Tømreren

Min alkoholiske fars økonomi

Recommended Posts

Tømreren

Hej debatten. 

Som overskriften siger, så har jeg en alkoholisk far og for at give et overblik over situationen, så kommer der lige en kort historie. Min mor og far er skilt, det har de været i mange år. Min far har tidligere været sømand, så da mine forældre skilles, beslutter han sig for at bo i en havn. For 6 år siden får han så muligheden for at købe en meget fin båd, Ocean Atlantic 49, for cirka en halv million kroner. Dette var en god pris dengang. Denne køber han med den begrundelse, at skulle han gå bort, så ville der være noget at arve til mig og min søster. Der sker desværre det at min far bliver fyret for 2 år siden og derfra er det gået ned ad bakke. Hvor han før drak for meget, men fungerede fint, drikker han nu på et stadie hvor jeg vil kalde ham alkoholiker. Han har også fået taget sit kørekort for spritkørsel.  Oven i det, så er han storryger og har fået konstateret knogleskørhed og KOL. Han er generelt i en tilstand hvor han ikke kan tage vare på sig selv, kan næsten ikke gå eller rejse sig, går ikke i bad og fremstår generelt som et meget svagt menneske. Han kan f.eks ikke række dig en sodavand, da han ikke kan bære den i udstrakt arm.

Efter at han blev fyret har jeg og min søster varetaget hans økonomiske interesser. Min søster har gjort et kæmpe arbejde men at få hans økonomi på ret køl. Hun har snakket med flere inkasso firmaer, advokater og banker. Desuden har min far været i fogedretten en gang, pga. misligeholdt gæld. Efter mange måneder er det lykkes min søster at få min fars økonomi på nogenlunde ret spor. Selv min far har tjent godt, så har han ikke betalt sine regninger. 

Min far har altid tjent godt, minimum en halv million om året, men han har aldrig sparet op og er virkelig dårlig til at forvalte sine penge. Alt hvad han har af penge går til smøger, alkohol og mad på grillen. Nu er han så på sygedagpenge og er blevet så svag, at han ikke længere kan bo på båden. Vi har så skaffet ham en akutlejlighed, hvor kommunen har stået garant for indskuddet. Problemet er nu, at han både skal betale for båden og lejligheden, og dette kan ikke lade sig gøre. Jeg har sagt det til min far mange gange, men han er på et stadie hvor han simpelthen ikke forstår det. Båden kan ikke sælges, da der skyldes cirka 250.000 kr i banklån, i båden, og banken ville ikke godkende et salg af båden medmindre at salgsprisen dækker det fulde banklån. Desværre er båden i sådan en stand, at det aldrig nogensinde vil kunne lade sig gøre at få 250.000 kr. for båden. Båden er VIRKELIG ulækker og er ikke blevet rengjort eller på nogen måde vedligeholdt, siden min far overtog den. Den har fået flere skader gennem årene og det er ikke svært at forstille sig hvordan den ser ud, når der dagligt ryges 40 smøger inde i den. Båden repræsenterer altså ingen værdi. 

Hans helbred gør at han næsten ikke kan komme ombord på båden, men han kan stadig fungere i lejligheden, da denne har elevator. 

Problemet er så nu, at hvis han ikke betaler sin husleje til lejligheden, ja så bliver han smidt ud af denne. Dette vil være en dødsdom for min far, da han så skal bo på båden, og det vil han ikke overleve vinteren over. Derudover har både jeg og min søster har kæmpet hårdt for at få en lejlighed til ham. 

Banken er hverken til at hugge eller stikke i, de vil selvfølgelig have deres penge. Mit spørgsmål går så på, kan min far undlade at betale de månedlige afdrag på banklånet og egentlig bare lade stå til? 

Han har jo lejligheden som han kan bo i. Hvad ville konsekvensen være?

Derudover så er der en stående aftale med banken om, at skulle hans dankort gå i minus, ja så bliver det lukket med det samme. Det er sket 2 gange tidligere og banken har meddelt min søster, at sker det igen, så vil han ikke kunne få et nyt. Min søster har fuldmagt og tjekker hans konti hver dag.

Både jeg og min søster har tænkt meget over hans situation, og vi kan ikke finde nogen løsning på denne. Vi er desværre heller ikke i en position til at hjælpe ham økonomisk, desuden så ville han bare bruge de ekstra penge på smøger og alkohol. 

Det skal retfærdigvis nævnes at min far ikke altid har været sådan. Det er først kommet her de sidste par år. Inden da har han støttet både mig og min søster i alt, og han har altid været der for os. Jeg personligt kunne ikke bede om nogen bedre opvækst eller barndom. Men de sidste 2 år har han ændret sig gevaldigt og er ikke den far som jeg har kendt hele mit liv. 

Jeg er virkelig i vildrede her. Jeg vil gerne hjælpe min far, men efter 2 år hvor min søster og jeg har været som forældre for ham, ja så er det altså ved at være hårdt. 

Som det ser ud lige nu, så har han cirka ligeså mange udgifter som indtægter. Der er altså 0 kroner at leve for. 

Udgifter:

Bådlån: 3500 kr. mdr.

Husleje: 5700 kr. mdr. 

Diverse (mobil, internet, bådplads, forsikringer, osv..) 2000 kr. mdr. 

Samlet: 11200 kr.

Som skrevet tidligere, så får han sygedagpenge som er cirka 11300 kr om mdr. 

Hvis der er nogen som kan se en løsning på min fars situation, så giv lyd. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tirole

Hvis din far ikke har andre værdier end båden - så kan banken ikke gøre så meget hvis der ikke bliver betalt på banklånet, andet end at tage båden (og det er vel okay), jeg ville få oprettet en konto med et Dankort i en anden bank - og lade den anden bank "sejle dens egen sø"! Hvis ikke de vil hjælpe med situationen... 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Det lyder som luksus problemer?  Båd? Internet? bådplads?  Alle udgifter man absolut ikke behøver, hvis man er på røven.

Sælg alle værdier, få styr på gælden ved at betale det som kan betales, så må det genopbygges udfra intet er tilbage til sidst men den liste over udgifter er alt for præget af luksus problemer, som i et gælds perspektiv, bare  skal afvikles nu og her.

Det er primært fordi i skriver at der er 0 tilbage, når udgifter er betalt, så er der jo ingen anden udvej end at befri nogle penge, på en grundlag som er ren luksus i den situation, og man skal nok også få manden på antabus og afvænning, for ellers har i nok ret, så drikkes penge op, som er i overskud.

Og jeg har selv haft alkoholisme på nært hold og dyb gæld, så jeg kender problemet, her var det måske i en yngre tid, det kan jeg ikke tyde ud fra din forklaring, hvor alderen er for jer og faren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tudsegoej

Sikke en møg situation I er i. Men hvor er det godt at høre, at din søster og du hjælper din far. Det må være hårdt for jer - også at se ham ødelægge sig selv på den måde. Det går jo ud over resten af familien. 

Jeg synes, det lyder underligt, at banken ikke vil gå med til, at I sælger båden. De burde være interesseret i at få, bare lidt, af deres penge retur. Så kunne resten lægges om til et mindre lån. Jeg ville prøve, at snakke med dem igen, hvis jeg var jer. 

Hvor meget kan båden sælges for, som den er nu?

Når du har taget profilnavnet “Tømreren”, tænker jeg, at det er det du er, og at dine hænder er skruet rigtigt på. Ville du kunne udbedre nogle af skaderne selv, eller er de for store? Hvis det “kun” er kosmetiske skader, kan man jo komme langt med rengøring, rens, slib og lakering. Det er selvfølgelig en anden sag, hvis det er motoren eller andet større.

Hvis den er helt slem, kunne I måske overveje at få den ophugget? Så kan din far spare udgiften til bådpladsen.

Jeg håber, I finder en løsning. God vind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tapdance

Jeg ville starte med at prøve og give et kald til hhv. Ribers og Advokathjælpen, og få tjekket op på reglerne i relation til hvad der reelt kan ske, hvis din far misligeholder lånet i båden.  Fordi umiddelbart ville jeg tro at man så ville ende i den situation at banken ville sætte fogden på, og så indkassere hhv. båden og eventuelle andre værdier og ejendele din far måtte have, indenfor lovens rammer.  Det springende punkt for min synsvinkel, er hvad loven siger om hvor mange penge der må tages fra folk til at dække gæld, samt om der er nogen regler for hvor mange penge man skal have til overs om måneden. 

Jeg ville også undersøge mulighederne for "gældssanering" i din fars situation.  Det er jo ikke fordi I ikke er villige til at gøre noget, det store problem pt. er jo reelt banken.

Efterfølgende ville jeg prøve at tage en dialog mere med banken, og helst med nogen højere oppe i systemet, som har kompetence til at kunne tilsidesætte eventuelle faste regler de har.  Selvfølgelig vil banken have deres penge, men hvis båden reelt ikke kan sælges i den nuværende stand, og slet ikke til 250.000kr. der er i restgæld, så er den jo reelt ikke meget værd som garanti for lånet du omtaler, og hvis vi nu skal være lidt kyniske, så får banken ikke mere ud af at din far dør, sådan som jeg forstår det, da der kun er båden i værdi.  Det er et forhold man jo i princippet godt kunne forsøge at gøre gældende overfor banken, og se om det ville ændre på opfattelsen. 

Jeg ville forsøge at gå efter en aftale med banken om afhænding af båden, og så et fortsat afdrag på det resterende lån på 500kr./md.  Hvis det kan komme i stand, så burde han have ca. 3000kr/md. at leve for.  Det er ikke meget, men det kan godt udgøre et madbudget og en meget begrænset mængde "sjov"/komfort. 

Inden salget ville jeg desuden prøve at renovere båden efter bedste evne, således at den ville give den bedst mulige værdi. Det kræver sikkert en helvedes gang knofedt, eller en gang professionelle til formålet, men alt andet lige så kan skidt og møg rengøres.  Der kan males og lakkeres.  Der kan slibes af etc.  Og det er ting man selv kan, hvis tid og fysik er til det.  Hvis tiden og fysikken ikke er til det, så ville det evt. også være noget at tale med banken om.  For i teorien kunne det måske betale sig at få båden rengjort professionelt, således at den fremstår i pænere stand, og derved kan indbringe en bedre pris.  Det afhænger jo selvfølgelig af hvad det vil koste at få den "ordnet", kontra hvad man tror man kan få for den ekstra, i en renoveret stand.  Men forstå mig ret, det kan måske betale sig at kaste 20.000kr. i at fixe båden, hvis det betyder at den kan sælges for 50.000 mere f.eks.  Et forhold som banken vel reelt også kunne have en interesse i, og derfor måske også kunne være villige til at kaste lidt flere penge efter. 

Anyway, held og lykke.  Det er ikke nogen sjov situation du og din søster og far står i ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
On 7/8/2018 at 14:53, DenBruneMunk skrev:

Det lyder som luksus problemer?  Båd? Internet? bådplads?  Alle udgifter man absolut ikke behøver, hvis man er på røven.

Sælg alle værdier, få styr på gælden ved at betale det som kan betales, så må det genopbygges udfra intet er tilbage til sidst men den liste over udgifter er alt for præget af luksus problemer, som i et gælds perspektiv, bare  skal afvikles nu og her.

Det er primært fordi i skriver at der er 0 tilbage, når udgifter er betalt, så er der jo ingen anden udvej end at befri nogle penge, på en grundlag som er ren luksus i den situation, og man skal nok også få manden på antabus og afvænning, for ellers har i nok ret, så drikkes penge op, som er i overskud.

Og jeg har selv haft alkoholisme på nært hold og dyb gæld, så jeg kender problemet, her var det måske i en yngre tid, det kan jeg ikke tyde ud fra din forklaring, hvor alderen er for jer og faren.

Men banken giver dem jo netop ikke lov til at sælge båden, og dermed kan havneafgiften heller ikke spares 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Træls situation.

Som jeg læser det er det eneste din far ejer af værdi, eller der burde have værdi, er båden, og den har banken pant i.

Hvis det er korrekt, tror jeg ganske simpelt jeg ville gå i banken og stille dem et ultimatum, vær med til at finde en løsning frivilligt eller stop betaling til båden. Ja så ryger båden til banken og din far i rki, og hvad sker der ved det? Han skal jo ikke ud og låne flere penge. Ifht det med dankortet, så bed dem konvertere det til debet kort, så kan det ikke overtrækkes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 5 timer siden, basle72 skrev:

Men banken giver dem jo netop ikke lov til at sælge båden, og dermed kan havneafgiften heller ikke spares 

joda? Hvis de får den vedligeholdt, og sælger til den gæld som indfris. Ikke anderledes end hvordan en grim lejlighed også kan sælges bedre end ikke vedligeholdt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
On 6/8/2018 at 18:09, Tømreren skrev:

Som det ser ud lige nu, så har han cirka ligeså mange udgifter som indtægter. Der er altså 0 kroner at leve for. 

Udgifter:

Bådlån: 3500 kr. mdr.

Husleje: 5700 kr. mdr. 

Diverse (mobil, internet, bådplads, forsikringer, osv..) 2000 kr. mdr. 

Samlet: 11200 kr.

Som skrevet tidligere, så får han sygedagpenge som er cirka 11300 kr om mdr. 

Hvis der er nogen som kan se en løsning på min fars situation, så giv lyd. 

Hvad angår båden og banken, så har andre allerede skrevet det. Snak med banken, og og sig som det er, at din far bliver nødt til, at stoppe med, at betale afdragene, så han kan betale sin husleje og få mad på bordet. Så hvis banken vil have bare nogen af deres penge igen, så må de acceptere, at båden sælges, for det den nu kan indbringe.

Er der blevet søgt om boligsikring til din fars lejlighed?

Det er også muligt, at han kan få lidt §34. Den handler om, at hvis man har høje boligudgifter, og man har været ude for en social begivenhed (f.eks. sygdom), så kan man få et tilskud. Oftest kun i en periode, men bedre end ingenting.

Eftersom din far er på sygedagpenge, så har hans sagsbehandler pligt til, at vejlede om disse ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind