Convex Earth

Klip i kørekortet!

Recommended Posts

Convex Earth

Klip i kørekortet!

https://www.bt.dk/trafik/nu-faar-du-et-klip-i-koerekortet-hvis-du-smser-under-koerslen

"Nu får du et klip i kørekortet, hvis du sms'er under kørslen.

Et enigt Folketing har netop vedtaget, at du fremover skal have et klip i kørekortet, hvis du sender en sms eller bruger håndholdt mobil, mens du kører.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Hidtil har bilisterne sluppet med en bøde på 1.500 kroner for at tale i håndholdt mobil, sms'e eller bruge andet håndholdt teleudstyr som eksempelvis GPS, iPad og Smartwatch under kørslen, men det mente regeringen og Dansk Folkeparti ikke var nok."

Næsten hver dag ser man bilister bruge håndholdt mobil telefon når de kører!

Nogle sidder endda også og laver sms mens de kører, men disse unoder koster for fremtiden et klip i kørekortet plus en bøde på 1.500 kroner!

Den nye lov træder i kraft i det nye år!

Din mening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LesterCrest

Problemet bliver bevisbyrden. Hvis telefonen sidder i en holder og chaufføren beslutter sig for at læse en SMS eller blot kortet på GPS'en (som i nogle biler er telefonen f.eks. i en VW Up!), hvordan kan politiet så bevise det medmindre at det er denne app. som er på skærmen, når bilen er smadret efter et uheld?

I nogle lande som har en afsindig holdning til dette område, er du skyldig blot du har modtaget en SMS. I England koster det fængsel i flere år, hvis din telefon er tændt i bilen og du kører en ned uanset om personen ikke har lys på eller selv kører forkert rundt i en rundkørsel.

Set i det lys er et klip i kørekortet lidt, men det ændrer ikke på at bevisbyrden er svær, for hvis der ikke er sendt en SMS, hvordan kan anklagemyndigheden så bevise at du havde tænkt at sende en SMS, hvis du f.eks. sletter kladden på en ikke sendt SMS?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR

jeg tør squ ikke klø mig ved øret når jeg kører bil.....

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
For 10 timer siden, LesterCrest skrev:

Problemet bliver bevisbyrden. Hvis telefonen sidder i en holder og chaufføren beslutter sig for at læse en SMS eller blot kortet på GPS'en (som i nogle biler er telefonen f.eks. i en VW Up!), hvordan kan politiet så bevise det medmindre at det er denne app. som er på skærmen, når bilen er smadret efter et uheld?

I nogle lande som har en afsindig holdning til dette område, er du skyldig blot du har modtaget en SMS. I England koster det fængsel i flere år, hvis din telefon er tændt i bilen og du kører en ned uanset om personen ikke har lys på eller selv kører forkert rundt i en rundkørsel.

Set i det lys er et klip i kørekortet lidt, men det ændrer ikke på at bevisbyrden er svær, for hvis der ikke er sendt en SMS, hvordan kan anklagemyndigheden så bevise at du havde tænkt at sende en SMS, hvis du f.eks. sletter kladden på en ikke sendt SMS?

Hvis den sidder i en holder er den vel ikke håndholdt?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 11 timer siden, LesterCrest skrev:

Det er allerede i dag forbudt at betjene udstyr håndholdt udstyr under kørslen, så bevisbyrden er uændret.

Det vi gør er således, hvis du har håndholdt betjening så er det ulovligt uanset hvad du foretager dig. Er det håndfrit, så er det lovligt, så det er ret enkelt.

Det vigtigste bevis i de fleste sager er vidneudsagn, eks. fra en polititjenestemand.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
On 13/12/2018 at 11:19, Convex Earth skrev:

Et enigt Folketing har netop vedtaget, at du fremover skal have et klip i kørekortet, hvis du sender en sms eller bruger håndholdt mobil, mens du kører.

Alt for billigt sluppet, bilisten burde få frataget kørekortet for tid og evighed, og det er min mening, når jeg tænker på alle de forfærdelig ulykker (med døde, sårede og lemlæstede udløst)  af en andens bilist uopmærksomhed pga af en s.... mobiltelefon.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 10 minutter siden, dewey skrev:

Alt for billigt sluppet, bilisten burde få frataget kørekortet for tid og evighed, og det er min mening, når jeg tænker på alle de forfærdelig ulykker (med døde, sårede og lemlæstede udløst)  af en andens bilist uopmærksomhed pga af en s.... mobiltelefon.

Man kunnen jo indføre livslangt forbud, for dem som dømmes for det, så det kun er når der sker ulykker at det er skal ende sådan!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Det store forkromede spørgsmål er så bare, burde man helt forbyde brug af telefon når man kører, og ikke kun håndholdt?

Jeg bruger feks meget min telefon i bilen og har selvfølgelig trådløst indbygget i bilen, og har da præsteret at køre på motorvejen og tale i telefon, og glemme alt om at dreje fra ved den frakørsel jeg altid drejer fra ved på vej hjem, så er egentligt ikke overbevist om at der er den store forskel på om den er håndholdt eller ej?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 time siden, basle72 skrev:

Det store forkromede spørgsmål er så bare, burde man helt forbyde brug af telefon når man kører, og ikke kun håndholdt?

Jeg tror aldrig det sker,
Samtale under kørsel med passager, er jo at sammenligne med lyd fra en håndfri installation, især når man nu kan tage røret bare ved at sige det og lægge på hvis man vil ved at bede telefonen om det.

Det har vist været en regel for flere bus selskaber at man ikke må tale med chauffør under transport, så der har de forsøgt at tænke på dette. Om det så efterleves tvivler jeg på.

Forbydes håndfri telefon samtale , så må man begynde at overveje hvordan man forbyder passagerer at tale til en, og det er sikkert umuligt, og så er loven som kunne laves urimelig, når en passager kan være mindst lige så irriterende som en telefon samtale og værre, når konen vil fortælle dig hvilken vej du skal køre :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg tror aldrig det sker,
Samtale under kørsel med passager, er jo at sammenligne med lyd fra en håndfri installation, især når man nu kan tage røret bare ved at sige det og lægge på hvis man vil ved at bede telefonen om det.

Det har vist været en regel for flere bus selskaber at man ikke må tale med chauffør under transport, så der har de forsøgt at tænke på dette. Om det så efterleves tvivler jeg på.

Forbydes håndfri telefon samtale , så må man begynde at overveje hvordan man forbyder passagerer at tale til en, og det er sikkert umuligt, og så er loven som kunne laves urimelig, når en passager kan være mindst lige så irriterende som en telefon samtale og værre, når konen vil fortælle dig hvilken vej du skal køre :)

Spørgsmålet er jo bare om det er farligere at tale i håndholdt end trådløst, jeg tror det faktisk ikke, tror det der er farligt er sms, og diverse internetsider, sociale medier osv. tror det farlige opstår når man fjerner øjnene fra vejen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind