Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

emilyt

Jeg sveder i mine hænder. Kan jeg blive kosmetolog/kosmetiker?

Recommended Posts

emilyt

Jeg har egentlig en professionsbachelor i ernæring og sundhed, men går og tænker meget på, om jeg skulle følge mit hjerte og blive kosmetolog/kosmetiker. Det ville nok være sidstnævnte, da jeg ikke har penge til at betale for kosmetologuddannelsen.

Jeg har dog bare et problem, som jeg forestiller mig vil være svært at have. Jeg har hele mit liv har svedt meget i mine hænder. Det er især slemt, hvis jeg har det varmt eller bliver nervøst eller ved andre psykiske påvirkninger. Ville det være helt umuligt at blive kosmetiker, hvis jeg har det her problem? Kan man bruge handsker, spørger jeg måske dumt? (har ikke selv råd til at gå til kosmetolog, så ved ikke meget om det)

Hvis vi sagde, at det ikke var noget problem, og jeg valgte kosmetikeruddannelsen, er der så visse ting, jeg skal tænke på i forhold til, om det er sværere at få job, end hvis man er kosmetolog og andre forskelle? Kunne jeg derudover gøre brug af min baggrund indenfor ernæring og hvordan i så fald?

På forhånd tak til hvem end, der ønsker at hjælpe mig lidt på vej til at finde ud af, hvad jeg skal. :) <3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantasy

Det kan også være svært lige at tage stilling til. Jeg er kosmetolog, det blev jeg i 96, men havde kosmetikeruddannelsen eksisteret den gang, havde jeg valgt den, så den vil jeg anbefale, den tager 2 år, hvorimod kosmetologudd tager 1 år, der læres det samme, men kosmetikerudd er statsfinansieret og du skal ud og finde en praktikplads.  Der er noget i uddannelsen, der bruges handsker til, men søde dig, du vil bare svede endnu mere, handsker er i sig selv meget varme, men har du talt med din læge ang svedige hænder, måske kan der gøres noget, så du ikke sveder mere end normalt, og så må du selvfølgelig heller ikke ryste på hænderne. Du skal være klar til at blive selvstændig, for jeg synes ikke, der søges så mange, men den kan også bruges til parfumerier, Matas osv. og så er det et stort plus, at du har en bachelor i ernæring og sundhed, det er meget vigtigt for en flot sund hud. Håber du kan bruge min lille info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
blomsterkrukken

Man kan faktisk blive behandlet for det! :)

Effekten er meget varierende .. Jeg har selv meget svedige hænder, og modtog i en periode behandling, med ok effekt, som holde nogle år ..

Det foregår med strøm i et vandbad, ved en hudlæge .. 

Og ellers er det vel ikke unormalt i de fag du beskriver at bruge gummihandsker ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantasy

Der bruges ikke gummihandsker men latex eller vinyl handsker til nogle behandlinger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
emilyt

Mange tak for svar! Sætter så meget pris på det. :)

Jeg vil prøve, at finde ud af, om jeg kan få gjort noget ved mine hænder. Lige meget hvad er det alligevel et problem i min hverdag, og jeg kan næsten at høre, at det nok ville være rarest for mig, hvis jeg skulle være kosmetiker. 

Nu skriver du (Fantasy), at jeg nok skal regne med at være selvstændig. Fedt at du giver den info. Det er dog ikke noget der trækker så meget i mig. Er det virkelig så svært at få job ellers? For så begynder jeg selvfølgelig lidt at tænke, om det er det rigtige at gøre.

Derudover tænker jeg også på... Hvis man fx arbejder i Matas som kosmetiker, ville ens løn så være lavere end hvis man havde job hos en klinik? (jeg har det hele taget lidt svært ved at finde frem til lønninger, hvis jeg googler) 

Kunne man forestille sig, at det ville være nemmere at få job, når jeg har en ernæringsfaglig baggrund eller ville det ikke betyde noget? Og ville det have mon have nogen betydning for løn? (tænker jeg ikke umiddelbart, men selvfølgelig kunne det være rart at der var en eller anden fordel ved at jeg havde taget 3,5 års uddannelse allerede)

Det er nogle af de tanker, jeg lige får omkring det, og jeg ved ikke lige om du, Fantasy kan svare på det, men måske kan en anden så? Eller også komme med en idé til, hvor jeg så kan finde ud af det, da jeg føler, at den viden er så altafgørende for, om jeg skal gøre det eller ej. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantasy

Hej emilyt - du stiller mange kompetente spørgsmål og jeg tror, du kan få svar på de fleste spørgsmål ved at klikke ind på denne hjemmeside: https://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/foedevarerjordbrugogoplevelser/kosmetiker

Og i og med du har en bachelor i ernæring og sundhed vil du kunne opnå noget merit vil jeg mene. Men uddannelsen har udviklet sig siden jeg fik min, der er kommet nyt og mere spændende til, det er en branche der udvikler sig hele tiden, så spændende er den også. Det handler om mennesker og hvis du kan lide at arbejde med mennesker så kunne det være en ide og lønnen for nyuddannede ligger på mellem 24-25.000 pr måned. Lad mig høre hvad du finder ud af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites