Justie

hvornår er hvilke arrengementer rimelige at bede den anden foræld

Recommended Posts

Justie

OK, lige nu er jeg ekstremt indebrændt og vred på min x-mand og min datters far.

Det korte af det lange er - at da vi var gift var han enormt dygtig til at “uddelegere” vores datter til familie og venner hvor han burde have været til stede konkret men der var andre ting han fandt mere spændende.

Det var blot en af mange årsager til jeg i sin tid gik (9½ år siden)

Nu kom han så med et spørgsmål ca 14 dage før min datters fødselsdag (4. klasse) om jeg så ikke kunne holde den i år igen?

Den eneste begrundelse han kom med var - at de var presset på tid i weekender der omkring

For det første; er det for sent at invitere – det ved jeg.

For det andet; er der tale om at jeg bor i en 2v, så jeg skal leje selvskabs lokalet (det er også ok) også selv om det kun er pigerne som kommer fra klassen - og det er booket nu – og han/de har en villa på 250 kvm uden kælderen + have som er indrettet til hans 2 drenge som han har fået efter.

For det tredje; har han nu udråbt mig som ”det dumme svin” og som om det handler om at jeg ikke ”gider ” over for min datter – hendes fødselsdag ligger i hans uge og jeg har aldrig sagt at jeg ikke ”gider”, jeg kan ikke bare "lige" og jeg har ikke umiddelbart pladsen. Det skal planlægges.

Jeg holder den gerne, men jeg skulle have vidst , ja... faktisk 3. mnd før

Og nu viser det sig at grunden til at han er ”presset på tid” er at det handler om at han skal til en curling tournering i weekenden op til og arbejde over i den næste weekend efterfølgende pgr af den tournering....

Jeg bliver bare så harm og indebrændt over at jeg dels skal udråbes som en dum skid fordi han laver andre prioriteringer og vil at jeg skal kompensere omkring dem og fordi andre (også jeg) kun er ”gode nok” når han hellere vil noget andet. Det samme er gældende for min x-svigermor.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg overreagerer på grund af fortid eller om jeg er helt rimelig, men det giver også min datter en masse bagage som hun ikke burde have eller være nødsaget til at stå med.

Så – er jeg helt urimelig og hvad pokker kan jeg gøre for at støtte min datter langsigtet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Puuuha, jeg forstår godt din frustration.:ae:

Børn forstår og gennemskuer meget mere end vi tror. Jeg tror ikke din datter betragter dig som et dumt svin, der ikke goder holde hendes fødselsdag bare fordi far siger det.

Din datter går i 4. klasse, så hun må være 10-11 år. Du kan godt fortælle hende, som sandt er, at du rigtig gerne ville holde hendes fødselsdag, men eftersom den faldt i fars uge, så troede du, at far havde styr på det og, at han desværre først meget sent spurgte dig om du kunne klare det.

Men rent praktisk skal der jo gøres et eller andet for at fejre din datter. Som jeg forstår det, så falder din datters fødselsdag i næste uge, eller næste igen. Jeg kommer lige med nogle forslag jeg kan komme i tanker om.

Hvis de plejer at dele slik eller kage ud i klassen på selve dagen, så må du spørge far, om han også forventer at du klarer den del. Sammen med uddelingen kan der så deles invitationer ud.

1. Hold fødselsdagen forsinket, måske midt i oktober, eller hvornår det kan passe med selskabslokale m.m. Og snak med din datter om hvordan hun kan tænke sig, at holde den.

2. Sig til din x-mand, at det er for sent at booke selskabslokale, men hvis han betaler for svømmehal/legeland (eller hvad der er i jeres område) og kage ell.l., så skal du nok sørge for det praktiske.

3. Jeg ved jo ikke hvordan jeres lejlighed er indrettet, men jeg boede i en 3-værelses med 2 børn, og har altid hold det hjemme. Min erfaring er, at det bedste ved en børnefødselsdag er, at komme hjem til kammeraten og prøve dennes legetøj (man kan gemme det mest dyrebare væk). Så hvis det er muligt, så hold det hjemme og planlæg et eller andet udendørs.

Min pointe er, at du gør hvad du kan for at redde situationen, for din datters skyld, og så synes jeg det vil være rimeligt, om du forlanger af far, at han betaler gildet.:slem:;)

Og så kan du overveje, at tage en snak med far, og finde ud af, om du skal gøre det hvert år (så ved du det, og kan planlægge), mod at han betaler gildet de år hendes fødselsdag falder i hans uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

uhadada - nu er det jo den arrige tyr for alvor sænker hovedet og sparker i jorden... For mig er det en ren rød klud det han gør.

For 45 minutter siden, Entrelac skrev:

Du kan godt fortælle hende, som sandt er, at du rigtig gerne ville holde hendes fødselsdag, men eftersom den faldt i fars uge, så troede du, at far havde styr på det og, at han desværre først meget sent spurgte dig om du kunne klare det.

Problemet og provokationen ligger i at han aldrig spørger... never ever.

For nogle år siden meldte han hende til svømning i et regi som jeg bare ikke kunne hjælpe med i. Det var om søndagen og  vi har en bus i timen. Med andre ord ville hendes svømning tage minimum 3 timer (i virkeligheden 4) hver søndag vi har sammen - altså en halv dag.

Jeg kan da godt se det er fint for ham, de bor lige ved siden af - men det var så altid alligevel enten  sted- eller farmor som var med og fulgte hende. ALDRIG ham selv.

Og han blev stjerne sur på mig over at jeg meldte blankt nej. Og min datter blev ked af det.

Det samme gælder hendes spejder - aldrig ham som sidder og pis fryser eller er på "skov skralde dag"

Og jeg føler meget at det er her vi er igen. Og jeg vil bare ikke finde mig i det!

Min onkel sagde noget lignende omkring - jammen hvad hvis han hoster op og du bare er der... Der må jeg indrømme at min vrede og stolthed nok tager magten. Og fordi jeg frygter at han laver et mønster ud af det - og så kan det bare heller ikke "passe". Det er ikke penge det handler om, og jeg ved at hvis jeg meldte det ud vil han endnu mere bruge det i mod mig.

For min datters skyld... har jeg for 4 måneder siden lagt planer og hun har inviteret 5 lege kammerater uden for skole regi. For jeg mener også at de relationer er vigtige at pleje.

Jeg bliver bare (stadig) så pokkers vred og indebrændt over at han tror at jeg danser efter hans pibe og ønsker.

Det handler i høj grad også om at jeg nægter at lade mig manipulere eller afpresse i gennem det faktum at vi har et barn tilfælles

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, Justie skrev:

uhadada - nu er det jo den arrige tyr for alvor sænker hovedet og sparker i jorden... For mig er det en ren rød klud det han gør.

Problemet og provokationen ligger i at han aldrig spørger... never ever.

For nogle år siden meldte han hende til svømning i et regi som jeg bare ikke kunne hjælpe med i. Det var om søndagen og  vi har en bus i timen. Med andre ord ville hendes svømning tage minimum 3 timer (i virkeligheden 4) hver søndag vi har sammen - altså en halv dag.

Jeg kan da godt se det er fint for ham, de bor lige ved siden af - men det var så altid alligevel enten  sted- eller farmor som var med og fulgte hende. ALDRIG ham selv.

Og han blev stjerne sur på mig over at jeg meldte blankt nej. Og min datter blev ked af det.

Det samme gælder hendes spejder - aldrig ham som sidder og pis fryser eller er på "skov skralde dag"

Og jeg føler meget at det er her vi er igen. Og jeg vil bare ikke finde mig i det!

Min onkel sagde noget lignende omkring - jammen hvad hvis han hoster op og du bare er der... Der må jeg indrømme at min vrede og stolthed nok tager magten. Og fordi jeg frygter at han laver et mønster ud af det - og så kan det bare heller ikke "passe". Det er ikke penge det handler om, og jeg ved at hvis jeg meldte det ud vil han endnu mere bruge det i mod mig.

For min datters skyld... har jeg for 4 måneder siden lagt planer og hun har inviteret 5 lege kammerater uden for skole regi. For jeg mener også at de relationer er vigtige at pleje.

Jeg bliver bare (stadig) så pokkers vred og indebrændt over at han tror at jeg danser efter hans pibe og ønsker.

Det handler i høj grad også om at jeg nægter at lade mig manipulere eller afpresse i gennem det faktum at vi har et barn tilfælles

Jeg føler med dig, og forstår dig.

På den ene side skal det (helst) ikke gå ud over din datter, og på den anden side skal far ikke manipulere med dig.

Da jeg foreslog, at lade far betale var jeg ikke klar over problemets omfang.

For mig lyder det som om, at i har fælles forældremyndighed. Den har jeg ikke så meget forstand på, da min ældste blev født (1996) var det op til mor'en at bestemme, om der skulle være fælles forældremyndighed. Men så vidt jeg har forstået handler fælles forældremyndighed bl.a. om, at forældrene skal være enige om div. beslutninger. Måske skulle du overveje, at gør far opmærksom på dette.

Som forældre vil man gøre meget for at beskytte sine børn, men nogle gange er man nødt til, at lade børnene kende sandheden, eller i hvertfald så meget af sandheden, som de kan kapere i forhold til deres alder m.m. Og jeg tror det er vigtigt, at du lader din datter vide hvordan tingene hænger sammen. Du behøver ikke fortælle hende alle detaljerne, men når der har været en dum situation med far, så fortæl hende, at du er så pokkers ked af, at de her ting går ud over hende, at du ville ønske at far ville snakke med dig om tingene inden han satte det igang, for du er så pokkers ked af, at skulle være hende den dumme mor, der ødelægger det hele. Og forklare pigen, at det er ikke fordi du ikke vil lade hende gå til svømning, spejder, whatever, men at det jo ikke er muligt p.g.a. bus, eller hvad der nu er årsagen.

Har man mulighed for, at få en eller anden form for "mægling" i forb. med fælles forældremyndighed? For det lyder da som om, at der er noget far ikke helt har forstået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OlieSheik
For 17 timer siden, Justie skrev:

OK, lige nu er jeg ekstremt indebrændt og vred på min x-mand og min datters far.

Det korte af det lange er - at da vi var gift var han enormt dygtig til at “uddelegere” vores datter til familie og venner hvor han burde have været til stede konkret men der var andre ting han fandt mere spændende.

Det var blot en af mange årsager til jeg i sin tid gik (9½ år siden)

Nu kom han så med et spørgsmål ca 14 dage før min datters fødselsdag (4. klasse) om jeg så ikke kunne holde den i år igen?

Den eneste begrundelse han kom med var - at de var presset på tid i weekender der omkring

For det første; er det for sent at invitere – det ved jeg.

For det andet; er der tale om at jeg bor i en 2v, så jeg skal leje selvskabs lokalet (det er også ok) også selv om det kun er pigerne som kommer fra klassen - og det er booket nu – og han/de har en villa på 250 kvm uden kælderen + have som er indrettet til hans 2 drenge som han har fået efter.

For det tredje; har han nu udråbt mig som ”det dumme svin” og som om det handler om at jeg ikke ”gider ” over for min datter – hendes fødselsdag ligger i hans uge og jeg har aldrig sagt at jeg ikke ”gider”, jeg kan ikke bare "lige" og jeg har ikke umiddelbart pladsen. Det skal planlægges.

Jeg holder den gerne, men jeg skulle have vidst , ja... faktisk 3. mnd før

Og nu viser det sig at grunden til at han er ”presset på tid” er at det handler om at han skal til en curling tournering i weekenden op til og arbejde over i den næste weekend efterfølgende pgr af den tournering....

Jeg bliver bare så harm og indebrændt over at jeg dels skal udråbes som en dum skid fordi han laver andre prioriteringer og vil at jeg skal kompensere omkring dem og fordi andre (også jeg) kun er ”gode nok” når han hellere vil noget andet. Det samme er gældende for min x-svigermor.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg overreagerer på grund af fortid eller om jeg er helt rimelig, men det giver også min datter en masse bagage som hun ikke burde have eller være nødsaget til at stå med.

Så – er jeg helt urimelig og hvad pokker kan jeg gøre for at støtte min datter langsigtet?

Kvinden er får børnepengene og som barnet bor fast hos bør jo afholde alt hvad der angår det barn, hvis manden så vil holde en lille fest for hans familie må det være når han har barnet, kan vel ikke være så svært... Her i landet har manden jo ikke meget at skulle have sagt selv om man skriver under på fælles forældre myndighed, det er stadig kvindens nem konto der modtager børne tilskuddet og stadig manden der betaler det dobbelt af hvad kvinden skulle have gjort i børne penge- Tør øjnene og følg lidt med og se at få styr på hvad dine pligter Kvimde

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stig6499
For 23 minutter siden, OlieSheik skrev:

Kvinden er får børnepengene og som barnet bor fast hos bør jo afholde alt hvad der angår det barn, hvis manden så vil holde en lille fest for hans familie må det være når han har barnet, kan vel ikke være så svært... Her i landet har manden jo ikke meget at skulle have sagt selv om man skriver under på fælles forældre myndighed, det er stadig kvindens nem konto der modtager børne tilskuddet og stadig manden der betaler det dobbelt af hvad kvinden skulle have gjort i børne penge- Tør øjnene og følg lidt med og se at få styr på hvad dine pligter Kvimde

Godt skrevet 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 1 time siden, OlieSheik skrev:

og stadig manden der betaler det dobbelt af hvad kvinden skulle have gjort i børne penge-

Den tror jeg så ikke på.

Så vidt jeg ved er der helt faste takster for dette, så beløbet er det samme uanset hvem der skal betale. Hvis far'en betaler mere, så er det fordi han har en indkomst over et vist beløb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

det er stadig kvindens nem konto der modtager børne tilskuddet

Mig bekendt handler det om hvem der er bopælsforælder, og det kan lige så vel være far som mor.

Nogen med 2 børn fordeler det, så de hver især er bopælsforælder for 1 barn.

Redigeret af Entrelac

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Tør øjnene og følg lidt med og se at få styr på hvad dine pligter Kvimde

Tør dine egne øjne, og få styr på lovgivning/regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OlieSheik
For 21 minutter siden, Entrelac skrev:

Mig bekendt handler det om hvem der er bopælsforælder, og det kan lige så vel være far som mor.

Nogen med 2 børn fordeler det, så de hver især er bopælsforælder for 1 barn.

Undersøg nu selv fats inden du udtaler dig, jeg ved jo tilfældigvis af egen pung hvad jeg taler om...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind