ab1959

Er det Polen eller Filippinerne, vi skal gå efter?

Recommended Posts

ab1959

Polen tillader arbejdstilladelser fra folk fra Filippinerne, så danske chauffører kan få konkurrence fra personer der tjener 20 kroner efter skat, kan køre lastbiler indenfor EU, herunder Danmark.

Kummerlige forhold, lav løn og lange arbejdsdage: Nu undskylder omstridt transportfirma (Danmarks Radio)

Hvem skal bebrejdes for dette ud over at vi selvfølgelig kan ordnes via et Dexit, men når England ikke kan banke EU-landende på plads ligesom dengang vi piskede resten af landene på plads med de 4 forbehold, så er Dexit ikke lige for døren.

Resten af landene har ikke den nødvendige ydmyghed i forhold til vores højtudviklede samfund og nu vil en præsident som Macron have en europæisk hær som skal kunne føre 2-fronts krig imod både Rusland og USA.

Det er vores borgere som bliver kørt ned af en chauffør aflønnet med 20 kroner. Det er klart en fejl at lukke folk ind i Europa, når vi ikke har fuld beskæftigelse og ordningen er så vidt lovlig hvis blot et EU-land siger god for det. Er det Polen, vi skal kritisere for landets ulykke, eller er det den Filippinske ambassade der er for smart?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Patrioten
For 2 timer siden, ab1959 skrev:

Polen tillader arbejdstilladelser fra folk fra Filippinerne, så danske chauffører kan få konkurrence fra personer der tjener 20 kroner efter skat, kan køre lastbiler indenfor EU, herunder Danmark.

Kummerlige forhold, lav løn og lange arbejdsdage: Nu undskylder omstridt transportfirma (Danmarks Radio)

Hvem skal bebrejdes for dette ud over at vi selvfølgelig kan ordnes via et Dexit, men når England ikke kan banke EU-landende på plads ligesom dengang vi piskede resten af landene på plads med de 4 forbehold, så er Dexit ikke lige for døren.

Resten af landene har ikke den nødvendige ydmyghed i forhold til vores højtudviklede samfund og nu vil en præsident som Macron have en europæisk hær som skal kunne føre 2-fronts krig imod både Rusland og USA.

Det er vores borgere som bliver kørt ned af en chauffør aflønnet med 20 kroner. Det er klart en fejl at lukke folk ind i Europa, når vi ikke har fuld beskæftigelse og ordningen er så vidt lovlig hvis blot et EU-land siger god for det. Er det Polen, vi skal kritisere for landets ulykke, eller er det den Filippinske ambassade der er for smart?

 

Historien gentager sig ab1959 !

Først var det danske vognmænd der hyrede billige polske chauffører, men da beskæftigelsen og dermed lønnen steg i Polen overtog de stafetten og polske vognmænd hyrer nu billige asiatiske chauffører der kører overalt i EU og presser et i forvejen presset transport marked.

Hvem har skylden tja, EU, globalisme og det deraf følgende liberale arb.marked.

Du kan hverken beskylde Polen el. Philippinerne da ingen af dem bryder loven.

Man kan blot konstatere at det er endnu en bagside af globalismen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 16 timer siden, ab1959 skrev:

Polen tillader arbejdstilladelser fra folk fra Filippinerne, så danske chauffører kan få konkurrence fra personer der tjener 20 kroner efter skat, kan køre lastbiler indenfor EU, herunder Danmark.

Kummerlige forhold, lav løn og lange arbejdsdage: Nu undskylder omstridt transportfirma (Danmarks Radio)

Hvem skal bebrejdes for dette ud over at vi selvfølgelig kan ordnes via et Dexit, men når England ikke kan banke EU-landende på plads ligesom dengang vi piskede resten af landene på plads med de 4 forbehold, så er Dexit ikke lige for døren.

Resten af landene har ikke den nødvendige ydmyghed i forhold til vores højtudviklede samfund og nu vil en præsident som Macron have en europæisk hær som skal kunne føre 2-fronts krig imod både Rusland og USA.

Det er vores borgere som bliver kørt ned af en chauffør aflønnet med 20 kroner. Det er klart en fejl at lukke folk ind i Europa, når vi ikke har fuld beskæftigelse og ordningen er så vidt lovlig hvis blot et EU-land siger god for det. Er det Polen, vi skal kritisere for landets ulykke, eller er det den Filippinske ambassade der er for smart?

 

Arbejdsforholdende skal leve op til EU standard. Gør de ikke det, så skal der naturligvis rettes op på det. 

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 21 timer siden, ab1959 skrev:

Polen tillader arbejdstilladelser fra folk fra Filippinerne, så danske chauffører kan få konkurrence fra personer der tjener 20 kroner efter skat, kan køre lastbiler indenfor EU, herunder Danmark.

Kummerlige forhold, lav løn og lange arbejdsdage: Nu undskylder omstridt transportfirma (Danmarks Radio)

Hvem skal bebrejdes for dette ud over at vi selvfølgelig kan ordnes via et Dexit, men når England ikke kan banke EU-landende på plads ligesom dengang vi piskede resten af landene på plads med de 4 forbehold, så er Dexit ikke lige for døren.

Resten af landene har ikke den nødvendige ydmyghed i forhold til vores højtudviklede samfund og nu vil en præsident som Macron have en europæisk hær som skal kunne føre 2-fronts krig imod både Rusland og USA.

Det er vores borgere som bliver kørt ned af en chauffør aflønnet med 20 kroner. Det er klart en fejl at lukke folk ind i Europa, når vi ikke har fuld beskæftigelse og ordningen er så vidt lovlig hvis blot et EU-land siger god for det. Er det Polen, vi skal kritisere for landets ulykke, eller er det den Filippinske ambassade der er for smart?

 

Hvad angår Macron og en mere integreret europæisk hær og forsvar, så må jeg principielt give Macron ret.  Vi kan ikke benægte at Rusland kan udgøre en militær trussel, givet landets opførsel, og vi kan ikke anlægge vores forsvar på at USA vil komme og redde os, givet de meldinger, der er kommet fra USA i de senere år.  Og der er altså ikke noget urimeligt i at de europæiske lande skal leve op til den aftale der ligger i NATO omkring hvad der skal bruges af penge på det militære budget.  En aftale er en aftale, og du får heller ikke gavn af en forsikring, hvis du ikke betaler hele regningen for den.

Hvad angår Filipinske chauffører, så er det ganske enkelt et resultat af en stigende globaliseret og mere integreret verden og arbejdsmarked.  Der er ærligt talt ikke noget nyt ved begrebet international konkurrance, det eneste nye er at det nu ikke længere kun er materielle ydelser der konkurreres på, men også lønninger til lokal arbejdskraft.  Det sutter røv for de chauffører, som bliver udsat for konkurrancen, men i sidste ende er det til fordel for forbrugeren, da varerne bliver billigere.  Det kommer desuden nok til at udligne sig selv over tid (hvis ikke klimaændringer medfører for store ændringer og kaos rundt omkring).  Globalisering er en udmærket ting samlet set, men der er indiskutabelt også nogen, der taber på de ændringer, der sker undervejs.  Men for at tage et konkret eksempel at slutte af med, hvor mange savner så idag reelt tekstil- og syindustrien, der tidligere eksisterede omkring Herning (mener jeg det var)?  Umiddelbart ikke mange, mig bekendt.

 

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Tilsyneladende er det lovligt at tage chauffører ind fra et mingmang-land og lade dem køre de store køretøjer på dansk jord, såfremt bare et EU-land siger god for det i et lokalt firma.

Flertal presser regeringen efter sag om filippinske chauffører: Mere kontrol på danske veje (Danmarks Radio)

Hvad skal vi så bruge alle de skoler og kurser til som danske chauffører tager for at køre med f.eks. farlig gods. Et papir på at de har taget et kursus i et andet, hvor måske alt den undervisning de har fået har bestået i at underskrive på eksamenspapiret, giver adgang til danske veje.

Det er selvfølgelig EU som skal løse problemet, men hvis det lokale selskab i Polen smider nogle skattepenge og de ikke har byrden af medarbejderne fordi de sover i en container i et andet land, så vil Polen jo ikke stoppe det og så har en løsning lange udsigter.

Vil en teknisk handelshindring bestående af at man skal have taget et særligt dansk transportbevis for at køre her hjælpe. EU vil selvfølgelig ligge sag an, men også i det EU-system er sagsbehandlingstiden langmodig, så ville vi have sikkerhed på vores veje imens.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Det er det Polen for at overtræde EU's etiske regler og EU for at lave et makværk af lovgivning. Den Filippinske ambassade kridter bare deres egen bane op, hvilket er fair.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 22 timer siden, ab1959 skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at de nævnte partier også i samme ombæring uddybede hvor pengene til den ekstra kontrol skal komme fra.  Hvad skal der skæres ned på for at finansiere den ekstra indsats?  For jeg er ikke villig til at betale mere i skat eller afgifter, for at indføre yderligere kontrol i den her stil.  Vi bruger RIGELIGT af penge på kontrol og papirarbejde i Danmark i forevejen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Mit grundlæggende problem med argumenterne om at danske arbejdsvilkår forringes og undermineres af udenlandske arbejdere, som udfører det samme arbejde til en lavere pris eller billigere vilkår, er at det her helt grundlæggende ikke er en skid andet end international konkurrance.  Ingen finder det urimeligt at en kinesisk fabrik tilbyder et produkt til danske kunder, som også forhandles af en dansk distributør.  Ingen brokker sig over at få lov til at købe deres varer 30+% billigere end de havde været, hvis de skulle have været lavet i Danmark.  Men det sekund en polsk håndværker tager til Danmark og udbyder sin arbejdskraft til polske priser og arbejdsbetingelser, eller en asiatisk lastbilchauffør tilbyder at køre lastbil i Danmark til lavere priser og under arbejdsforhold, der er ringere end hvad de danske fagforeninger har skaffet deres medlemmer, så himles der op og råbes om unfair konkurrance, underminering af danske arbejdsforhold etc.

Selvfølgelig skal dansk lovgivning overholdes, men det er i mine øjne ragende dobbeltmoralsk på den ene side at brokke sig over udenlandsk arbejdskraft, og samtidig raskt væk gå efter de billigste tilbud på nettet og ikke have noget problem med alle de ting, der produceres i udlandet til lavere produktionsomkostninger end vi kunne have lavet dem til herhjemme.

Hvis danske håndværkere og lign. arbejdere ikke kan konkurrere med udlandet på løn, så må man fand'me finde noget andet at konkurrere på!  Hvis man vil tage mere for et produkt end konkurrenten, så må man retfærdiggøre sin merpris overfor kunden på en anden led.  Kan man ikke det, så er ens forretningsmodel i problemer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 12 minutter siden, tapdance skrev:

... Hvis man vil tage mere for et produkt end konkurrenten, så må man retfærdiggøre sin merpris overfor kunden på en anden led.  Kan man ikke det, så er ens forretningsmodel i problemer....

Problemet er at leve omkostninger også skal sænkes hvis vi kunne konkurer på løn, og det er ikke billiger mobiltelefoner vi har brug for men mad, tøj, og bolig og transport. At konkurrere imod bunde er ikke vejen frem, det gaven kun nogle få velhavende ejerer af virksomhederne.

Vi har brug for balance og pt. er der ikke balance nok.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance
For 2 timer siden, modpol skrev:

Problemet er at leve omkostninger også skal sænkes hvis vi kunne konkurer på løn, og det er ikke billiger mobiltelefoner vi har brug for men mad, tøj, og bolig og transport. At konkurrere imod bunde er ikke vejen frem, det gaven kun nogle få velhavende ejerer af virksomhederne.

Vi har brug for balance og pt. er der ikke balance nok.

Læs hvad jeg skriver.  Hvis man ikke kan konkurrere på lønnen, så må man finde noget andet at konkurrere på, som kan retfærdiggøre den højere pris.  Bedre service.  Højere kvalitet.  Bedre design.  Hurtigere levering.  Whatever.  Der er mange muligheder, men hvad man ikke kan, er at tage flere penge for et næridentisk produkt som tager længere tid at levere, men koster væsentligt mere, og samtidig ikke kommer med en bedre service, hverken før, under eller efter leveringen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind