ab1959

Hvor hører speed pedelecs til i trafikken

Recommended Posts

ab1959

Der findes en særlig variant af en turbo el-cykel, som kaldes speed pedelecs. Den slags cykel kan køre 45 km/t.

Men hvor hører de til i trafikken efter Jeres mening? Ministeriet overvejer en prøve periode, men de sidder fast på grund af dette spørgsmål.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

De er midt imellem. 

Igennem EU lovgivning og færdselsloven, så høre de ind under motoriserede køretøjer, og skal derfor køre på gaden, må ikke parkerer på fortovet osv. osv. 

Men køretøjet er for skrøbeligt til at færdes imellem biler, men kører for hurtigt til at køre på cykelstien. 

 

Jeg ser dog en stigning i køretøjer som færdes hurtigere end 30 km/t  - så måske bør vi se på reglerne som omhandler vores cykelstier - alternativt have deres helt egen sfære.  Det kunen være dedikerede vejbaner, alene til lette køretøjer som køre over 30 km/t. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
For 19 minutter siden, ThomasSneum skrev:

De er midt imellem. 

Igennem EU lovgivning og færdselsloven, så høre de ind under motoriserede køretøjer, og skal derfor køre på gaden, må ikke parkerer på fortovet osv. osv. 

Men køretøjet er for skrøbeligt til at færdes imellem biler, men kører for hurtigt til at køre på cykelstien. 

 

Jeg ser dog en stigning i køretøjer som færdes hurtigere end 30 km/t  - så måske bør vi se på reglerne som omhandler vores cykelstier - alternativt have deres helt egen sfære.  Det kunen være dedikerede vejbaner, alene til lette køretøjer som køre over 30 km/t. 

Kunne være en god ide. Jeg kørte engang en tur udenfor København hvor vi blev overhalet af en Leitra liggecykel. Den kan gøre 50 km/t uden problemer. Den er for lav til at være blandt bilerne og super farlig på cykelstierne, hvis føreren ikke konstant ringer med klokken når vedkommende nærmer sig andre cyklister.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

De hører naturligvis til på cykelstien.

Men jeg kan godt forstå lidt af bekymringen i de store byer med mange cykellister. Man kan evt vælge at fastsætte en fartgrænse på 30 km/t inden for byzone hvor der er cykelsti.

I sidste ende handler det jo om at køre efter forholdene, og hvis cykelstien er fuld, så kan man naturligvis ikke cykle med 45 km/t, men må afpasse sin hastighed efter de andre.

Der er generelt også noget folk misforstår, bare fordi en el-cykel kan hjælpe op til 45 km/t, så betyder det jo ikke at den konstant vil køre med den fart, da det vil kræve at der også bliver trådt rimelig til for at cyklen kommer op på den fart.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
IHS
For 14 timer siden, ab1959 skrev:

Der findes en særlig variant af en turbo el-cykel, som kaldes speed pedelecs. Den slags cykel kan køre 45 km/t.

Men hvor hører de til i trafikken efter Jeres mening? Ministeriet overvejer en prøve periode, men de sidder fast på grund af dette spørgsmål.

Der blev ved lov nr. 1559 af 19/12-17, med ikrafttræden 1/1-18, indsat hjemmel i Færdselsloven til at Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser for anvendelse af små motoriserede køretøjer, hvilket speed pedelecs falder ind under. Et udkast til Bekendtgørelse om forsøgsordning for speed pedelecs har været i høring fra 13/2-18 til 8/3-18, med forventet ikrafttræden 15/4-18. Den er så ikke trådt i kraft endnu. Udkastet kan læses her: https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/dc2c9a3d-0ba4-4349-9cb8-841949efc681/Udkast til bekendtgørelse om speed pedelecs.pdf

Udover de sikkerhedsmæssige problemer ved ordningen, er der i h.h.t. Rådet for Sikker Trafik også juridiske problemer. De anfører i deres høringssvar at det er deres vurdering, at såvel EU-lovgivningen som den nugældende danske færdselslov er til hinder for at udstede en bekendtgørelse med det omhandlede indhold.

Kort fortalt handler det om at Speed pedelecs er omfattet af Rådets (EU) forordning 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to-og trehjulede køretøjer samt quadricykler, ifølge hvilken en speed pedelec defineres som en tohjulet knallert. Mens Transport, Bygnings-og Boligministeriet i bemærkningerne til ændringsloven synes at have lagt til grund, at en speed pedelec er en ”cykel med motor”, jf. herved lovforslagets pkt. 2.1.5.1. Og man kan ikke bare i dansk ret fravige den EU-retlige definition, og de forskellige definitioner medfører problemer.

Det er indvidere Rådets vurdering, at en ændret klassificering af speed pedelecs fra knallert til cykel heller ikke er mulig efter færdselsloven. Speed pedelecs er omfattet af færdselslovens § 2, nr. 7, og falder dermed  ind under kategorien ”stor knallert” og skal derfor følge reglerne for disse. Hele høringssvaret kan læses her: https://www.sikkertrafik.dk/media/7120/hoeringssvar-speed-pedelecs-raadet-for-sikker-trafik.pdf

Men for at svare på det stillede spørgsmål, så skal det som udgangspunkt være reglerne for cykler og cyklister der finder anvendelse for speed pedelecs og kørslen med dem – ifølge udkastet til bekendtgørelsen § 3. Derfor skal de køre på cykelstien.

Men hvem ved hvad det ender med…..

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Så går forsøget igang og man vil ikke engang kræve at brugerne bærer specielle hjelme egnet til formålet (da udvalget er lille). I andre lande har man dog skærpede krav til disse hjelme. Så en 15 årig må ikke køre en knallert hvor top-hastigheden er 30 km/t uden undervisning og særlig hjelm, men han må gerne køre op til 45 km/t på en el-cykel som ikke meget støj og dermed advarsel til andre trafikanter. Hvem kan forklare logikken i det?

Speed pedelec-forsøg sables ned: Transportminister ser intet galt i det (Bladet Ingeniøren)

 

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 2 timer siden, ab1959 skrev:

Så går forsøget igang og man vil ikke engang kræve at brugerne bærer specielle hjelme egnet til formålet (da udvalget er lille). I andre lande har man dog skærpede krav til disse hjelme. Så en 15 årig må ikke køre en knallert hvor top-hastigheden er 30 km/t uden undervisning og særlig hjelm, men han må gerne køre op til 45 km/t på en el-cykel som ikke meget støj og dermed advarsel til andre trafikanter. Hvem kan forklare logikken i det?

Speed pedelec-forsøg sables ned: Transportminister ser intet galt i det (Bladet Ingeniøren)

 

Det er faktisk meget simpelt. Vi har en liberal trafikminister, der ønsker at fremme hurtige el-cykler, uden vildt mange regler som vil gøre at der nærmest ikke er nogle der vil købe en.

Langt de fleste af de høringssvar gør det faktisk umuligt. Hvis de ikke må køre på cykelstien, og nej en el-cykel hører ikke til på kørebanen, heller ikke selv om det er en 45 km/t speed pedelecs.

Man skulle tro at det fleste af dem som kommer med de høringssvar lever i middelalderen, hvor alt nyt er noget farligt skidt. Så ministeren holder fast i at deres forslag er det rigtige. :gogo: what's not to like? 😃

  • Haha 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959
For 16 timer siden, artem666 skrev:

Det er faktisk meget simpelt. Vi har en liberal trafikminister, der ønsker at fremme hurtige el-cykler, uden vildt mange regler som vil gøre at der nærmest ikke er nogle der vil købe en.

Langt de fleste af de høringssvar gør det faktisk umuligt. Hvis de ikke må køre på cykelstien, og nej en el-cykel hører ikke til på kørebanen, heller ikke selv om det er en 45 km/t speed pedelecs.

Man skulle tro at det fleste af dem som kommer med de høringssvar lever i middelalderen, hvor alt nyt er noget farligt skidt. Så ministeren holder fast i at deres forslag er det rigtige. :gogo: what's not to like? 😃

Bør man så ikke:

  • Se på reglerne for knallert?
  • Indføre fartgrænser på cykelstien. Forestil dig 45 km/t hen over rådhuspladsen på cykel i myldretiden?

Hjelmene er lavet, så han kunne sagtens gå efter at hjelme til disse cykler skulle opfylde reglerne vedr. NTA 8776 eller ECE 2205. Det vil også hjælpe andre personer i trafikken med at kende forskel på hvem der typisk kører 20 km/t og hvem som vil køre 40 km/t.

Desuden så kører disse cykler i andre lande. Hvorfor skal vi så lave en test fremfor at se på erfaringerne med eksisterende lovgivning i andre lande. Læs: Vi sammenligner: Her er elcykel-loven i seks europæiske lande (Ingeniøren)

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 2 timer siden, ab1959 skrev:

Bør man så ikke:

  • Se på reglerne for knallert?
  • Indføre fartgrænser på cykelstien. Forestil dig 45 km/t hen over rådhuspladsen på cykel i myldretiden?

Hjelmene er lavet, så han kunne sagtens gå efter at hjelme til disse cykler skulle opfylde reglerne vedr. NTA 8776 eller ECE 2205. Det vil også hjælpe andre personer i trafikken med at kende forskel på hvem der typisk kører 20 km/t og hvem som vil køre 40 km/t.

Desuden så kører disse cykler i andre lande. Hvorfor skal vi så lave en test fremfor at se på erfaringerne med eksisterende lovgivning i andre lande. Læs: Vi sammenligner: Her er elcykel-loven i seks europæiske lande (Ingeniøren)

De kører skam også allerede rundt her i landet i dag. Hvor de skal følge reglerne som scooter 45 med nummerplade, ansvarsforsikring, styrthjelm, og placering på kørebanen. De regler gør bare at det er så godt som ingen der har været interesseret i at få en speed pedelece under de betingelser, hvor det er omkring 15 der ind til videre er blevet indregistreret.

Man var derfor nødt til at se på reglerne, og lave nogle der er mere forenelige med virkeligheden. Hvilket er det de nu har gjort.

Med at køre 45 km/t hen over rådhuspladsen på cykel i myldretiden, så kan man i princippet allerede gøre det i dag på en racercykel. Men i praksis er det bare ikke muligt på grund af den tætte trafik, og sådan vil det også være med en speed pedelece. Man skal køre efter forholdene. Sådan har det altid været og vil stadig være.

Modsat dig synes jeg de nye regler er alt for restriktive. Jeg så gerne at der ikke var krav om hjelm, og ansvarsforsikring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
On 30/5/2018 at 14:30, ab1959 skrev:

Kunne være en god ide. Jeg kørte engang en tur udenfor København hvor vi blev overhalet af en Leitra liggecykel. Den kan gøre 50 km/t uden problemer. Den er for lav til at være blandt bilerne og super farlig på cykelstierne, hvis føreren ikke konstant ringer med klokken når vedkommende nærmer sig andre cyklister.

Nu det er så ulovligt ikke at køre efter forholdende, så køre han 50 km/t og det er til fare eller ulempe for de øvrige på cykel stien, så er det faktisk ulovligt, det samme vil gælde for 45 km/t køretøjer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind