liberale, som skyder fyrværkeri af, spiser kød, går topløs på stranden og generelt har et sjovere liv. Man tænker - hvor mon den kultur kommer fra?!

Problemet med kinesere og kanonslag var især de mange høreskader, når det pludselig eksploderede op i hovedet på en. Desuden var der endnu større problemer med dem, der ville lave endnu større ting selv for at overgå de andre. For hjemmelavede rørbomber og lignende kunne rive en hånd eller en arm af, hvilket også skete rundt omkring hvert eneste år.

Men især for at begrænse høreskaderne forbød man så knaldfyrværkeriet, så folk måtte nøjes med heksehyl og raketter. Dette begrænsede ganske rigtigt også høreskaderne. Men til gengæld øgede det antallet af øjenskader voldsomt, når børn og berusede unge ikke tog sig tilstrækkeligt i agt for at undgå at ramme andre, hvilket skadestuerne jo også meldte tilbage om hvert eneste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner

Jeg har slet ikke købt eller brugt fyrværkeri i 10 år nu. Jeg har ikke behov for fyrværkeri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina

Man må ikke importere fyrværkeri fra Tyskland.

Er det fordi det tyske er farligere end det lovlige danske? Hvis det er må det vel nærmest flyde med afrevne fingre etc. i Tyskland efter nytårsaften, - eller hur?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erpe
For 22 minutter siden, pininfarina skrev:

Man må ikke importere fyrværkeri fra Tyskland.

Er det fordi det tyske er farligere end det lovlige danske? Hvis det er må det vel nærmest flyde med afrevne fingre etc. i Tyskland efter nytårsaften, - eller hur?

Nej, det skyldes importreglerne for fyrværkeri. Kun godkendte firmaer har lov til at importere fyrværkeri til Danmark. De skal også have en særlig tilladelse for at måtte fremstille fyrværkeri. Som privatperson må man derfor hverken fremstille fyrværkeri eller importere fyrværkeri fra andre lande.

Det tyske fyrværkeri larmer mere end det danske. Men Tyskland har lige så store restriktioner for lovligt fyrværkeri, som Danmark har. De har desuden de samme diskussioner om eventuelt helt at forbyde fyrværkeri.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
For 6 timer siden, Erpe skrev:

Nej, det skyldes importreglerne for fyrværkeri. Kun godkendte firmaer har lov til at importere fyrværkeri til Danmark. De skal også have en særlig tilladelse for at måtte fremstille fyrværkeri. Som privatperson må man derfor hverken fremstille fyrværkeri eller importere fyrværkeri fra andre lande.

Det tyske fyrværkeri larmer mere end det danske. Men Tyskland har lige så store restriktioner for lovligt fyrværkeri, som Danmark har. De har desuden de samme diskussioner om eventuelt helt at forbyde fyrværkeri.

Hvilket jo er tankevækkende for to EU lande, som ellers har mange ens regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...