whatson

Emsig bankrådgiver - tavshedspligt

Recommended Posts

whatson

Hey alle sammen

Jeg har en opsparings konto og intet andet i pågældende bank. Han ringer til mig og jeg tager ikke tlf. Han ringer til min samlever og forslår at vi tager VORES opsparings konti og lægger det ind i huslånet og kan derved få en billigere rente.

Jeg mailer lidt med rådgiveren om hvad han vil og han skriver udtrykket JERES konti.

Når men jeg vidste ikke at han havde en konto i banken og han vidste heller ikke at jeg havde en.

Der må være en lovgivning der forbyder rådgivere at oplyse om man har en konto. Men synes ikke rigtig jeg kan finde det. Nogen der kan hjælpe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Godt spørgsmål

Jeg tror du har ret i din antagelse, men jeg ved ikke hvorfor det går dig på? 
Han har klart brugt loven ved at oplyse her hver,at I har en konto i banken - med mindre I som par har givet samtykke?

Han er jo sælger, så han forsøger reelt bare at gøre sit arbejde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
whatson
For 6 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Godt spørgsmål

Jeg tror du har ret i din antagelse, men jeg ved ikke hvorfor det går dig på? 
Han har klart brugt loven ved at oplyse her hver,at I har en konto i banken - med mindre I som par har givet samtykke?

Han er jo sælger, så han forsøger reelt bare at gøre sit arbejde. 

1. Fordi jeg selv arbejder med tavshedspligt og tager det seriøst.

2. Fordi jeg ikke har givet samtykke

3. Fordi jeg havde været i kontakt med rådgiveren og havde takket nej tak til tilbuddet. Han kontakter min samlever for at få et ja til tilbuddet. Synes det er vildt manipulerende.

4. Min opsparing indeholder en god sjat penge og min sammelever har 2,5 på hans konto. Dvs. når rådgiver siger jeres opsparing mener han min og at "vi" skulle investere den. Igen manipulere adfærd.

5. Jeg kan sagtens forstille mig forskellige scenarier hvor det virkelig kunne ha givet ufred i hjemmet. Hvis en hemmelig konto blev afsløret.

6. Fordi jeg synes det er vildt fornærmende at rådgiveren går bag om ryggen på kontohaver for at få sat et salg igang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Mon ikke der er tale om en misforståelse?

Selvom jeg sagtens forstår hvad du mener. Men han har givetvis antaget at i har "fælles økonomi". Men hvis den ene allerede har sagt nej skal han ikke ringe til den anden for at få ja, endsige "komme til at sige" at den anden har en opsparingskonto.

Det er sikkert i bedste mening ;)

Men noget helt andet, er det ikke et lidt mærkeligt forhold man har, hvis man går rundt og har hemmelige konti for hinanden ?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
whatson
For 5 minutter siden, snoozz skrev:

Mon ikke der er tale om en misforståelse?

Selvom jeg sagtens forstår hvad du mener. Men han har givetvis antaget at i har "fælles økonomi". Men hvis den ene allerede har sagt nej skal han ikke ringe til den anden for at få ja, endsige "komme til at sige" at den anden har en opsparingskonto.

Det er sikkert i bedste mening ;)

Men noget helt andet, er det ikke et lidt mærkeligt forhold man har, hvis man går rundt og har hemmelige konti for hinanden ?

Lol i bedste mening 🤣 jeg kunne forstå antagelsen hvis vi fx havde en buget konto sammen eller lignende. Men den har vi i en anden bank. Det er princippet i det der irriterer mig. Hvis lovgivningen ellers siger at rådgiveren ikke må oplyse det.

Ingen hemmelige penge i det her forhold. Han vidste bare ikke at jeg havde flyttet dem til en anden bank. Men der kunne være andre der ville få masser af problemer hvis de blev afsløret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 4 timer siden, whatson skrev:

Hey alle sammen

Jeg har en opsparings konto og intet andet i pågældende bank. Han ringer til mig og jeg tager ikke tlf. Han ringer til min samlever og forslår at vi tager VORES opsparings konti og lægger det ind i huslånet og kan derved få en billigere rente.

Jeg mailer lidt med rådgiveren om hvad han vil og han skriver udtrykket JERES konti.

Når men jeg vidste ikke at han havde en konto i banken og han vidste heller ikke at jeg havde en.

Der må være en lovgivning der forbyder rådgivere at oplyse om man har en konto. Men synes ikke rigtig jeg kan finde det. Nogen der kan hjælpe?

Banker har tavshedspligt, og må derfor ikke videregive fortrolige oplysninger om dig eller dit mellemværende med banken uden dit samtykke.

Brud på tavshedspligten er strafbart, og straframmen er bøde eller fængsel i indtil 4 måneder.

Sagen skal ikke til politiet men til finanstilsynet hvis du ønsker og kan bevise sagen. Sandsynligvis vil banken dog kun få en påtale.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Ja for banker straffes aldrig. Ikke engang når de hvidvasker penge for over 1000 mio kr ;)

Selvom det er brud på tavshedspligten, tror jeg næppe at finanstilsynet vil gøre noget i sådan en sag. De har vist rigeligt travlt i forvejen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Jeg tror jeg ville bede om et møde med banken, hvori både den pågældende medarbejder og direktøren deltager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR
For 22 timer siden, snoozz skrev:

er det ikke mere mærklig at snage i hinandens internetfærden?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind