Christelk

Svære gammeldags ord , som stadig bruges

Recommended Posts

Christelk

Vitterlig og uvildig er to ord som stadig bruges , men som muligvis en del ikke forstår meningen med ? Vitterlig betyder at det er en kendsgerning , som ingen kan benægte. Uvildig betyder upartisk . Ordet session kender dog de fleste. Men det udgår jo nok helt nu , da det nu hedder forsvarets dag , når man indkaldes til militærets egnetheds - undersøgelse. Jeg synes det lyder mere som om det er noget som en særlig foranstaltning eller lignende. Så selv om det andet ord var et svært ord , kunne de fleste alligevel nemmere finde ud af det . men man skal jo bare lige vænne sig til det nye ord  

Flugter er også et meget gammeldags ord som stadig bruges Det kan have flere betydninger. Men jeg tænker her især på betydningen af at noget passer sammen i en lige linie . Se nogle eksempler her :http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=flugte&select=flugte

Hilsen Christelk !

Jeg synes også at  de runde  tal staves på en meget gammeldags måde. .

Redigeret af Christelk
Tilføjelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Hvis det skal gå for at være svære ord trænger vi godt nok til at få sat lix tallet op i folkeskolen :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Okay: Ordet "middelbart". Det betyder indirekte. Den mere kendte form "umiddelbart" betyder altså u-indirekte, eller nemmere sagt: direkte. De to gange, jeg har hørt ordet, var det jurister, der talte. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk
For 13 timer siden, mgy skrev:

Okay: Ordet "middelbart". Det betyder indirekte. Den mere kendte form "umiddelbart" betyder altså u-indirekte, eller nemmere sagt: direkte. De to gange, jeg har hørt ordet, var det jurister, der talte. 

Det er et rigtig godt eksempel ! Jeg har dog hørt ordet mange gange , men aldrig uden u . Jeg mente dog at det betyder det første indtryk og det kan det også betyde . Se her http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=umiddelbar     Men her et eksempel på direkte betydningen : Han blev indlagt og umiddelbart derefter opereret. Altså direkte efter indlæggelsen . 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Det er nok ikke svære ord, men jeg får tit kommentarer på at jeg siger ildtænder, mødig, gelinde og gedigent :-)

Redigeret af gumle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Christelk
On 12/9/2017 at 22:20, gumle skrev:

Det er nok ikke svære ord, men jeg får tit kommentarer på at jeg siger ildtænder, mødig, gelinde og gedigent :-)

Hallo ! Alle ved nok hvad en ildtænder er , men der er vist ellers ingen andre som bruger det ord ? Og i det mindste dem fra landet kender til en mødding . Men de andre to er ikke svære , men meget gammeldags og bruges nok næsten heller ikke mere. De står dog stadig i hos ordnet , hvor man selv  kan søge på dem .Hilsen Christelk !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

der blev skrevet mødigt, ikke mødding :-)

Og... gode og sjove ord; fusentast, tasken spiller og rumster stang :-D

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
larslundsgaard
For 3 timer siden, Justie skrev:

der blev skrevet mødigt, ikke mødding :-)

Og... gode og sjove ord; fusentast, tasken spiller og rumster stang :-D

Skal de gode og sjove ord ikke være taskenspiller og rumsterstang?
(Når vi nu er i et sprogforum :-) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
On 6/9/2017 at 13:08, Justie skrev:

Hvis det skal gå for at være svære ord trænger vi godt nok til at få sat lix tallet op i folkeskolen :lol:

Tja, lix-tallet for De Nationale Tæsk i 2. klasse nåede eftersigende op på et langt højere niveau end Ekstrabladets artikler.
Ikke en joke..

Eksempel fra DNT i 2. klasse

"vælg en overskrift"
Istanbul har en betragtelig befolkning af kurdere, der stammer fra det sydøstlige Tyrkiet. De anerkendes ikke officielt som minoritet, og man indsamler ikke data om, hvor mange de er.

Ovenstående citat har et lix-tal på 52, hvilket svarer til:

45 - 54 Svær, saglige bøger, populærvidenskabelige værker, akademiske udgivelser.

Ekstrabladet. dk har så med http://ekstrabladet.dk/kup/mysli-fup-i-supermarkedet-er-du-hoppet-paa-denne-loegn/6833894
Beregning på tekst:

Et af fødevareindustriens ældste, men også mest gennemskuelige tricks, er at pøse masser af hvinende sødt juicekoncentrat i et produkt - og herefter markedsføre det 'uden tilsat sukker'.Enkelte kunder kan nu tro, at levnedsmidlet faktisk er sundt og uden tilsat sukker, hvilket er lodret løgn.

En lix på :  47

Mener DU, at elever i 2. klasse skal kunne læse sådanne artikler og forstå dem, eller er det bare et tegn på at DU mener at Ekstrabladets læsere er på 2. klasse niveau.

NB! Bare for at tilføje noget fagligt, så er det ikke alle elever i 2. klasse der har knækket læsekoden.

Redigeret af psykonella

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind