jegrep

firkantede æg

Recommended Posts

jegrep

på vej ind til frokostpausen fortalte jeg en kollega at videnskabsmænd havde gensplejset nogle høns således at de lagde firkantede æg. på den måde kunne man spare plads fordi de fyldte mindre. det var godt at vi gik ved siden af hinanden for jeg kunne ikke have holdt masken hvis vi havde haft øjenkontakt  

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Firkantede æg fylder mere, men er lettere at stable. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zorglup

Genialt :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DDR
Skrevet (redigeret)
For 8 timer siden, ThomasSneum skrev:

, men er lettere at stable. 

det mener jeg ikke er korrekt....såfremt du laver en ramme til det nederste lag æg så de  ikke triller, så kan du bygge en pyramide med æg lige så nemt som du kan stable 4 kantede æg....omend  du har en bedre pladsudnyttelse med de 4kantede

Redigeret af DDR

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 16 timer siden, DDR skrev:

det mener jeg ikke er korrekt....såfremt du laver en ramme til det nederste lag æg så de  ikke triller, så kan du bygge en pyramide med æg lige så nemt som du kan stable 4 kantede æg....omend  du har en bedre pladsudnyttelse med de 4kantede

Med de æg-formede æg bliver det, som du skriver, en pyramide, altså så stablen bliver mindre og mindre opefter.

Med de firkantede kan du (ihvertfald i teorien) lave en stabel, som hele vejen op har samme dimension som i bunden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
On 2/7/2018 at 08:32, ThomasSneum skrev:

Firkantede æg fylder mere, men er lettere at stable. 

Hmmm, hvorfor fylder de mere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Massefylde har ikke noget med form at gøre, nu må I lige tilbage på skolebænken :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 5 timer siden, Entrelac skrev:

Hmmm, hvorfor fylder de mere?

Hvis højde og brede er den samme, så vil det ovale æg optage mindre plads - der vil altså være luft imellem æggene, hvilket der ikke vil være hos de firkantede. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 2 timer siden, ThomasSneum skrev:

Hvis højde og brede er den samme, så vil det ovale æg optage mindre plads - der vil altså være luft imellem æggene, hvilket der ikke vil være hos de firkantede. 

Hvis bare højde og bredde repræsenterede fylde, så ville det være fedt. Du kan ikke engang bruge diameter, da æg er næsten oval.

Det er logik at at det kun højde og bredde du kalkulerer med, så vil ægget være mindre men dens massefylde er tilsvarende mindre. Bedste eksempel nok bare at forme en pose som et æg, og en firkantet pose med samme højde og bredde som firkantet pose og forsøge at hælde samme antal liter vand i begge, så vil man hurtigt få æggeposen fyldt , hvis bredde og højde er parameter.

Eller, måske er det forkert :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 3 timer siden, ThomasSneum skrev:

Jeg havde en forestilling om, at vægten af æggehvide+æggeblomme skulle være den samme, uanset form, og så er jeg da ret sikker på, at det firkantede æg vil fylde mindre.

Hvis man kunne finde (eller lave) en firkantet beholder, som lige netop kunne rumme indholdet af et æg, så kunne man gøre forsøget.

Hvis man derimod laver firkantede æg med samme højde og bredde som det ovale æg, så vil der jo være "mere æg for pengene", om jeg så må sige. Så skulle vi til at lave om på alle vores bage-opskrifter. Og så vil et hårdkogt æg pludselig være for meget til et stykke mad.?

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind