Casper_J

Rene flisefuger i vådrum - uden kemikalier?

Recommended Posts

Casper_J

Hej Alle

Jeg står med et problem i mit vådrum, som jeg tror mange også oplever. Mine fuger imellem fliserne er utrolig grimme at se på, hvilket gør at badværelset ser beskidt ud lige meget hvor meget min kone og jeg dagligt vedligeholder det.

Det er heldigvis ikke svamp, men mere misfarvninger og kalk som sidder på. Jeg er blevet anbefalet ikke at bruge rengøringsmidler med kemikalier såsom Cilit Bang, da betonfuger er porøse og sådanne midler kan ''æde'' mine fuger.

Jeg har søgt på nettet efter alternativer og faldt over noget fugemaling, der kaldes ''Fixpen'', som kan købes gennem Fixpen.dk hjemmeside. Er der nogen herinde som har erfaring med det?

Alle kommentar og forslag vil blive yderst værdsat !          

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Nu har jeg brugt toiletrens på mit badeværelse, og det tog da kalk ved fugerne fint og skader kan jeg ikke se. Måske laver folk fuger på forskellige måde, ligesom revner i huse sker for nogle men ikke andre?

Måske kan en stålsvamp være en mulighed men den tager nok også lidt af fugen, måske...

Har cillit bang spray til vægge, synes ikke de er ødelagt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 7 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Nu har jeg brugt toiletrens på mit badeværelse, og det tog da kalk ved fugerne fint og skader kan jeg ikke se. Måske laver folk fuger på forskellige måde, ligesom revner i huse sker for nogle men ikke andre?

Måske kan en stålsvamp være en mulighed men den tager nok også lidt af fugen, måske...

Har cillit bang spray til vægge, synes ikke de er ødelagt?

Jeg har også altid brugt wc-rens mod kalk, og det har altid virket.

Men, det er vigtigt, at man lige bruser fugerne med vand inden man går igang, da wc-rens ellers gør fugerne porøse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Tak, det gør jeg så i fremtiden :)  Så må de sidste 10 år bare være som det er, synes ikke det har skadet som sådan.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højbens fætter

WC rens riser hele toilettet og gør at det bliver meget hurtigere beskidt da ridserne,virker som en magnet for lort og tis,og dermed stinker hurtigt,hvis du skal have et nyt toilet snart eller tænker på at skifte det fordi det er blevet brunt og har mistet sin emalje PGA toilet rens og skurer/wc børste,som har riset kunne totalt til ukendelighed på ca 2års tid

jeg har siden jeg fik et nyt toilet brugt brunsæbe og en blød børste som jeg også bruger til at vaske min bil med,hvem ville bruge toiletbørsten til sin bil. ?( INGEN )? vel så brug en blød børste til biler får i T,Hansen butikker og brun sæbe så holder prutkassen længere

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Tak, det gør jeg så i fremtiden :)  Så må de sidste 10 år bare være som det er, synes ikke det har skadet som sådan.

Jeg ved ikke hvor meget det reelt skader fugerne, men jeg har lært af min mor, at mætte fugerne med vand før afkalkning, så det har jeg bare gjort.:P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, fætter højbens fætter skrev:

WC rens riser hele toilettet og gør at det bliver meget hurtigere beskidt da ridserne,virker som en magnet for lort og tis,og dermed stinker hurtigt,hvis du skal have et nyt toilet snart eller tænker på at skifte det fordi det er blevet brunt og har mistet sin emalje PGA toilet rens og skurer/wc børste,som har riset kunne totalt til ukendelighed på ca 2års tid

jeg har siden jeg fik et nyt toilet brugt brunsæbe og en blød børste som jeg også bruger til at vaske min bil med,hvem ville bruge toiletbørsten til sin bil. ?( INGEN )? vel så brug en blød børste til biler får i T,Hansen butikker og brun sæbe så holder prutkassen længere

Nixen. Wc-rens ridser ikke. Af den simple grund, at der ikke er slibemiddel i. En almindelig wc-børste ridser heller ikke.

De toiletter jeg har haft har været lavet af porcelæn med glasur. Og de har absolut ikke været "ridset til ukendelighed på ca. 2 år". Mit nuværende er 4-5 år gammelt, og lige så pænt som da det var nyt.

Jeg har endnu tilgode, at se et emaljeret toilet.:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højbens fætter
On 1/8/2018 at 00:21, Entrelac skrev:

Nixen. Wc-rens ridser ikke. Af den simple grund, at der ikke er slibemiddel i. En almindelig wc-børste ridser heller ikke.

De toiletter jeg har haft har været lavet af porcelæn med glasur. Og de har absolut ikke været "ridset til ukendelighed på ca. 2 år". Mit nuværende er 4-5 år gammelt, og lige så pænt som da det var nyt.

Hvis et toilet ikke har en form for emalje,eller glasur,hvad er det så som gør det brunt efter en del år ?? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, fætter højbens fætter skrev:

Hvis et toilet ikke har en form for emalje,eller glasur,hvad er det så som gør det brunt efter en del år ?? 

Som jeg skrev tidligere, så har de toiletter jeg har haft været lavet af porcelæn, som har en glasur.

Jeg tænker, at det brune lag, som, hos nogen, dannes i toilet-kummen, må være rust, der kommer af det jern der er i vandet. Og hvis man ikke jævnligt (1-2 gange ugentligt) bruger wc-rens til at fjerne kalken med, så sætter belægningen sig fast i kalken.

On 1/8/2018 at 00:21, Entrelac skrev:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tim Hansen
Skrevet (redigeret)
On 31/7/2018 at 13:02, Casper_J skrev:

Hej Alle

Jeg står med et problem i mit vådrum, som jeg tror mange også oplever. Mine fuger imellem fliserne er utrolig grimme at se på, hvilket gør at badværelset ser beskidt ud lige meget hvor meget min kone og jeg dagligt vedligeholder det.

Det er heldigvis ikke svamp, men mere misfarvninger og kalk som sidder på. Jeg er blevet anbefalet ikke at bruge rengøringsmidler med kemikalier såsom Cilit Bang, da betonfuger er porøse og sådanne midler kan ''æde'' mine fuger.

Jeg har søgt på nettet efter alternativer og faldt over noget fugemaling, der kaldes ''Fixpen'', som kan købes gennem Fixpen.dk hjemmeside. Er der nogen herinde som har erfaring med det?

Alle kommentar og forslag vil blive yderst værdsat !          

Du skal søge på nettet efter en butik der sælger professionelle midler i din nærhed, alternativ en online butik... Du skal anskaffe dig noget kalkrens, som du ikke kan få i et supermarked og så kan du købe dig en lille mini skuremaskine, som minder om en el tandbørste med rundt børstehoved... Fremgangsmåden er, at gøre et mindre område vådt ad gangen og sprøjte din kalkrens på området og lade det virke et par minutter og så skure fugerne og så blot skylle efter. Det vil ikke tage dig lang tid at få dit badrum til at skinne igen og det er helt ufarligt for fliser og fuger og vælger du en miljøvenlig kalkfjerner, så er der heller ingen frøer der dør af det. 

Hold dig væk fra alt det lort du kan købe i et supermarked, der kan du lige så godt købe det der er aller billigst, der er ingen forskel, det skal være til professionel rengøring og det er faktisk langt billigere i længden end købe det du ser i reklamerne, og så virker det, til forskal fra det du ser i reklamerne, som ja, blot er noget opreklameret lort på flaske.

Redigeret af Tim Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind