UniQe

Svær skolestart

Recommended Posts

UniQe

Hej 

jeg har en datter på 5,5 som er startet i skole den 14.8.

vi er lige flyttet så hun kender ingen i den ny klasse. Vi valgt at hun skal starte med at gå en uge i sfo så hun kan lære nogen at kende. 

Hun har meget svært ved at blive afleveret hun græder og holder sig fast i mig hver morgen når jeg skal aflevere hende.

Når jeg henter hende om eftermiddagen er der ingenting hun er mega glad og leger med de andre børn. Hun siger selv at hun godt kan lide at gå i skole.

Pedagoerne siger også at hun altid har nogen at lege med. 

Der er sket meget i hendes liv det sidste år. Skilsmisse, flytning og mor som har fundet ny kæreste 

når jeg aflevere prøver jeg ikke gøre det stor ud af det vi sætter madpakker og skoletaske på plads og så finder vi en voksen som kan vinke med hende. 

Nogen god ideer hvad vi kan gøre så hun ikke bliver så ulykkelig når jeg aflevere hende? 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Det er ikke svær skolestart er der "issue" - det er "svært liv"
Lad være med at fokusere på skolestarten, når der sker så mange familieting her og nu.

Vær åben overfor personalet - fortæl hvad hun gennemgår.

• Synes godt om 1
  • Elsker 2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
UniQe

jeg har snakket med personalet og de har en børnegruppe i skolen for skilsmissebørn som hun skal deltage i. 

Ang aflevering synes de det er fint det vi gøre at vi finder en som kan vinke med hende men det gøre bare så ondt og se ens pige bliver så ked af det og at hun nærmest bliver revet fra en. 

synes vi er god til at snakke med børnene om hvordan vi alle sammen har det og hvad der skal ske. Hun sagde at hun savner mig rigtig meget når hun skal i skole og vi har så givet hende et billede med som hun kan kigge på når hun savner mig/os men synes ikke det har hjulpet så meget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Irma

Hej UniQe,
De fleste børn græder i perioder, når man afleverer dem og skal til at gå. Tænker du gør det helt rigtige her. Og enig, snak med personalet og fin en voksen som er god til at tage sig af hende, så hun har en at tage afsked med, så skal det nok gå langsomt i den rigtige retning. 

Da vores børn var mindre havde de begge perioder, hvor de græd når vi afleverede dem - ganske vidst var det i børnehaven, men det er helt naturligt at det også kan forekomme, når man er lidt ældre. Din datter reagerer jo bare på sine følelser... Tænker at du også kan have en god snak med din datter om eftermiddagen, når du henter hende og siger hun, at hun har haft en god dag, så kan du godt nævne, at det skal I prøve at huske på sammen næste dag, når hun skal afleveres... at det jo plejer at blive en god dag...

Det tager lidt tid, men hun skal nok blive mere tryg med tiden, det vigtigste er at du og pædagogerne holder fast i, at tackle det sammen og snakker sammen om, hvordan i afleder og støtter hende bedst.

PS: kan god huske hvor ondt det gør indeni, når de græder og man så bare går fra dem.
Det er den værste følelse.
:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind