CV:Jensen

Er der noget galt? Urovækkende malerier med skjulte forklaringer

Recommended Posts

Skrevet (redigeret)

American Gothic, malet af Grand Wood 1930.

Et berømt maleri, der umiddelbart viser os et par amerikanske midtvest farmere, i al deres retskafne pietisme. Mand og kone, eller far og datter. Alt ser tilforladeligt ud, manden er streng og kvinden kigger hen på ham, en smule bekymret måske. Så opdager vi kvindens broche, en såkaldt Persephone broche, der henviser os til græsk mytologi. Mærkværdigt valg for hende, Persephone var en græsk gudinde, der blev voldtaget af Hades. Så indser vi, at manden står med Hades trefork i hånden. Treforke-motivet gentages, i hans tøj under jakken. Hvad helvede skal det betyde? Kvinden har en løs hårlok hængende ned i en ellers meget stram hårknude.

Vi kigger bag dem for at se hvad der foregår, men alle gardiner er trukket for, vi må ikke komme ind. Imellem dem, er soveværelses vinduet. Der er gardinet trukket for, og vindues rammen er et kors der splittes. Kvindens krave, gengiver tagets hældning, og hun bærer smykket der, hvor husets vindue er. Jeg tror gerne manden vil have du går din vej.

Grant_Wood_-_American_Gothic_-_Google_Art_Project.jpg

Redigeret af CV:Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skrevet (redigeret)

2 Chained Monkeys, malet af Pieter the Elder Bruegel 1562.

2 lænkede aber sidder i deres fængsel i en borgmur. Den ene stirrer med rædsel sin skæbne og sin død i øjnene, imens den anden kigger på livet som går den forbi. Hvor kigger du hen på billedet her? På den skrækslagne abe? Jeg kigger på båden. Sådan som maleren havde tænkt sig vi skulle. Men vi vælger at kigge hver især på os selv. Aberne er den menneskelige tilstand. Deres hoveder er flammende, vi menneskers sjæl er i flammer.

Kig på båden og se maleriet. Er udsigten et billede ind i antikken? Det er som et maleri bag et maleri. Kan det være Genesaret sø? Er det Peter og Disciplene dernede, kan Jesus komme gående på vandet? Er der håb, eller holder jeg blot mig selv for nar?

p06n898z.jpg

Redigeret af CV:Jensen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind