nanna1212

Overgang fra SU til job

Recommended Posts

nanna1212

Alt er prøvet 

Så  nu næste problem , igår mens jeg var på arbejde har udlejer låst sin ind i min lejlighed og lagt en seddel på køkkenbordet , hvor der stod 

Du har 2 dage til at tømme lejelighed kan han det ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 12 timer siden, nanna1212 skrev:

Alt er prøvet 

Så  nu næste problem , igår mens jeg var på arbejde har udlejer låst sin ind i min lejlighed og lagt en seddel på køkkenbordet , hvor der stod 

Nej.. 
Vil han havde dig ud, må han igennem fogden. 

Ring til politiet hvis han tiltvinger sig adgang til din lejelighed igen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
For 15 timer siden, nanna1212 skrev:

Alt er prøvet 

Det er ved dommen JD 1947.197 antaget, at udlejeren ikke uden særlig vedtagelse har ret til at have nøgle til lejerens lejlighed. Så din udlejer må slet ikke have en nøgle til din lejlighed. Og når han låser sig ind gør han sig skyldig i ulovlig selvtægt, jf. Straffeloven § 294, og kan straffes med bøde. Så jeg synes du straks skal melde ham til politiet. Om politiet så vil gøre noget ved sagen ved man jo aldrig, men de bør gøre det.

Der står i Lejeloven § 93, stk. 1, litra a, og stk. 2 (som jeg også citerede i mit sidste indlæg):

Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:

a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt, jf. stk. 2.

Stk. 2 Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 14 dage efter, at skriftligt påkrav herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav kan tidligst afgives efter 3. hverdag efter sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. Er den i 2. pkt. nævnte hverdag en lørdag eller grundlovsdag, kan påkrav tidligst afgives den følgende hverdag. Udløber den i 2. pkt. nævnte frist på en helligdag, en lørdag eller grundlovsdag, udskydes udløbet af fristen til den efterfølgende hverdag. Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 250 kr. Det i 5. pkt. nævnte beløb er opgjort i 2009-niveau og reguleres en gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb. Gebyret er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.

Med udgangspunkt i ovenstående:

Har udlejeren skriftligt gjort dig opmærksom på at du skal betale den skyldige leje, og udtrykkeligt angivet, at lejeforholdet kan ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden for 14 dage?

Og har du i givet fald tidligst modtaget skrivelsen efter 3. hverdag efter du skulle have betalt lejen?

Og er der gået over 14 dage siden du har modtaget skrivelsen (hvis den 14. dag er en lørdag eller søndag, skal der være gået over h.h.v. 16 eller over 15 dage)?

Hvis du ikke kan svare ja til disse 3 spørgsmål, kan udlejeren ikke smide dig ud lige nu, for så har han ikke fulgt den lovpligtige procedure for ophævelse af et lejemål.

Hvis ovenstående 3 punkter er overholdt, kan udlejeren ophæve lejemålet uden varsel, og du skal straks flytte, jf. lovens § 95, stk. 1, som jeg citerede sidst. Men hvorvidt en seddel der er anbragt i din lejlighed ved ulovlig indtrængen i lejligheden er gyldig som en ophævelse af lejemålet, det er jo et stort spørgsmål, som jeg ikke tør svare endegyldigt på. Men hvis det ender med du får betalt husleje inden udlejeren lovligt har ophævet lejemålet, så har du ret til at blive boende, og udlejeren kan ikke ophæve lejemålet, jf. lovens § 94, stk. 2.

Det lader ikke til at din udlejer har meget forstand på lejeret, sådan som han opfører sig, eller også er han bare ligeglad med det. Så det kan jo ikke udelukkes at han pludselig tropper op, og måske selv begynder at flytte dine ting ud af lejligheden. Det må han selvsagt ikke, og hvis han gør det skal du straks ringe til politiet. Skal du smides ud ufrivilligt skal han gå rettens vej.

Hvis du er medlem af LLO synes jeg straks du skal kontakte dem, og ellers synes jeg efterhånden du skal overveje at snakke med en advokat. Han behøver vel ikke blive betalt før efter du har fået løn. Du kan finde en advokat i nærheden af dig, med forstand på lejeret, her: http://www.advokatnoeglen.dk/

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nanna1212

Problemet er at lejemålet ikke står i mit navn , men min søns og vi har egentlig opsagt den med 3 mdr opsigelse altså udflytning d 1 februar 2019

For 1 time siden kom der 3 unge mænd og skulle flytte ind IDAG de havde lavet lejekontrakt og det hele 

Hvad ? Kan man det ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
On 22/12/2018 at 16:10, nanna1212 skrev:

Problemet er at lejemålet ikke står i mit navn , men min søns og vi har egentlig opsagt den med 3 mdr opsigelse altså udflytning d 1 februar 2019

For 1 time siden kom der 3 unge mænd og skulle flytte ind IDAG de havde lavet lejekontrakt og det hele 

Hvad ? Kan man det ?

Du kan modtage breve m.v. på din søns vegne, så det behøver ikke være din søn selv der modtager påkrav og ophævelse af lejemålet.

Men overfor udlejeren er det så din søns ansvar at der ikke er betalt husleje o.s.v., da det er ham der er lejeren, det er ikke dit ansvar. Du er ansvarlig overfor din søn.

Og at i har opsagt lejligheden gør ingen forskel.

Udlejeren kan ikke genudleje lejligheden og lade folk flytte ind før du er flyttet og der er afholdt flyttesyn, uanset om lejemålet er ophævet eller ej.

Jeg gentager min opfordring til at du kontakter LLO eller en advokat. Dette er ét stort rod.

Jeg håber du – alt til trods – har haft en god juleaften!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Jeg har engang ubevidst misset en husleje, da jeg var bortrejst i 7 uger. Af samme grund modtog jeg heller ikke post i den periode. Eller jo det gjorde jeg, men havde jo ikke chanche for at se den før jeg kom hjem.

Heldigvis var jeg "kun" 3 uger over tid, så nåede at redde den, de var lige ved at sende sagen til advokat sagde de. Men nåede altså at få betalt, så bor her endnu ;)

Men det lyder nu helt skørt hvis udlejer har lejet lejligheden ud, velvidende at du/i ikke er fraflyttet endnu ;/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind