DDR

Hvor mange brugere må man have?

Recommended Posts

Entrelac
For 13 timer siden, modpol skrev:

Næ, men jeg vil påstå at bare fordi man tror man kan genkende en person, så er det langt fra sikkert at man har ret uanset hvem man er :)

Det har du fuldstændig ret i.?

Men jeg kan da huske nogle situationer her på Debatten, hvor det har passet helt fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
modpol
For 8 timer siden, Entrelac skrev:

Det har du fuldstændig ret i.?

Men jeg kan da huske nogle situationer her på Debatten, hvor det har passet helt fint.

ja hvis der direkte siges noget afslørende, så er det meget passende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone

Der kan argumenteres både for og imod at man har lov til at have mere end én profil:

FOR: Man kan have gode grunde til at have to-tre profiler. F.eks. en gift mand, der er skabsbøsse, kan måske have brug for en anonym ekstra profil til at tale om sin biseksualitet og at få råd om livet som en sådan. Eller man kan have nogle holdninger, som er meget upopulære og som man med en vis ret er bange for at blive sat i bås for, hvis man står frem med sin primære bruger. Derfor har jeg som udgangspunkt ikke noget problem med, hvis nogen har 2-3 profiler - HVIS de har en god grund dertil.

IMOD: Der er dog også argumenter imod. Nogle bruger flere profiler til at chikanere og stalke andre brugere. Nogle kører flere parallelle politiske stråmandsprofiler, hvor de prøver at give indtryk af, at der f.eks. er 4-5 brugere, der støtter et bestemt synspunkt. Men hvor det reelt er én mand, der står for dette synspunkt. Det kan være en nazist, der gerne vil have støtte til pronazistiske synspunkter og som opretter 3-4 fiktive nazistsympatisør-profiler for at få opbakning på debatten.

Min egen konklusion er, at som udgangspunkt synes jeg godt, at man kan tillade mere end én profil. Men hvis en moderator fornemmer med rimeligt stor sikkerhed, at en bestemt person står bag flere profiler med det henblik at stalke eller trolle på en tarvelig/ondskabsfuld måde, synes jeg der bør skrides ind. 

Jeg har selv været på en anden debat, hvor moderator var EKSTREMT overbærende overfor folk, der havde flere parallele profiler. Det fungerede ikke ret godt i praksis, fordi det var åbenlyst, at nogle stalkede og vold-trollede fra flere parallele (fiktive) profiler. Problemet var bare, at selv når dette var TOTALT åbenlyst, nægtede moderator at skride ind, fordi han argumenterede for, at så længe han ikke teknisk kunne bevise 100% at samme person stod bag, ville han lade tvivlen komme brugeren til gode. Det syntes jeg dog var en for vag indstilling, fordi så kan en ondsindet troll jo bare gemme sig bag f.eks. TOR og så er det jo umuligt at bevise med 100% sikkerhed, at han kører f.eks. 5-6 ondsindede stalkerprofiler. Men nogle gange er det bare SÅ tydeligt, at det er samme person, der står bag, at jeg mener at man skal være naiv for ikke at gennemskue det. Og her mener jeg, at moderator bliver nødt til at skride ind, selvom der måske ikke er 100% skråsikre beviser for, at det er samme person. Her bør man skride ind, hvis mistanken er kraftig nok og hvis det er tydeligt for enhver med øjne, at en bestemt profil kun er der for at stalke og trolle. Fordi ellers er det min erfaring, at forum til sidst sejler totalt og overtages fuldstændigt af ondsindede stalkertrolls.

• Synes godt om 3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
On ‎28‎-‎06‎-‎2018 at 11:03, modpol skrev:

Næ, men jeg vil påstå at bare fordi man tror man kan genkende en person, så er det langt fra sikkert at man har ret uanset hvem man er :)

Håndskrift er identificerbart, maskinskrift er ikke identificerbart. Ved jeg godt det er mere formulering, tankesæt, ordvalg, fejl og tegnsætning men det er stadig muligt at fake, så det ikke ser ens ud og omvendt kan det se ens ud uden at være den sammen.

Det jeg siger er, man skal måske være lidt forsigtigt med at dømme konti til at være sammen bruger når nu grundlaget er så spinkelt. Og dømme her, skal ses på samme måde som når man dømmer det modsatte køn, andre folkeslag osv., hvis det er tilstrækkelig overordne så ser alle kvinder ens ud, men i nok detaljer er selv enæggede tvillinger forskellige.

Det er korrekt, at man sagtens kan lave et slags falsk flag og så hvis man kender en bestemt brugers jargon til hudløshed, så kan man prøve at imitere ham eller hende. Og er man rigtigt god til det, kan det være svært at se forskel. For det utrænede øje.

Jeg var på et forum, hvor der huserede en garvet troll. Han morede sig ved at overtage folks identiteter og imitere dem og udgive sig for dem. Han gjorde det også ved mig. Og der var flere brugere, der hoppede på den og troede, at han/hun VAR mig. Det kan være lidt frustrerende, for så kan man blive tillagt nogle holdninger, man ikke har - men som folk så tillægger én, fordi de forveksler én med den profil, som i virkeligheden bare er en imitator-troll! Nogle af disse trolls er så udspekulerede og manipulerende, at de er i stand til at narre folk, så de til sidst tager trollens parti og rotter sig sammen imod ham, som reelt er trollens offer. Det har jeg oplevet et par gange på andre debatfora. Der var en mand, der blev groft stalket på en bestemt debat og hvor stalkeren tydeligvis ved at køre 5-6 parallele fakeprofiler fik resten af forummet manipuleret til at rotte sig sammen imod manden. Så blev han frosset ud af forum, mens trollene fortsatte deres hærgen! Sådan nogle psykopat-trolls kan vær utroligt gode til manipulation. Og nogle gange narrer de også moderatorerne. 

Omvendt er der nogle, hvor det er så tydeligt, at det er samme person, at der ikke rigtigt er noget at tage fejl af. På en nu hedengangen debat på nettet, var der en bestemt person, der morede sig kosteligt ved at stalke en bestemt person. Og hver gang, han blev banned, lavede han bare en ny profil. Og sådan fortsatte det i årevis, helt indtil siden lukkede sidste år (tror jeg det var). Det var hver gang helt tydeligt, at det var samme spilopmager, der var på spil. Bare under ny identitet.

Men jeg er da enig i, at det kan være svært at identificere folk 100%. Her mener jeg så, at hvis det nu er en harmløs troll, der bare laver lidt fis og ballade uden at genere eller stalke nogen, så er det til at leve med. Men jeg mener, at grænsen går der, hvor en profil bruges til at stalke, chikanere eller true andre brugere med. Så mener jeg, at der bør skrides ind - også når man ikke er 100% sikker på vedkommendes identitet. Så med andre ord mener jeg, at problemet ikke så meget er dobbeltprofiler i sig selv. Men mere når en sådan bruges til at foregive, at man er en anden person. Eller bruges til stalking og chikane af en levende person.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jojojo

Jeg er også fløjtende lige glad med om der er flere profiller bag en mand, Men ikke hvordan de bruges.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)
For 9 timer siden, Jojojo skrev:

Jeg er også fløjtende lige glad med om der er flere profiller bag en mand, Men ikke hvordan de bruges.

Det er jeg sådan set enig i.

Mit problem er ikke nødvendigvis, at og hvis folk har mere end én bruger. De kan nemlig have en god grund til at have 2-3 brugere. F.eks. en gift mand, der er skabsbi og ikke vil ud af skabet. Eller en person, der har nogle kontroversielle holdninger og ikke vil dømmes på grund af dem (fra sin pæne profil). Når mennesker ofte er ret dømmende overfor anderledes tænkende, så er det naturligt, at ikke alle har lyst til at stå frem med kontroversielle synspunkter. Hvis man er muslim, bliver man nemt dømt her i Danmark. Mens hvis man befinder sig i Saudi Arabien, kan det modsat være svært at stå frem som kristen. Så ja, folk kan da have gode grunde til at lufte bestemte holdninger eller tanker fra en helt anonym nr. 2 profil.

Der, hvor jeg har problemet, er når folk bevidst brugere fake profiler til at manipulere med debatten. Det kan være en nazist, der gerne vil give indtryk af, at der er rigtigt mange nazister i Danmark - som så kører 5-6 forskellige nazi-profiler. Eller det kan modsat være en kommunist, der ligeledes vil give indtryk af, at der er mange af hans eller hendes ligesindede her i landet. Det mener jeg er en manipulerende og uærlig adfærd. Sådanne typer kan bruge deres forskellige profiler til at støtte hinanden på en debat, så modstanderne føler sig i mindretal. Og så er det nemmere at vinde en diskussion.

Det er mit indtryk, at der findes politiske partier, der bevidst sidder på deres kontoroer rundt omkring og kører sådanne lobbyist-profiler, hvor de skaber fake identiteter for at give indtryk af, at deres holdinger er mere udbredte end de nødvendigvis er i virkelighedens verden. Efterretningstjenester gør det også nogle gange. Bl.a. ved man jo, at diverse regimer og regeringer verden over har en slags agenter ansat på nettet til at trolle og stalke deres modstandere. Whistleblowsers har afsløret, at bl.a. CIA bruger fakeprofiler på f.eks. Twitter til at manipulere med folks sindelag og tanker. Hvis f.eks. USA´s regering vil afskaffe folks ret til at bære våben (det var nu nok mere den forrige regering end den nuværende!), ja, så kan de ansætte agenter til at lave fake profiler på nettet, som går i kødet på våbenlobbyen. Omvendt kan våbenlobbyen også selv have fakeprofiler på nettet til at fremme DERES agenda.

Den slags adfærd bryder jeg mig ikke om, da jeg finder den fej og manipulerende.

Redigeret af Lucianone
  • Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind