Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Jubii Debat

Bruger vi for meget krudt på fyrværkeri?

Recommended Posts

Jubii Debat

"Man skal huske sikkerheden, når det erhvervede fyrværkeri fyres af, lyder det fra Sikkerhedsstyrelsen"

Er det ikke et eller andet sted virkelig out-dated at vi stadig får lov at fyre fyrværkeri af selv, når nu det gang på gang viser sig at være  farligt i hænderne på fulde voksne? 

https://www.jubii.dk/nyheder/ritzau/danskerne-vil-koebe-nytaarsknald-for-naesten-en-halv-milliard/ae6d4d208ba3416587b72d53c7e71e81

d8192d10-b2b4-0047-0000-000000000000.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Jeg har fået mine lyster i den henseende tilfredsstillet. Nu har jeg det fint med det de andre fyrer af. Jeg tænkte om man kunne lave noget organiseret, så man kunne få maksimalt gavn af de midler, som overordnet bliver brugt på krudt. Fx får man meget ud af at tage i Tivoli og se deres show. 

Men der er næppe muligheder at regulere det, for så vil det bare gå over til det sorte og ulovlige marked, så jeg ser ikke at der skal ændres på særligt meget, hvis overhovedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Ville under ingen omstændigheder undvære det at fyre fyrværkeri af nytårsaften, jo større og flottere, des bedre.

Hvorfor skulle man ikke have lov til det?, ja det er farligt, men ikke mere end så meget andet her i verden hvis man behandler det med respekt, og ikke køber ulovligt eller laver om på det.

Det er efterhånden som om det ikke drejer sig om meget andet end at forbyde alt muligt, fordi nogle få ikke bryder sig om det, det med at vi lever i et frit land, er efterhånden en sandhed med modifikationer.

Der er 4 dage om året hvor man må bruge fyrværkeri, det tror jeg ærligt talt de fleste overlever 🙂

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Basle, jeg synes Du gør det meget nemt for Dig selv.

Ja, der er frihed til at fyre krudt af til nytår, og jeg er ikke fortaler for et (ikke gennemførbart) forbud. Tænk dog lige over at Din frihed er den ENE slags frihed her. Der er faktisk pænt mange mennesker som ikke bryder sig om det overhovedet, og de fratages så DERES frihed til ikke at ville lytte til regelmæssige brag i praktisk talt et helt døgn, inklusiv permanent larm i nogle timer, og sporadiske kanonslag i mange dage (uger) op til og efter nytår.

Næ, der er ingen som kan stoppe det, men imens Du piver over "Din frihed", så bare husk at der er mange som mister deres frie valg i den forbindelse - det er DEM som må føje sig, ikke Dig og alle de andre for hvem BANGBANGBANG er et tilstrækkeligt niveau af underholdning. Hvis frihed kun er "når jeg får mit", så er Du sådan set ligeglad med frihed som sådan og burde ikke (mis)bruge begrebet som argument.

Og ja, jeg synes også der generelt er kommet flere folk på gaden som ikke burde håndtere med noget der kan springe i luften. Visse "unge mænd" i byerne er ikke kun ligeglade, men fyrer til dels raketter af i vandret, med fuldt overlæg fordi de synes det er megasjovt. Problemet her er jo ikke familiefaren der tænder et batteri i forhaven mens han holder småbørn på afstand - men der kommer flere og flere der ødelægger det for ham, fordi de åbenbart ikke kan håndtere en liberal fyrværkeripolitik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 2 timer siden, Seeckt skrev:

Basle, jeg synes Du gør det meget nemt for Dig selv.

Ja, der er frihed til at fyre krudt af til nytår, og jeg er ikke fortaler for et (ikke gennemførbart) forbud. Tænk dog lige over at Din frihed er den ENE slags frihed her. Der er faktisk pænt mange mennesker som ikke bryder sig om det overhovedet, og de fratages så DERES frihed til ikke at ville lytte til regelmæssige brag i praktisk talt et helt døgn, inklusiv permanent larm i nogle timer, og sporadiske kanonslag i mange dage (uger) op til og efter nytår.

Næ, der er ingen som kan stoppe det, men imens Du piver over "Din frihed", så bare husk at der er mange som mister deres frie valg i den forbindelse - det er DEM som må føje sig, ikke Dig og alle de andre for hvem BANGBANGBANG er et tilstrækkeligt niveau af underholdning. Hvis frihed kun er "når jeg får mit", så er Du sådan set ligeglad med frihed som sådan og burde ikke (mis)bruge begrebet som argument.

Og ja, jeg synes også der generelt er kommet flere folk på gaden som ikke burde håndtere med noget der kan springe i luften. Visse "unge mænd" i byerne er ikke kun ligeglade, men fyrer til dels raketter af i vandret, med fuldt overlæg fordi de synes det er megasjovt. Problemet her er jo ikke familiefaren der tænder et batteri i forhaven mens han holder småbørn på afstand - men der kommer flere og flere der ødelægger det for ham, fordi de åbenbart ikke kan håndtere en liberal fyrværkeripolitik.

Der er også mange der ikke bryder sig om hunde, derfor har folk dem stadig med alle steder og det er 365 dage om året, at fyre fyrværkeri af nytårsaften har været en tradition, i jeg ved ikke hvor lang tid.

Tror der på årsplan kommer flere til skade pga hunde end pga fyrværkeri, skal vi så også forbyde hunde, der er såmænd også personer der har de forkerte hunde og bruger dem på den forkerte måde, og rigtigt mange der ikke gider høre på deres evindelige gøen, når de er alene hjemme, står ved købmanden osv. osv.

Det handler på ingen måde om at gøre det nemt for nogen, det handler om at efterhånden er det sådan at når der er en befolkningsgruppe der ikke bryder sig om et eller andet, eller bliver stødt og fornærmet, så skal tingene bare gøres forbudt, eller fjernes eller laves om.

Tænker også lidt at med de sindssyge mængder der bliver fyret af, må der være mindst lige så mange der elsker fyrværkeri som dem der hader det, tror måske endda elskerne er i overtal.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Seeckt

Ændrer intet ved at det som hovedregel er dem som varetager en frihed TIL, der beskærer andres frihed FOR. Og i tilfælde af BANGBANGBANG HØRMIGHØRMIGJEGKANSIGEBANGHØHØHØ er det ikke Dig, som mister noget eller skal punge tusinder ud for et sommerhus langt væk fra andres frihed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

For mig siger fyrværkeri ikke det store. Jeg har set fyrværkeriet i Paris på Bastilledagen og der har endnu ikke været noget, der kommer i nærheden af det. Jeg vil hellere bruge min energi på de mennesker jeg er i festligt lag med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Jeg bruger ikke en krone på fyrværkeri , jeg kikker ud af vinduet og ser på fyrværkeri nytårsaften , det er helt gratis 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner

som barn var jeg meget intereseret i fyrværkeri og skyd af hver nytår men nu som voksen er jeg ligeglad med fyrværkeri og syns det er spil af penge og jeg syns det er mega irereterne når folk skyder af lige udenfor det larmer alt for meget med kanonslag...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ElskerFolieBalloner
On 22/12/2018 at 23:19, basle72 skrev:

Der er også mange der ikke bryder sig om hunde, derfor har folk dem stadig med alle steder og det er 365 dage om året, at fyre fyrværkeri af nytårsaften har været en tradition, i jeg ved ikke hvor lang tid.

Tror der på årsplan kommer flere til skade pga hunde end pga fyrværkeri, skal vi så også forbyde hunde, der er såmænd også personer der har de forkerte hunde og bruger dem på den forkerte måde, og rigtigt mange der ikke gider høre på deres evindelige gøen, når de er alene hjemme, står ved købmanden osv. osv.

Det handler på ingen måde om at gøre det nemt for nogen, det handler om at efterhånden er det sådan at når der er en befolkningsgruppe der ikke bryder sig om et eller andet, eller bliver stødt og fornærmet, så skal tingene bare gøres forbudt, eller fjernes eller laves om.

Tænker også lidt at med de sindssyge mængder der bliver fyret af, må der være mindst lige så mange der elsker fyrværkeri som dem der hader det, tror måske endda elskerne er i overtal.

Jeg høre til dem som ikke kan lide hunde, for min skyld kunne man godt forbyde hunde

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...