Lucianone

Hvem vinder Champions League 2018-2019?

Recommended Posts

Lucianone

Det er ikke meget gang, der er i fodboldforum herinde, må jeg sige. Men jeg prøver at sætte lidt gang i tingene...

Hvem tror I, der vinder Champions Leauge i år?

Selv synes jeg, at det er sværere at spå om end de senere år, fordi de hold, der plejer at være suveræne synes at have tabt noget. Mens de hold, der lå i feltet under de største favoritter, synes at have lidt mere at skyde med i år. Med andre ord betyder dette, at der efter min opfattelse er flere bejlere til titlen i år end de forudgående 4-5 sæsoner. Hvilket kun er en charme.

Her er mine primære bejlere til titlen - nogenlunde i rækkefølge efter, hvor gode chancer, jeg tror de har for at hjemføre trofæet. Der er NI hold, som jeg realistisk tilskriver en chance for at vinde Champions League i år:

BARCELONA - er efter min opfattelse den største favorit til titlen. Hvilket kan synes ulogisk, dersom de har skuffet de seneste sæsoner og er røget ud tidligere end de plejer. Sidste år tabte de til Roma og året før til Juventus, begge gange i kvartfinalen! Men eftersom Real har mistet Ronaldo og Juventus og Bayern endnu ikke overbeviser mig helt spillemæssigt, giver jeg lidt bedre chancer til Barcelona i år. De har haft nogle udfald og et par dumme nederlag. Men når de rammer DAGEN, synes jeg stadig, at de spiller det bedste hold. Spørgsmålet er bare, om de i CL i år kan undgå de dumme udfald, de har haft de sidste par sæsoner. Men på papiret synes jeg, at de ligner de største favoritter i år.

JUVENTUS - har forstærket holdet med det spektakulære køb af Ronaldo og indtil videre har det givet pote i den hjemlige liga, hvor Juventus har vundet hele 14 af de 15 første kampe, hvilket i øvrigt er rekord for den italienske liga! Og Ronaldo har også gjort det glimrende med 11 mål og en delt topscorerværdighed i ligaen. I Champions League har Ronaldo dog haft det sværere. Kun ét mål er det blevet til i gruppespillet og Juventus tabte to ud af seks kampe - til Manchester United og Young Boys. Dog vandt de så de øvrige fire kampe og det var nok til alligevel at vinde deres gruppe. Men selvom Juventus fremtræder styrket i år med købet af Ronaldo (dog solgte man i stedet topscoreren Higuaín til Milan), synes jeg ikke helt, at holdet endnu har vist det spillemæssige format til at vinde Champions League. De er ikke i stand til at ramme samme topniveau, som Barcelona kan ramme. Til gengæld er Juventus mere solide og stabile end Barcelona. Juve er helt klart en bejler til titlen i år, men topfavoritter er de ikke, da jeg synes, at de især på midtbanen har visse mangler. Der mangler noget kreativitet på midtbanen, som mest består af solide "møvere" og bolderobrere. Men ikke af ret meget kreativitet og fantasi.

PARIS SAINT GERMAIN - de har floppet fælt de tidligere år i CL. Men måske er det i år, de kan komme helt til tops? De andre tophold synes lidt svækkede og PSG virker lidt mere solide i år end i de tidligere år. Trods en dårlig start, vandt de alligevel en svær gruppe foran Liverpool og Roma og de sidste par kampe viste de glimrende fodboldspil, især i sejren over Liverpool imponerede de mig. Man har i målet fået tilgang af 41 årige Buffon. Han er ikke helt, hvad han har været, men har dog stadig rutinen og erfaringen til at han kan tilføre holdet noget karisma og vindermentalitet. Og i front er PSG utroligt giftige med Neymar, Cavani og Mbabbé. Vel nok verdens stærkeste angrebstrio. PSG har gode chancer for at nå langt i CL i år. Dog savner de måske, ligesom Juventus, en smule på midtbanen.

LIVERPOOL - Liverpool nåede overraskende finalen sidste år, men tabte efter en flot finale på et par syrlige drops af deres usikre tyske keeper Karius. Ham har de dog nu skilt sig af med og bedømt på deres sæsonstart, er de bestemt en bejler til titlen igen i år. De kæmper med City om det engelske mesterskab og de leverede også momentvis fine præstationer i deres indledende gruppe mod PSG, Roma og Røde Stjerne. Dog har de vist problemer på udebane, hvor de defensivt har haft svært ved at stå distancen. Og de tabte faktisk alle tre udekampe i deres gruppe! Derfor er Liverpool nok én af favoritterne, men jeg placerer dem dog under Barcelona og Juventus. Anfield Road kan dog som så ofte før blive en afgørende faktor i knock out-fasen. Der er noget magi over det stadion!

REAL MADRID - trods tabet af Ronaldo, skal man aldrig helt afskrive Real. De viste det i gruppen, hvor de slog Roma i begge kampe og leverede to fine præstationer, ligesom de også stadig er med i kampen om ligatitlen i Spanien. Dog har det været tydeligt, at man angrebsmæssigt har savnet Ronaldos mange mål. Asencio er dygtig - men nogen Ronaldo bliver han altså aldrig! Derfor er Real IKKE topfavoritter i år til at vinde CL. Men de har dog stadig så meget kvalitet i truppen samt så meget erfaring og snuhed, at jeg ikke vil afskrive dem. Men jeg placerer dem efter Barcelona, PSG og Juventus på min favoritliste.

ATLETICO MADRID - spiller for spiller har de ikke samme niveau som Juventus, PSG, Real og Barcelona. Men de er utroligt solide og svære at spille imod. De giver næsten altid de andre topklubber problemer og slår dem ofte på snuhed og hårdhed. Derfor skal man aldrig afskrive Atletico Madrid. De er solide defensivt og har også en ekstremt målfarlig herre i Griezmann i front. Og i målet har man i mine øjne en af verdens bedste keepere i Jan Oblak.

BAYERN MÜNCHEN - har haft flere problemer i år end de tidligere år i den hjemlige liga. Og vandt kun knebent deres gruppe foran Ajax. Med andre ord ligner Bayern ikke i år en topfavorit til titlen. Men afskrive dem vil jeg dog ikke, fordi de har stadig klassespillere på de fleste positioner og Lewandowski er stadig en Top 5-angriber i verden. Robben og Ribery er dog aldrende og har ikke tidligere tiders tempo og farlighed. Derfor tror jeg ikke helt på Bayern som vinder i år. Men en semifinaleplads er afgjort indenfor rækkevidde.

MANCHESTER CITY - selvom de har været suveræne i England et par sæsoner og har vist flot og også effektiv fodbold, har de ikke vist det samme i Europa endnu. Én semifinaleplads er det blevet til samt en række skuffelser. Derfor placerer jeg kun City som kandidat nr. 7-8 til titlen i CL! Men der er ingen tvivl om, at kan de få det til at køre i Europa, har de på papiret et klassehold og kan slå alle. Med navne som Gündogan, Bernardo Silva, De Bruyne, Sterling, Gabriel Jesus og Agüero kan de bestemt ikke afskrives. Spørgsmålet er mere om de kan få de mange klassespillere til også at præstere på allerhøjeste niveau som HOLD. Det har det ofte knebet med for City.

TOTTENHAM - røg sidste år lidt uheldigt ud til Juventus i ottendedelsfinalen. Men i år kom de med hiv og sving videre fra gruppespillet i en svær gruppe med Barcelona, Inter og PSV Eindhoven. Tottenham spiller flot fodbold og er også solide defensivt, så på en god dag har de en chance mod alle hold. Men de mangler lige det allersidste, så derfor er de ikke blandt topkandidaterne til at vinde CL. Det er dog et hold, som sagtens kan gå til kvarfinalen. Og flasker alt sig, er en semifinaleplads også mulig. Men så tror jeg ikke på, at de kommer længere. 

De øvrige syv hold i ottendelsfinalen er: 

Dortmund

FC Porto

AS Roma

Lyon

Manchester United

Ajax

Schalke 04

- Jeg tror ikke rigtigt på disse hold som vindere af CL. Men Dortmund og United kan godt blive mulige overraskelser. Dortmund fordi de spiller hurtigt og er giftige på hjemmebane. United fordi de ganske vist spiller hamrende kedeligt Mourinho-bold, men defensivt er så solide, at de kan tage brodden fra selv de bedste angreb. Vi så det i gruppespillet, hvor de faktisk samlet spillede lige op med Juventus, selvom de i perioder var i store problemer. De øvrige fem hold tror jeg ikke på. De er for svage til at nå langt i CL i år. Roma overraskede dog sidste år ved at nå semifinalen, så man skal jo aldrig sige aldrig...

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind