Yrsa12

Kan man skifte blodtype og er MFR vaccinerne livslange?

Recommended Posts

Yrsa12

Hej

Jeg troede ikke dette kunne lade sig gøre. Men jeg er gravid og var til lægen i sidste uge for at få oprettet en vandrejournal, hvor jeg også fik taget en masse blodprøver. Han skriver efterfølgende til mig, at jeg er 0 rhesus negativ og skal have en vaccine. Min underen er, at begge mine forældre er rhesus positive og jeg blev også selv testet positiv som barn, men nu negativ. Han skriver, at man kan godt have positive forældre og selv være negativ og ser derfor ikke grund til nye blodprøver.

Mit spørgsmål er om man kan ændre sin blodtype?

Derudover skriver han, at min vaccination mod røde hunde som barn er holdt op med at virke og jeg skal have en ny. Jeg troede den var livslang eller kan vaccinen godt miste virkning efter 30 år?

Håber I kan besvare mine spørgsmål. ;-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Nej, man kan ikke skifte blodtype - med mindre man har fåret en knogle marvs transplantation.

Lægen tager sandsynligvis ikke fejl, men i gamle dage var den slags tests behæftet med langt større usikkerhed, lige som journal føreren på den tid kan have skrevet forkert.

Ja, mange vaccinationer har en "udløbs dato". Den er aldrig præcis, og fordi du er gravid vil man heller overvaccinere på grund af at risikoen for dødfødte/natal skader er så høj for lige netop røde hunde hvis du bliver ramt.

Fuld immunitet opnås kun hvis du har haft sygdommen. Du bør også overveje en stivkrampe - bare for en sikkerheds skyld

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind