veddetikke

Bør jeg skifte mit navn??

Recommended Posts

DenBruneMunk
For 1 time siden, Nyeng skrev:

Det giver helt klart mening at overveje et navneskift. Om det er fair er så en helt andens sag.

Min fætter er fra Pakistan og har et typisk arabisk fornavn. Men han skiftede til et typisk dansk navn da han efter endt uddannelse hurtigt erfarede at blive fravalgt på nogle mærkelige begrundelser.
Da han skiftede navn havde han pludselig ikke de samme problemer med at komme til samtale.
At arbejdsgiveren så til samtalen kan se at personen har rødder udenfor Danmarks grænser, betyder ikke så meget. Det vigtigste er at komme til samtale. Så kan man trods alt lettere sælge sig selv.

Så han hed måske Jahib til Peter Jungzi ?

Mærkeligt er at man synes at ens fornavn er nok til at folk accepterer en?
Godt nok kan man gifte sig til et dansk klingende efternavn bagefter, så Peter X bliver til Peter Jensen helt legalt og som Danmark nu fungerer.

Personligt synes jeg , det gør dagligdagen lettere, hvis personen kan dansk og rimeligt godt men ender man med en flygtning som er læge og hedder Peter og som til det personlige fremmøde , dårligt kan tale dansk, så er alt tabt på jorden. Præcis som det lige har været vist i nyhederne igår, og de skiftede ikke navn :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyeng
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Så han hed måske Jahib til Peter Jungzi ?

Mærkeligt er at man synes at ens fornavn er nok til at folk accepterer en?
Godt nok kan man gifte sig til et dansk klingende efternavn bagefter, så Peter X bliver til Peter Jensen helt legalt og som Danmark nu fungerer.

Personligt synes jeg , det gør dagligdagen lettere, hvis personen kan dansk og rimeligt godt men ender man med en flygtning som er læge og hedder Peter og som til det personlige fremmøde , dårligt kan tale dansk, så er alt tabt på jorden. Præcis som det lige har været vist i nyhederne igår, og de skiftede ikke navn :)

Han havde allerede dansk efternavn, så han har nu et 100% "dansk navn".

Redigeret af Nyeng

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
On 1/11/2017 at 13:50, Nyeng skrev:

Han havde allerede dansk efternavn, så han har nu et 100% "dansk navn".

Ok, så får du helt ret, og det giver klart mening og min pointe passede vist godt til beslutningen som blev taget, selvom jeg til sådan et møde dog også bliver noget overrasket når Peter Jensen møder op og ikke just ligner en 1 eller 2. generations indvandrer og taler ikke helt så godt dansk som man kunne forventer af Peter Jensen :) Men jo, han når da til samtalen og må kæmpe i forhold til et endnu et brev som arkiveres lodret pga et navn, hvor andre prøver det samme når de skriver ryger 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nyeng
For 9 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Ok, så får du helt ret, og det giver klart mening og min pointe passede vist godt til beslutningen som blev taget, selvom jeg til sådan et møde dog også bliver noget overrasket når Peter Jensen møder op og ikke just ligner en 1 eller 2. generations indvandrer og taler ikke helt så godt dansk som man kunne forventer af Peter Jensen :) Men jo, han når da til samtalen og må kæmpe i forhold til et endnu et brev som arkiveres lodret pga et navn, hvor andre prøver det samme når de skriver ryger 

Det at komme til første samtale er helt klart det første store skridt i forhold til at få et job.
Dem der fravælger pga. et navn i en ansøgning, er ofte mere medgørlige når først de sidder ansigt til ansigt med en kvalificeret kandidat.

Men ja, hvis vedkommende stadig ikke kan snakke flydende dansk eller ikke lever op til kravene, så gør det jo ingen forskel om man kommer til samtale eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind