xrasmussen

Har du stadig en GPS

Recommended Posts

xrasmussen

Et lille nysgerrigheds spørgsmål.

Har du og bruger du stadig en almindelig GPS.

Jeg har stadig en, men jeg har ikke brugt den i flere år. Jeg kunne ligeså godt kassere den. Jeg fik lige en mail i dag med et tilbud om at opgradere til en ny model, fordi min ikke opdateres mere. Jeg har tidligere fået tilbud om opgradering af kortet. Det har jeg ikke lyst til at bruge penge på. Kortet i min telefon er fint til mig. Efter jeg fik en smartphone har jeg ikke brugt min GPS, det er også imho for dyrt at opdatere kortet, eller det var det i hvert fald, mens jeg brugte den. Jeg har aldrig brugt den særlig meget alligevel, jeg kan faktisk fint finde vej ved hjælp af et gammeldags trykt vejkort, google maps inden turen starter og så nu suppleret af kortet i min telefon, hvor den indbyggede gps jo fortæller hvor man befinder sig.

Hvad med Jer. Telefonen, indbygget navigation i bilen, almindelig GPS eller hvad?

P.S. Jeg købte hvis egentlig kun GPS'en i sin tid, fordi det var nyt og smart, og sådan en måtte jeg da også have.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg har masser af navi, min gamle tomtom købt i dens oprindelige tykke udgave, en mobil eller 5, og så nav i bilen indbygget i systemet der. Så jo, masser og jeg er ved at bruge bilens nav nu, da mobilen ikke sidder godt indvendig.

Jeg købte gps i dens tidlige alder, fordi jeg havde svært ved at følge kraks vejviser, og det var en drøm, når tomtom bare virkede og man hadede den, når vejen ikke var der mere, eller den ville hen hvor man ikke kunne køre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina

Javist, vi bruger altid vores TomTom når vi skal til en ukendt adresse. Desuden har vi den altid med på ferie. Enten kører vi selv eller også lejer vi bil når vi kommer frem. Det kan blive til mange kilometer. 

Skærmen er større, der er stemmeguide og forskellige visuelle ting som hjælper bedre end det gør på en mobil. Desuden koster det vist også mange penge at anvende mobilens kort i udlandet (?)

Vores TomTom har fri "livtids"-opdatering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tobywan
Skrevet (redigeret)

Vi har indbygget navigation i bilen.

Større skærm,

lyd er integreret med anlægget, så der skrues ned for musik eller andet, når der kommer info fra navigationen.

Vejledning på både primær skærm men også direkte i instrumentdisplay.

I vores sekundære bil har vi en garmin. Den synes jeg fungerer bedre end de fleste apps jeg har forsøgt.

Google nav virker dog rigtig fint og man kan jo bare downloade kortet, hvis man kører i udlandet med begrænset eller dyr data. Kommer dog først til at vælge den løsning, når appén kan ses og betjenes på bilens skærm, så lyd mv. følger med. Synes telefonen er for lille en skærm.

Fortrækker dog helt klart den del som en integreret del af bilen og kommer næppe til at vælge en anden løsning.

Redigeret af Tobywan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Jeg har brugt mobilen i årevis (både Tomtom og google maps), har valgt ikke at bruge 7000 kr. på Toyotas indbygge udgave da den både er dårligeres og alt for dyr. Den indbyggede har større skærm, men det er ikke grund nok til 7000 kr.

Så jeg bruger mobilen både til GPS og musik og oplader så via holderen i bilen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Jeg bruger gps'en i min smartphone. Når jeg bruger gps'en er det meget forskelligt om det er til bilkørsel, cykel, gang eller finde offentlig transport, og alle tingene klarer Google Maps fint.

Jeg er også begyndt ind imellem at bruge gps'en når jeg kører kendte ruter (f.eks. fra Kbh til Jylland). Grunden er at Maps fortæller hvis der er kø og leder mig udenom. Det har reddet mig nogle gange fra at sidde i kø pga uheld på motorvejen.

Hvis jeg levede af at køre (chauffør) så ville jeg måske anskaffe en dedikeret gps, men med mit forbrug ser jeg ingen grund til at bruge pengene på det når jeg allerede har en udmærket gps i telefonen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
xrasmussen

Det jeg egentlig ville vide var ikke OM du bruger navigation, men hvilken slags. I mine øjne er en traditionel GPS bil navigator forældet pga smartphones. Jeg ville se, om andre mener det samme.

At jeg så personlig bedre kan lide at bruge et gammeldags trykt kort suppleret af telefonen er en anden sag. Skal jeg et sted hen, jeg ikke kender, kigger jeg først på et trykt kort eller Google Maps på computeren. Er jeg så undervejs i tvivl stopper jeg og kigger på telefonen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nimes9000

Jeg er i helt samme situation som mange af jer. Jeg måtte også bare have en GPS, da dette vidunder af et stykke gadget kom på markedet måtte jeg også bare have det. Men efter jeg fik mig en smartphone har jeg ikke brugt min GPS. Nu har jeg for et års tid siden købt nu bil på https://www.biltorvet.dk/, hvor der er indbygget skærm med GPS i. Nu bruger jeg nærmest ikke GPS'en i mobilen mere fordi det er så godt integreret i bilen og fungerer perfekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
On 11/10/2018 at 16:53, xrasmussen skrev:

Det jeg egentlig ville vide var ikke OM du bruger navigation, men hvilken slags. I mine øjne er en traditionel GPS bil navigator forældet pga smartphones. Jeg ville se, om andre mener det samme.

Den traditionelle dør ikke, dog fordi de er utrolig langsomme med kort opdateringer og ændringer dertil. Det kan jeg med min bil efter 2 år, sige det er forældet, når der kun har været 1 opdatering men jo, der er de rigtige ændringer i nu, som ikke virkede før :)

Mobilen vinder lidt, fordi det bare er forventet der kommer nye kort, og det er nok lettere at distribuere igennem de kanaler.

Tomtom og lign. , er dog stadig fine nok, og de holdes da også vedlige på opdateringer, som jeg hører det.

Men klart mobile gps, er bare foretrukken for den har vi alle næsten jo med os. Hvis ikke, så er Google maps gratis og inkluderer dette helt gratis og kan hentes til offline brug.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Min nabo har en Citigo og her placeres mobiltelefonen i en central holder og så er der håndfri og google maps bruges til navigation.

Vi skulle til Favrskov kommune og overvære en vielse på rådhuset. Den sendte os ud til bænk i en skov fordi vi ikke havde tastet Hinnerup ind. Jeg ved ikke om en egentlig GPS havde været mere intelligent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind