Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Sekretaeren

Bodeling efter 25 års samliv, hvad er rimeligt

Recommended Posts

Justie
For 25 minutter siden, Sekretaeren skrev:

Tak for uddybning:-)

Det er muligt han bliver bitter - men børnene er blevet voksne, antager jeg, og så er det ikke længere dit problem. Og du vil takke dig selv når du sidder som 80 årig og har brug for nye briller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Lidt mere input inden du kaster dig ud "projekt skilsmisse",

Jeg synes jeg kan fornemme at du næsten selv synes han har fortjent mere end dig fordi han har arbejdet mere, haft en højere løn osv.

Jeg har selv forladt et forhold der ligner, dog på 11 år, men med barn, og ingen opsparinger, men masser af ting som skulle "deles" som Bil, indbo og alt muligt.

Og fra starten tænkte jeg også (hvis det er sådan du tænker lidt på samme måde)....

Vi var ikke som sådan uvenner, vi var bare nået til et punkt i livet, hvor vi begge bare var trætte af hinanden, og ville videre.

Og jeg var jo flink og sagde: (mest fordi barnet så skulle være hos hende) tag hvad du skal bruge af indbo, bilen er også din (jeg havde en knallert fint til mig alene), osv osv med alt indbo og løsøre.

Men så rippede hun mig totalt (hun lod ikke engang en enkelt spiskeske eller en dyb tallerken liggende i køkkenet).

Inderst inde vidste jeg nok godt at hun nu ville rippe mig for alt hun kunne med loven i hånden i mindste detalje. Og dum og naiv som jeg var fik hun også lov til det. Eksempelvis skrottede hun vores bil for 2000 kr 2 uger senere. Ikke fordi den fejlede noget der ikke let kunne fikses, hun skulle bare bruge noget til at købe ind for i Netto (sådan noget sætter mit pis i kog).

Den første måned var hun hjemløs, så hun flakkede rundt mellem venner og familiemedlemmer (og mig) for at bruger internettet og få et bad. Fair nok. Naturligvis må hun da lige tage et bad og tjekke sin email, det sker der ikke noget ved. Og med barn... ik... jovist.

Egenligt havde jeg nok inderst inde regnet med at hun hurtigt ville finde ud af at liver som hjemløs med et lillebarn er håbløst og derfor ville komme tilbage igen, men det skete så IKKE.

- og en masse andre detaljer jeg har fortrudt siden, men pointen i historien er:

Selvom du lige nu måske synes "vi er jo ikke uvenner" og han HAR jo også tjent flere penge, så måske er det rimeligt han også forlader forholdet med flere penge.

Som en anden nævner så kan det godt være du har gået til Zumba 2 gange om ugen, men så har han nok haft købt en havetraktor, et compterspil eller noget andet tilsvarene han lige synes var bedre. Fordelt over 25 år er det et regnestykke du slet ikke kan opgøre. HVda skal også modregnes fordi du formentlig har passet børn og husholdning mens han har arbejdet, det KAN slet ikke regnes ud.

Så juridisk skal du have 1,4 mio ligesom ham alt i alt (herfra skal du naturligvis trække hvis der er restgæld i huset osv, men det kan du jo selv regne på).

Men mere følelsesmæssigt:

Hvorfor skal i skilles? Vil i bare fra hinanden med forblive gode venner også 25 år mere?. Mange ekser bliver både modbydelige, og decideret grådige, også selvom man mest tænker "det er han hun da ikke". eksemplet med min bil ovenfor beskriver det meget godt i sig selv.

Med andre ord: ved en sklismisse efter 25 år skal du først og fremmest være egoistisk. Du skal ikke tro at der er et "venskabs-agtigt" forhold der kan bevares. Og derfor er 1,4 mio til hver af jer det rimelige (og også lovmæssigt rigtige).

Du skyder i al fald dig selv i foden hvis du går med til løsningen 1,1 til dig, og 1,7 til ham. For det første skal du slet ikke tænke på ham som en ægtefælle eller ven mere, det gør han heller ikke med dig mere.

Og hvis du tænker at hvis han får sin vilje og får de 1,7 , så er der ro på og vi kan stadig være "venner i fremtiden". Drop det, Ekser får nye forhold, du kommer i glemslen med tiden og om nogle få år tænker han "fedt jeg slap ud af det  ægteskab med så meget i overskud.

Så tænk det grundig igennem inden du gør noget.

Når det er en skilsmisse (uanset grunden) skal du tænke på dig selv, og at siden i bliver skilt skal du i al faldt ikke regne med at i er nære venner til i dør eller lign.

Få de 1,4 mio, og hvis han bliver sur over det, så er det hans problem og så er han ikke værd at bevare "som ven" alligevel.

1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...