snoozz

Tips til at minimere madspild som single?

Recommended Posts

snoozz

Hej folksens.

Med en kæreste og et barn på 7 år, smed vi næsten aldrig man ud, eller i al fald minimalt.

Nu er jeg blevet single, og synes jeg smider alt for meget ud, fordi jeg ikke kan nå at spise det. Jeg prøver at fryse så meget jeg kan men min fryser er ikke ret stor (2 hylder).

Det er især frugt, grønt og pålæg jeg synes er svært at få brugt.

Kunne sefølgelig bare kun købe en slags pålæg, og så udelukkende spise den til pakken er tom, men det bliver satme kedeligt med en madpakke udelukkende med leverpostejsmadder i ;)

Er den eneste anden måde at gå til dåsepålæg, som makrel, og torskerogn?

Synes også det er svært med ting som salat, når man bare skal bruge til fx en burger, så den får bare en klat ketchup i stedet for det grønne som kunne gøre en burger bare lidt sundere ;)

Og også med aftensmaden, den er efterhånden udelukkende færdigretter, for skal man købe alle ingredienser til eksempelvis en lasagne, så har man alt alt for meget, i forhold til en frossen en til 10-15 kr.

Eller en frostpizza, skal man lave sådan en selv blir det også mange flere penge end 15 kr.

Men af alt fordi næsten alt i supermarkedet er jo i pakninger beregnet til 3-4 personer.

Hvad gør i andre singler for at undgå få meget madspild ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Lav mad til en uge ad gangen - og ikke kun til én aften. 
Laver du fx en kødsovs, så del den op i 2-4 portioner. Den kan bruges til spaghetti, lasagne, fyldte peberfrugter osv. osv. 

En kylling
Tarteletter, suppe, kylling i karry osv. 

En skinke
Tarteletter, skinke med ærter og gulerødder, æggekage, pizza osv. 

Så planlæg... spar penge - og bliv en super forbruger. :banan: 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Uha det lyder svært at vænne sig til ;)

Men du har ret ;)

Jeg fandt også lige en løsning på "pålægsproblemet". I Rema1000 kan man få en "sampak" med en masse forskellige pålægsrester.

Så kan man få en masse forskelligt, uden at skulle købe 10 forskellige pakker ;) Nice.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Backpackingtheworld
Skrevet (redigeret)

Hej, 

En rigtig god plan som virker for os, er at lave en madplan. Så er det nemmere at planlægge/få overskud over de dage, hvor der skal spises rester. Vi har et minimalt madspild pga madplanen ? 

Med venlig hilsen 

Mia 

Redigeret af ThomasSneum
Reklame fjernet (link)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Kan godt huske problematikken, og den er ikke så enkel at løse, afhængigt af ens budget, netop fordi mange ting idag er pakket i større pakker beregnet til flere personer.  En større fryser er en god ting, men det er nok ikke noget du bare lige laver om på, givet din beskrivelse.

Anyway. 

1) Pålæg kan være en udfordring, men hvis du går til en slagter eller lignende, så kan du købe et par skiver af forskellige ting.  Det er dog en dyrere løsning end de almindelige pålægspakker.  Det er lidt sværere mht. grøntsager, men igen er der grønthandlere samt nogle andre butikker, som kan/vil nøjes med at sælge dig ting i mindre antal/mængder.

2) Planlæg og tænk fremad.  Forskellige varer kan bruges til forskellige retter over flere dage, uden at du behøver at spise det samme hver dag.  Kyllingefilletter er et fabelagtigt eksempel.  De kan bruges hele og i strimler og forskellige størrelser tern, og de kan kombineres med MANGE forskellige typer krydderier og andet tilbehør. 

3) Udvid din "kogebog", så du har flere retter at vælge imellem, hvilket gør 2) lettere.

4) Hvis der er special tilbud på større mængder af et eller andet, så tal evt. med en ven/veninde, som også kun er sig selv, om hvorvidt I evt. skal dele et tilbud.  Så sparer I begge penge, og får så kun den halve mængde.  Kræver dog noget mere logistik (og den rette vennekreds).

5) Krydderier og "basis ting" er din ven, jf. 2).  Et stort krydderiudvalg kan gøre det samme hakkede kød til vidt forskellige oplevelser, alene ved at ændre på krydderierne.

6) Retter med få "one off" ingredienser er din ven.  Her mener jeg at du ikke skal bruge 8 forskellige typer kød og grøntsager etc., som du kun får i mængder du skal bruge til den ene ret.  Retter med f.eks. 1 type kød og et par grøntsager du kan få i mindre stk. tal (f.eks. forårsløg, porre og peberfrugter) eller større pakker, som holder i længere tid (f.eks. løg og kartofler) er en god ting, også selv om de skal kombineres med 5 forskellige typer krydderier.  Krydderier holder længe.

Good luck ?

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz
Skrevet (redigeret)

Takker for fede råd !

Jeg gør nu det meste i forvejen, men et jeg vil tage mere fat på er at dele med venner/familie eller bekendte !

Hvis der er tilbud på 3 kg kød, det kan jeg slet ikke bruge, men så kan vi være flere om at købe det og dele det, det var en god idé !

I stedet for de der småpakker med 4-500 gram. Så deler man dem i 2 når man er single og fryser halvdelen, og så er der alligevel lidt for meget. Deler man dem i 3, så ender den ene bagerst i fryseren typisk gg.

Redigeret af snoozz

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Mia ja madplan er en god ting og forstår din pointe !

Jeg har bare umådeligt svært ved at forudsige på forhånd hvad jeg har lyst til om 3 eller 5 dage at spise.

Men det er rigtigt godt råd det med en "basisvare" fx en kylling, som man kan bruge i mange retter, og også fryse og tø en dag hvor det skal gå hurtigt !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Og ja jeg overvejer kraftig at tilkøbe en ekstra fryser (jeg har kun to hylder i mit nuværende køle/fryseskab).

Jeg er bare bange for jeg kommer til at fylde den med en masse lort der aldrig bliver brugt, men det kan man jo ikke gøre så meget ved GG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 14 timer siden, snoozz skrev:

I stedet for de der småpakker med 4-500 gram. Så deler man dem i 2 når man er single og fryser halvdelen, og så er der alligevel lidt for meget. Deler man dem i 3, så ender den ene bagerst i fryseren typisk gg.

Jeg laver jævnligt gryderetter af 1 kg kød, og fryser det ned i passende portioner. Jeg synes det er rart, at have noget god og ordentlig mad på dage hvor jeg ikke gider, at gøre så meget ud af det. Så skal jeg bare lave en eller anden form for tilbehør, som nogle gange er en rest fra igår.

Om jeg laver en lille portion af en gryderet, eller en stor portion, så er arbejdet næææsten det samme, bare lidt flere grøntsager der skal ordnes.

Og så er der ikke så stor risiko for, at stå med grøntsager der ikke bliver brugt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind