Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
FrkSnartG

Er depjatten død?

Recommended Posts

basle72
For 31 minutter siden, Lucianone skrev:

Jeg har også studset over, at mange af underfora herinde (f.eks. fodbold og sport) er næsten tomme for nye indlæg - hvor de indlæg, der står på side 1, er helt tilbage fra 2015. Så det ser ud til, at noget må være sket omkring 2015-2016, som fik aktiviteten herinde til at dale.

Hvor de gamle brugere er taget hen, har jeg dog svært ved at gennemskue. Fordi nu kommer jeg selv fra et par andre fora, hvor jeg har oplevet det samme. At aktiviteten er aftagende og har været det især de sidste 3-4 år. Det ene forum, jeg var på, lukkede simpelthen ned og eksisterer ikke længere. Det andet blev ødelagt af trolls og stalkers. Skældsord, tilsvininger, bevidste troll-afsporinger af tråde o.s.v. fik lov at passere konstant, fordi admin derinde var konfliktsky og gav for lang snor. Så derfor giver jeg nu dette forum en chance i håb om at tonen er bedre her. Det virker det umiddelbart til.

Men måske handler det bare om, at fjæsbogen og andre sociale medier har overtaget de gamle debatfora. Men der er en tendens til, at fjæsbogsdebatter er mere lukkede og derfor sværere tilgængelige, så derfor kan jeg stadig bedre lide de klassiske gode gammeldaws debatfora. Fjæsbogen har også den ulempe, at man ikke kan være anonym og hvis man vil lufte nogle kontroversielle tanker eller ideer, så holder folk sig ofte tilbage, fordi de er bange for at blive sat i bås som det ene eller andet. Derfor er tonen på disse gammeldaws debatfora (som dindebat m.fl.) ofte friere og mere ærlig end på fjæsbogen, hvor folk bevidst eller ubevidst søger likes og popularitet. Og det mener jeg gør debatten mindre fri og ærlig. På fjæsbogen synes jeg ofte, at der hersker en konsensusmentaitet, hvor man er bange for at sige andre imod - af frygt for at miste likes og venner. Og det virker nogle gange som om, at folk tilpasser deres holdninger til deres venners ditto, for at føle sig populære. Sådan noget konsensus-pjank gider jeg ikke. Næh, folk skal da turde sige, hvad de oprigtigt føler (så længe man ytrer sig respektfuldt). Og her mener jeg, at de gammeldaws debatfora stadig har noget, som de sociale medier ikke har. Muligheden for at debattere anonymt, så man i højere grad tør stå ved, hvad man inderst inde mener.

Helt enig med dig langt hen ad vejen, desværre har anonymiteten også den bagside at tonen tit bliver hård og personlig 🙂

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 36 minutter siden, Lucianone skrev:

Hvor de gamle brugere er taget hen, har jeg dog svært ved at gennemskue.

Udover en del her kom i konflikter med admins osv, så har Facebook andre sociale medier også taget sin del af kagen, for det er tilsyneladende bare bedre. Jeg har så ikke sluppet, og er ikke på disse SM sider. Måske er jeg bare pensionist på det område, og rigtig gammeldags.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
For 4 minutter siden, basle72 skrev:

Helt enig med dig langt hen ad vejen, desværre har anonymiteten også den bagside at tonen tit bliver hård og personlig 🙂

Ja, bestemt. Det er derfor, at der er brug for mods til at håndhæve den gode tone i debatten.

Det burde ikke være nødvendigt med mods, men desværre er det jo dét. Jeg kommer selv fra et forum, hvor mod giver ekstremt lang snor og stort set lader brugerne skrive hvad de vil (han skrider kun ind ved direkte trusler). Og det fungerer ikke i praksis, fordi der er for mange, der bare ikke kan håndtere at få så meget frihed. Så begynder de at opføre sig som små børn. Voldtroller, chikanerer og stalker folk - samt sviner dem meget groft til med skældsord.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol

Ja, Facebook er meget aktivt, men det hvor jeg ser Facebook som aktivt er inden for private interessegrupper, dvs. at det ikke er offentligt som debat forums er, det gør også at emner oftest er indsnævret til netop pågældende interesse.

Eks. boligforeninger, forældregruppe, sport og hobby interesser osv..

Men egentlig alt muligt blandet med en masse man ikke har nogen relation til, ser jeg ikke på Facebook, det er stadig kun denne slags forums.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 8 timer siden, modpol skrev:

Ja, Facebook er meget aktivt, men det hvor jeg ser Facebook som aktivt er inden for private interessegrupper, dvs. at det ikke er offentligt som debat forums er, det gør også at emner oftest er indsnævret til netop pågældende interesse.

Eks. boligforeninger, forældregruppe, sport og hobby interesser osv..

Men egentlig alt muligt blandet med en masse man ikke har nogen relation til, ser jeg ikke på Facebook, det er stadig kun denne slags forums.

Du har vist fat i noget der,

På FB skal man vist tilmelde sig en masse grupper, og velnok specifikke emner som boxer hunder eller loppemarked lolland osv. Her på forum, så får du egentlig et hurtigt overblik, også på andre med mere aktivitet.

Det er godt med specifikke forums men tror der mangler de åbne steder hvor man ikke skal ned igennem en masse oplæg, og finde kommentarer til indlægget eller hvordan FB fungerer, det jeg har set, skaber et komplekst og langsom overblik, hvis man ikke vil det emne, og det fylder på skærmen, så man har vel meget få emner synlige.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Ja, fjæsbogen har sine begrænsninger. Et godt gammeldaws debatforum kan fortsat noget, som sociale medier ikke kan. Dels kan man debattere anonymt med et nick. Og så har man langt hurtigere adgang til at debattere alle mulige forskellige emner mellem himmel og jord. På fjæsbogen er det mere, som I også er inde på, enkeltsager, man debatterer. 

Desuden er tonen på fjæsbogen ofte ubehagelig, fordi der mangler moderering. Bare se den debat, som der ifølge medierne har været på Jens Rohde´s fjæsbog i sidste uge. Tonen er ofte meget skinger på fjæsbogen.

Jeg synes det er lidt synd, at de sociale medier har overtaget fuldstændigt og at der generelt er relativt lille aktivitet på de gammeldags debatfora. Det er svært at finde et debatforum i Danmark, hvor der er mere end 10-12 nye svar pr. døgn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 14 timer siden, DenBruneMunk skrev:

På FB skal man vist tilmelde sig en masse grupper, og velnok specifikke emner som boxer hunder eller loppemarked lolland osv. Her på forum, så får du egentlig et hurtigt overblik, også på andre med mere aktivitet.

Det er godt med specifikke forums men tror der mangler de åbne steder hvor man ikke skal ned igennem en masse oplæg, og finde kommentarer til indlægget eller hvordan FB fungerer, det jeg har set, skaber et komplekst og langsom overblik, hvis man ikke vil det emne, og det fylder på skærmen, så man har vel meget få emner synlige.

Jeg synes ihvertfald det er meget trist, at mange forums afgår ved døden, fordi facebook vinder mere og mere frem.

Jeg har været aktiv på flere kreative forums, men det tynder ud i dem, og mere og mere foregår på facebook. Et kreativt forum har oftest mange under-forums (eller hedder det fora, når det er i flertal?), og over tid bliver det en guldgrube af viden, som man kan søge i. Meget af dette mister man på facebook.:(

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 8 minutter siden, Entrelac skrev:

Jeg synes ihvertfald det er meget trist, at mange forums afgår ved døden, fordi facebook vinder mere og mere frem.

Jeg har været aktiv på flere kreative forums, men det tynder ud i dem, og mere og mere foregår på facebook. Et kreativt forum har oftest mange under-forums (eller hedder det fora, når det er i flertal?), og over tid bliver det en guldgrube af viden, som man kan søge i. Meget af dette mister man på facebook.:(

Det positive ved Facebook er jo så at der er chat og det at folk ikke er anonyme giver også lidt i nogle sammenhæng. Men det begrænser også, det er klart ting jeg ville holde for mig selv når jeg ikke er anonym.

• Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
1 time siden, modpol skrev:

Det positive ved Facebook er jo så at der er chat og det at folk ikke er anonyme giver også lidt i nogle sammenhæng. Men det begrænser også, det er klart ting jeg ville holde for mig selv når jeg ikke er anonym.

At man ikke er anonym, er både godt og skidt. Godt fordi alle står inde for, hvad og hvem de er og ikke kan lyve sig til at være noget andet - med det forbehold, at der naturligvis også findes falske fjæsbogsprofiler, hvor folk tager andres fotos og udgiver sig for at være dem.

Men som du er inde på, har det den ulempe, at der nok er nogle interessante debatter, man undlader at deltage i, fordi man også bliver mere udstillet, når man ikke er anonym. Man må jo også værne lidt om sit privatliv, sin familie o.s.v. Det er mit indtryk, at folk ikke altid tør være helt ærlige, når de skal stå frem med fuldt navn og billede. Så er der ting, de ikke siger eller hvor de pynter lidt på sandheden - for ikke at tabe ansigt. En nazist, en fascist eller en antifa-tilhænger vil måske ikke nødvendigvis så frem med deres holdninger på fjæsbogen. En homoseksuel, der endnu lever i skabet, vil nok heller ikke deltage i tråde om homoseksualitet. En muslim vil måske ikke stå frem og stå inde for sin tro, hvis han bliver genstand for had på grund af sin tro. O.s.v.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 2 timer siden, modpol skrev:

Med den vold og chikane, og person angreb, og problemerne med at tolke hvad folk skriver, så er Facebook roden til alt ondt, og der skal som sagt ikke meget til. Så er du dømt på at skrive neger, eller kommentere på en brun nisse, eller har set sex indlæg i andet tråd som kommenteres, eller deltager i private sektioner på fb, hvor man sviner andre til og du genkendes.
Modsat kan du være i hækle klubben og en katte ejer, og alligevel skrive en forkert kommentar, og du ryger ud fordi ytringsfriheden ikke er bredere end ejeren af den gruppe.

Facebook gør ikke folk bedre, det gør dem dårligere og ødelægger hverdagen, hvis du først er kommet ind på et sidespor derinde.

Anonymitet er som at gå på strøget, du går forbi mange men du tænker ikke over deres holdninger, deres attitude eller at de er racist. Du kan roligt gå hele vejen uden at skal påvirkes at disse folk du passerer.
Så er der vel modsat, dem som sætter deres fjæs på, og ytrer sig kritisk, og håber de genkendes og måske skaber penge på dette eller at de får karriere i politik på det grundlag. Det har vel sine gode og dårlige sider.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...