LineAarhusianer

Grundbøger socialrådgiver og pædagogik??

Recommended Posts

LineAarhusianer

Hej med jer :)

Jeg går med overvejelser om at starte studie til sommer. Jeg har især kig på pædagoguddannelsen og uddannelsen til socialrådgiver. 

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at snuse lidt til begge områder, og derfor spørger jeg jer kloge hoveder der måske selv har været på uddannelsen: 
Kender du en god grundlæggende bog der handler om et af områderne? En som inddrager lidt af hvert, og som vil give mening for en nybegynder at læse? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FortælMigNogetJegIkkeVed

Hej igen:D

Pædagogik er som jeg opfatter det ret bredt, så mon ikke der skulle findes noget til en som kan li at arbejde med mennesker:gogo:

Kender selv en del i faget.. den ene arbejder med utilpassede unge, en anden med alkoholikere og en tredje med små unger.. Alle virker til at være tilfredse med det.

Tror systemet kan gøre det meget svært at være en god socialrådgiver, så lige den kunne jeg ivertilfald ikke selv forestille mig. Kender en som netop tog faget da hun gerne ville hjælpe folk, men endte med at hade det, da hun følte det handlede om alt andet.

Og med hensyn til læsning, syntes jeg livets bog er den bedste hvis man skal gøre sig bare en lille bitte smule forhåbning om at forstå medspillerene;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 11 minutter siden, FortælMigNogetJegIkkeVed skrev:

Tror systemet kan gøre det meget svært at være en god socialrådgiver, så lige den kunne jeg ivertilfald ikke selv forestille mig. Kender en som netop tog faget da hun gerne ville hjælpe folk, men endte med at hade det, da hun følte det handlede om alt andet.

Da min niece begyndte at læse til socialrådgiver sagde jeg, at jeg tror det bedste sted, at arbejde som socialrådgiver er, i en fagforening eller et andet sted, som ikke lige er et jobcenter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 5 timer siden, LineAarhusianer skrev:

Hej med jer :)

Jeg går med overvejelser om at starte studie til sommer. Jeg har især kig på pædagoguddannelsen og uddannelsen til socialrådgiver. 

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at snuse lidt til begge områder, og derfor spørger jeg jer kloge hoveder der måske selv har været på uddannelsen: 
Kender du en god grundlæggende bog der handler om et af områderne? En som inddrager lidt af hvert, og som vil give mening for en nybegynder at læse? 

Min datter læser til pædagog, og hun har flere gange fortalt, at de mere eller mindre er blevet pålagt, at købe specifikke bøger, til brug i undervisningen. Men hver gang brugte de kun et enkelt kapitel fra bøgerne, og oftest har bøgerne været skrevet af den lærer, som "pålagde" dem at købe den.

Så for noget tid siden meldte min datter ud, at hun ikke ville købe flere bøger, for der var ikke krav om det i forhold til eksamen, og de emner hun skal skrive om kan hun finde materiale til på nettet.

Jeg kommer jævnligt i genbrugsbutikker, hvor jeg bl.a. ser efter bøger om alternativ behandling, og det er sket, at jeg har set bøger om pædagogik, så måske kan du kigge i genbrugsbutikker omkring dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LineAarhusianer
1 time siden, FortælMigNogetJegIkkeVed skrev:

Og med hensyn til læsning, syntes jeg livets bog er den bedste hvis man skal gøre sig bare en lille bitte smule forhåbning om at forstå medspillerene;)

Hej igen :D

Fuldstændig enig i det med livets bog. Jeg skal til samtale i hjemmeplejen i morgen, hvor jeg forhåbentligt får nogle vikartimer. Og jeg har været til samtale om noget handicaphjælper. Så jeg synes jeg bevæger mig godt ud i livets skole - og faktisk på baggrund af nogle af de fine ting du skrev til mig sidst. Tak for det ;) Det fik stor betydning for mig. 

Men jeg tænkte der ikke var noget i vejen for at snuse lidt rundt om de forskellige uddannelser og fag (som vi også talte om). Jeg overvejer især sosu, pædagog og socialrådgiver. Men ja, jeg har hørt en del skidt om socialrådgiver og er heller ikke sikker på, at det er et fag for en med lav stresstærskel. 
Men nu undersøger jeg det alligevel :)

Så livets bog og de mere teoretiske bøger er begge interessante for mig lige nu. 

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LineAarhusianer
1 time siden, Entrelac skrev:

Da min niece begyndte at læse til socialrådgiver sagde jeg, at jeg tror det bedste sted, at arbejde som socialrådgiver er, i en fagforening eller et andet sted, som ikke lige er et jobcenter.

Ja, det tror jeg du kan have ret i. Jeg har mødt socialrådgivere rundt omkring som havde spændende jobs, men det var ikke i jobcenteret ;)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LineAarhusianer
1 time siden, Entrelac skrev:

Min datter læser til pædagog, og hun har flere gange fortalt, at de mere eller mindre er blevet pålagt, at købe specifikke bøger, til brug i undervisningen. Men hver gang brugte de kun et enkelt kapitel fra bøgerne, og oftest har bøgerne været skrevet af den lærer, som "pålagde" dem at købe den.

Så for noget tid siden meldte min datter ud, at hun ikke ville købe flere bøger, for der var ikke krav om det i forhold til eksamen, og de emner hun skal skrive om kan hun finde materiale til på nettet.

Jeg kommer jævnligt i genbrugsbutikker, hvor jeg bl.a. ser efter bøger om alternativ behandling, og det er sket, at jeg har set bøger om pædagogik, så måske kan du kigge i genbrugsbutikker omkring dig.

Ja, sådan er det nok på mange studier, at det ikke er hele bogen man kommer igennem. Fornuftigt af din datter at stå af det pokkers bogræs. Det bliver jo dyrt i længden. 

God idé med genbrugsbutik - det vil jeg prøve :) 

Redigeret af LineAarhusianer
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FortælMigNogetJegIkkeVed
For 39 minutter siden, LineAarhusianer skrev:

Jeg overvejer især sosu, pædagog og socialrådgiver. Men ja, jeg har hørt en del skidt om socialrådgiver og er heller ikke sikker på, at det er et fag for en med lav stresstærskel. 
Men nu undersøger jeg det alligevel :)

Jeps.. Og socialrådgiver kunne sagtens gå hen og blive dit drømmejob:D

Handler vel ligesom altid om delte meninger ud fra forskellige erfaringer, og i sidste ende kun dig som ved hvad er rigtigt i din verden. Centrale i dette er stadigvæk at jeg rigtigt godt kan lide din indstilling, og er sikker på den vil kunne bære dig det meste af vejen:gogo: 

Altid en fornøjelse at inspirere en med lækre tanker som dine;)

Er næsten sikker på de ansætter dig, så vil hellere krydse fingre for at du finder noget du lyster at blive i. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LineAarhusianer
For 23 timer siden, FortælMigNogetJegIkkeVed skrev:

Altid en fornøjelse at inspirere en med lækre tanker som dine;)

Er næsten sikker på de ansætter dig, så vil hellere krydse fingre for at du finder noget du lyster at blive i. 

Ja, det er super godt at blive inspireret. Nogen gange kan man selv sidde fast og ikke helt formå at komme videre i sin tænkning end til: 'shit, det her kunne jeg ikke klare. Nu er jeg virkelig på spanden!'. (Se billede :lol:).
Så kan det være ret betydningsfuldt at få et seriøst klap på skulderen og lidt supervision og rådgivning fra en venlig stemme  :) 

Jeg starter i hjemmeplejen om en uges tid. Jeg glæder mig til at komme igang. Så må vi se, om det er noget jeg gerne vil på længere sigt. 

Trying to turn my life around.jpg

Redigeret af LineAarhusianer
  • Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FortælMigNogetJegIkkeVed

Troede først lige du havde fundet Elvis!!!:o
Mener kunne jo også være han havde skiftet spor;)

Ej men vil gerne vide hvordan det går uanset:gogo:

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind