xrasmussen

Kaffe

Recommended Posts

pininfarina

Jeg kan såmænd godt drikke te, men det er nok efterhånden nogle år siden jeg sidst fik en kop.

Sodavand er typisk noget jeg drikker til maden, når jeg er ude at spise og skal køre derfra. Det betyder IRL at det bliver til sodavand når jeg er på ferie og ellers 3-5 gange om året.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CV:Jensen

Jeg drikker frygtelig meget kaffe, og på et eller andet tidspunk forklarede jeg mig selv, at jeg lige så godt kunne drikke god kaffe. Så jeg maler bønnerne i en konisk kværn, filtrerer vandet for kalk, og brygger i en Chemex. En Chemex er egentlig blot filterkaffe, og det er jo også en af de bedre brygge metoder når det kommer til stykket. Hemmeligheden ved Chemex karaflen, er filtrene, de er større og tykkere end almindelige filtre. Det giver et gennemløb der er passende for saturation, og tilbageholder bitre aroma stoffer. Så kaffen bliver meget klar og fyldig og rund.

Folk der brygger i en Chemex, med det genanvendelige metal-filter, gør det stik modsatte af hvad der var tiltænkt, de bruger det mest grove og u-filtrerende filter man kan få. Kaffen kan sikkert blive udemærket, men det er at ødelægge pointen syntes jeg.

Jeg køber en smule luksus kaffe når jeg handler filtre på nettet, for at eksperimentere lidt og blive klogere. Men ellers veksler jeg imellem Lavazza Qualita Oro, der ofte er på tilbud, og Nettos serie af bønner fra Løgismose. De er alle sammen gode, fra hverdags kaffen (60 kr for et pund), op til deres økologiske eller deres ekspresso bønner.

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AlexFab85

Det skifter utroligt meget for mig, ligesom så meget andet i mit liv :-).

Lige nu drikker jeg primært maskinekaffe, almindelig filterbrygning. Vi har i min husstand for nyligt haft en kaffemaskine test-periode, hvor vi efter den gamle Melitta gik i stykker været igennem nogle forskellige. 

Først en Electrolux med ur og timer, så man kunne stå op til varm kaffe! Problemet, for mig, var bare at den var både lyd- og duftløs, at det blev en noget kedelig oplevelse. Jeg var blevet vant til at vågne af den gamle maskine spruttede frisk kaffe og duften spredte sig til førsteetagen! 

Så blev det december og håndbold-VM startede. 'Moccamaster' stod der med store reklame-bogstaver på banen. 
Så fik vi en Moccamaster hjem (den mellemstore). Den blev sendt tilbage med det samme, da der var alt for mange løsdele for hustandens anden beboer. 

Endeligt landede vi på en ny Melitta, en ståludgave og noget mere robust end den forgående. Så nu er der både en smule bryggelyd - og duften er tilbage! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Madglad2

Foretrækker sort filterkaffe, men kan kun lide det, hvis det er af kop! Jeg er måske mærkelig, men jeg synes, at et papkrus giver en mærkelig smag...

Så hvis jeg skal have kaffe to go, tager jeg altid kaffe eller cappuccino. Jeg kan godt lide espresso med mælk, men ikke filterkaffe med mælk. 

Andre der har lige så mange særheder som mig? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind