Betonhovede

Kommer lyd egentlig af vibration i luft?

Recommended Posts

Betonhovede

Altså hvis jeg kan sidde indendørs og høre en højtaler larme langt væk, så skulle det ifølge wiki være fordi, at omkring 1 cm luft presses og hives hurtigt i vibration, så trykket først går 90 grader i vinkel om hjørnet på et hus og så 100 meter igennem blæst og så ind igennem ruden til en stue til min øregang, hvor det stadig skubber nok luft til at skabe et lille overtryk uden at være blæst i cirkler undervejs, og dernæst det samme med undertryk fra højtaleren vibrerende ... mon det virkeligt kan foregå igennem luftens tryk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Du behøver ikke tænke så længe over det,  Har Sony ikke lavet et tv som ikke har højttalere men sender lyd ud igennem vibrationer fra selve skærmen på tv?

Er højttalere egentlig ikke opbygget på præcis det, små vibrationer som bevæger sig fra væk/imod magnet? Aner det ikke men jeg mindes noget om det.

Måske ikke :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betonhovede
For 17 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Du behøver ikke tænke så længe over det,  Har Sony ikke lavet et tv som ikke har højttalere men sender lyd ud igennem vibrationer fra selve skærmen på tv?

Måske ikke :)

Hvad skulle forskellen være fra en skærm til en højtaler som vibrator?

Spørgsmålet i oplægget er altså, om vibrationerne egentlig er forplantet igennem lufttryk! For eksempel hvordan kan vibrationer fra et fly høres flere kilometre væk uden at blive slettet af enormt mange vinde undervejs gennem luften?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499

Kommer lyd egentlig af vibrationer i luft , ja det lyder sgu da rigtig nok , det syrede er at lyd har nemmere ved at bevæge sig i vand end i luft , vores øre er ikke bygget til at høre under vand , så vi får ikke fordel af det 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 1 minut siden, Betonhovede skrev:

Hvad skulle forskellen være fra en skærm til en højtaler som vibrator?

Spørgsmålet i oplægget er altså, om vibrationerne egentlig er forplantet igennem lufttryk! For eksempel hvordan kan vibrationer fra et fly høres flere kilometre væk uden at blive slettet af enormt mange vinde undervejs gennem luften?

Det var så en anden sag, og personlige oplevelser siger mig at vinden flytter lyd, da jeg med vinde fra syd, hører veje tæt på mig selvom vinduer er lukket men når vinden går i nord, så hører jeg ikke trafikken, og jeg mener ikke det er hørelsen, da jeg er indendørs og vinden synes at skubbe lyde fra vejen væk, især lastbilerne forsvinder.

Så når vi er højere oppe så må det vel være præcis det samme, når vi hører fly som ikke flyver så hurtigt, så er deres lyd stadig forplantet andre steder når det endelig rammer jorden? eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betonhovede
For 35 minutter siden, stig6499 skrev:

Kommer lyd egentlig af vibrationer i luft , ja det lyder sgu da rigtig nok , det syrede er at lyd har nemmere ved at bevæge sig i vand end i luft , vores øre er ikke bygget til at høre under vand , så vi får ikke fordel af det 

Vand kan ikke komprimeres ligesom luft, så når vibrationer forplanter sig gennem vand, så sker trykket hurtigere. Og vand er tungere at vibrere end luft. Men hvorfor bliver vibrationer i vand ikke slettet af havstrømme på lange strækninger?

Hvis du tror, det er en fordel at leve under vand, hvor normalt synet rækker kortere og hørelsen rækker længere end omvendt på land, så undersøg historier om hval strandinger; de sker fordi, at mennesker med skibe har sejlet ud og med sonar kommunikeret med hvalerne og fortalt dem, at livets essens handler om olie, og alle hvalerne, der hørte det, blev så fascinerede, at de straks selv ville på land og ha´ sig en oliedreven bil at drømme i ...

Redigeret af Betonhovede

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betonhovede
For 45 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Det var så en anden sag, og personlige oplevelser siger mig at vinden flytter lyd, da jeg med vinde fra syd, hører veje tæt på mig selvom vinduer er lukket men når vinden går i nord, så hører jeg ikke trafikken, og jeg mener ikke det er hørelsen, da jeg er indendørs og vinden synes at skubbe lyde fra vejen væk, især lastbilerne forsvinder.

Så når vi er højere oppe så må det vel være præcis det samme, når vi hører fly som ikke flyver så hurtigt, så er deres lyd stadig forplantet andre steder når det endelig rammer jorden? eller?

Det kan ikke være vinden, du hører skubbe lyd, når du hører trafikken forskelligt; det må være fordi, at tiden, det tager friktionen - lydkilden - om at nå din hørelse er forskellig - kortere, når trafikken nærmer sig, og fjernere, når trafikken distancerer sig -.

Men hvorfor forsvinder for eksempel vibrationer fra et fly ikke i blæst undervejs?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 26 minutter siden, Betonhovede skrev:

Men hvorfor forsvinder for eksempel vibrationer fra et fly ikke i blæst undervejs?

Jeg synes hellere, har man nogensinde hørt et fly i blæsevejr :)   Jeg kan ikke huske det, det må være et godt spørgsmål til en Amar'kaner, og især omkring dragør :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betonhovede
For 3 minutter siden, DenBruneMunk skrev:

Jeg synes hellere, har man nogensinde hørt et fly i blæsevejr :)   Jeg kan ikke huske det, det må være et godt spørgsmål til en Amar'kaner, og især omkring dragør :)

Der er blæsevejr alle dage.

Dine hypoteser virker kreative på den måde, at de konkluderes med smile "face".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Jo, lyd er bare vibrationer som forplantes gennem en masse. Vibrationen flytter rundt på de små fimre hår i øregangen og rammer din tromme hinde. Tromme hinden virker præcis som membranen i en højtaler og den forstærker og trnsporterer bølgen ind til din hammer og armbolt som så igen omsætter det til et nerve signal til hjernen.

Vores trommehinde og hår er "indstillet" til at fungere optimalt i luft, men vand er en bedre bærer af lydbølger. Det er også derfor at du kan høre togsporende 5 km borte i stille tåget vejr, men ikke på en klar (ditto vindstille) dag med høj sol og lav luft fugtighed.

Høre sansen er i princippet ikke en sans for sig selv, lige som syns- eller smags sansen. Det er en føle sans, men vi opfatter den bare som en separat sans.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind