Patrioten

Fake news - eller ?

Recommended Posts

Patrioten

Ingen medier kan sige sig fri for urigtige og farvede nyhedshistorier.

Alle medier er mere el. mindre farvede i sin nyhedsdækning afhængig af grundholdning og politiske overbevisning.

Manglende sprogkundskaber betyder at en stor del af befolkningen kun frekventerer danske medier hvilket betyder at nyheder fra udenlandske medier gengives i en dansk udgave hvor den redigeres så den passer til dette medies holdning.

Denne redigering foregår naturligvis begge veje hvilket betyder at ufarvede nyhedshistorier ikke findes.

Trods adskillige links til andre medier der underbygger den samme nyhedshistorie oplever vi gang på gang at debattører ødelægger en god debat alene udfra hvilket medie historien refereres fra eller henvises til.

Trods adskillige opfordringer har de utilfredse debattører endnu ikke lagt en liste over troværdige medier på bordet hvilket naturligvis bunder i at en sådan liste ikke kan laves.

At et medie er underlagt Pressenævnet er absolut ikke et kvalitetstempel når vi ser hvad straffen for urigtige oplysninger er. Et mikroskopisk dementi så langt inde i bladet at ingen opdager det.

Så opfordringen må være at læse så mange forskellige medier som muligt, men det betyder ikke at debat er udelukket alene på grund af hvilket medie der refereres fra.

Hvad mener du, er det god stil at forplumre en debat alene udfra hvilket medie der refereres fra ?

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet

Uanset hvilket medie der henvises til, så er kildekritik da altid et stort plus så længe det bliver gjort sagligt. Det sagt så har nogle medier en større troværdighed end andre, et medie der igen og igen bliver taget i lyve og manipulere er selvfølgelig ikke en lødig kilde.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 1 time siden, phantomet skrev:

Uanset hvilket medie der henvises til, så er kildekritik da altid et stort plus så længe det bliver gjort sagligt. Det sagt så har nogle medier en større troværdighed end andre, et medie der igen og igen bliver taget i lyve og manipulere er selvfølgelig ikke en lødig kilde.

Helt enig, men det saglige forsvinder når kildekritikken alene begrundes med et medies nationalitet uagtet der linkes til kilderne eller til samme historie i andre medier.

Hvis man ikke engang gider åbne artiklen og få syn for sagen er man sku en useriøs debattør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 33 minutter siden, Patrioten skrev:

Helt enig, men det saglige forsvinder når kildekritikken alene begrundes med et medies nationalitet uagtet der linkes til kilderne eller til samme historie i andre medier.

Hvis man ikke engang gider åbne artiklen og få syn for sagen er man sku en useriøs debattør.

Er det ikke lettere bare at smide linket til det lødige medie til at starte med?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 33 minutter siden, phantomet skrev:

Er det ikke lettere bare at smide linket til det lødige medie til at starte med?

Så er vi tilbage ved start igen Phantomet.

Giv mig en liste over lødige medier og jeg kan med garanti henvise til mennesker der har en anderledes liste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 7 minutter siden, Patrioten skrev:

Så er vi tilbage ved start igen Phantomet.

Giv mig en liste over lødige medier og jeg kan med garanti henvise til mennesker der har en anderledes liste.

Nej, det er vi jo ikke. Et lødigt medie er et som ikke en baggrundshistorik med talrige eksempler af løgne og manipulation.

Derudover svarer du jo egentlig ikke på mit spørgsmål, hvis vi har en historie som bliver bragt i medie X og medie Y og man ved at nogle brugere her på debatten ikke gider at beskæftige sig med medie X. Hvorfor så ikke bare smide linket til Medie Y?

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Et præmieeksempel på manglende kildekritik.

Findes der ulødige kilder - det kan du spise din hat på at der gør. Og desværre plumper de samme folk i gang efter gang efter gang. 

Hvad der forplumrer en god saglig debat. Ulødige kilder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
1 time siden, phantomet skrev:

Nej, det er vi jo ikke. Et lødigt medie er et som ikke en baggrundshistorik med talrige eksempler af løgne og manipulation.

Derudover svarer du jo egentlig ikke på mit spørgsmål, hvis vi har en historie som bliver bragt i medie X og medie Y og man ved at nogle brugere her på debatten ikke gider at beskæftige sig med medie X. Hvorfor så ikke bare smide linket til Medie Y?

Pointen er lige præcis at jeg anfægter medie smagsdommere.

Hvis dine lødige medier ikke modsvarer mine lødige medier ville jeg aldrig afskrive dem på forhånd, men derimod anfægte indholdet efter gennemlæsning.

Det samme ville jeg også forvente af dig.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
phantomet
For 11 minutter siden, Patrioten skrev:

Pointen er lige præcis at jeg anfægter medie smagsdommere.

Hvis dine lødige medier ikke modsvarer mine lødige medier ville jeg aldrig afskrive dem på forhånd, men derimod anfægte indholdet efter gennemlæsning.

Det samme ville jeg også forvente af dig.

Det er ikke smagsdommeri når et medie har en lang baggrundshistorik med løgne og manipulation. Hvis det vitterligt er indholdet som er vigtigt så ville det naturlige være at henvise til en ordentlig kilde.

Hvorfor vælge medier som er sværtet til med løgn og manipulation? 

Du bliver vel heller ikke ved med at stole på en person som gentagne gange lyver overfor dig?

• Synes godt om 1
  • Elsker 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 5 minutter siden, phantomet skrev:

Det er ikke smagsdommeri når et medie har en lang baggrundshistorik med løgne og manipulation. Hvis det vitterligt er indholdet som er vigtigt så ville det naturlige være at henvise til en ordentlig kilde.

Hvorfor vælge medier som er sværtet til med løgn og manipulation? 

Du bliver vel heller ikke ved med at stole på en person som gentagne gange lyver overfor dig?

Nu bliver du nødt til at fremlægge en liste over ulødige medier Phantomet.

Jeg kender ikke til specifikke medier der har en lang baggrundshistorik med løgne og manipulation med mindre vi taler om samtlige medier.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind