Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Sekretaeren

Bodeling efter 25 års samliv, hvad er rimeligt

Recommended Posts

Sekretaeren

Min mand og jeg skal skilles efter 25 års samliv. Vi er enige om at gå fra hinanden, da vi ikke længere trives sammen og begge har lyst til at komme videre. Vi har dog endnu ikke talt om det økonomiske, og her er jeg i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig. Vi er gift uden særeje og skal derfor i udgangspunktet dele alt, med halvdelen til hver. Vores økonomi er god: vi regner med et overskud fra salg af hus på ca. 2 mio. kr., dvs. 1 mio til hver. Derudover har jeg ca. 100.000 kr. i banken og min mand ca. 700.000 kr. Ingen af os har gæld.

Skal jeg for fredens og rimelighedens skyld give efter for min mands ønske om, at vi hver især beholder vores opsparing, så han får ca. 1.7 mio. kr. og jeg ca. 1.1 mio efter salg af hus.  Hans argument er, at han for 16 år siden lagde pengene til udbetaling på huset (300.000 kr.) og i øvrigt altid har brugt væsentligt færre penge end mig på tøj, træning, og rejser med og uden børnene. Han er typen, som altid sidder hjemme, medens jeg har været ude til fritidsaktiviteter 1-2 gange om ugen. Jeg har tit ønsket, at han også ville tilbringe tid uden for hjemmet, men det har han ikke ønsket.

Jeg har indtil for et års tid siden, altid tjent mindre end min mand, blandt andet på grund af lang barselsorlov med vores to børn og nedsat arbejdstid mens de var små. Af samme grund er min mands pensionsopsparing også større end min. Pensionsopsparingerne deles ikke.

Jeg har indtil nu været indstillet på, at indgå en frivillig aftale med min mand, så han får 600.000 mere med sig end jeg, men nu er jeg kommet i tvivl om, hvad der egentligt er rimeligt. Min mor og veninde mener, at jeg efter 25 års samliv med fuld rimelighed kan gøre krav på den halvdel af vores formue, som jeg ifølge loven er berettiget til.

Hvad mener I: Er det rimeligt at jeg kræver min ret, og tager halvdelen af vores formue. Eller skal jeg lade min mand beholde sine egne penge og nøjes med den del jeg selv har sparet op?

Hvad siger I?

Mange hilsener

S

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Uden at være inde i detaljerne, så har jeg bare altid haft lidt svært ved den der, jeg har lige ret til halvdelen af din formue. 

Jeg er med på husets værdi, hvis I begge har købt og betalt det, og hvad I ellers har betalt på fælles, men ellers så synes jeg at man i udgangspunktet, burde kunne beholde sin egen opsparing. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

I har været fælles om jeres valg i 25 år, så mon ikke lige meget hvordan man vender og drejer ens levestandard, så kan man ikke med forbehold begynde at se tilbage og sige den ene har brugt mere på X og den anden har sparet på Y.  Så kort, hold dig til det du er berettiget til, ligemeget om i går som fjender, det er billigt købt at sige du har brugt mere de sidste mange år.

Er der ikke ferier, bil, børn, f.eks noget manden i huset har gjort præcis hvad der fortælles til dig, altså brugt mere over tid på , end du har. Ikke fordi du skal bruge det som argument.

Brug loven, og lad evt. nogle penge gå til en advokat, hvis han spiller op til samme udgangspunkt med advokater.

Hvis han mistede 700.000 på aktier, og brugte husets værdi på spil, skulle i så ikke være fælles hvis du var velvidende om hans forbrug.
Du har vel kendt til hans økonomi og penge på kontoen i længere tid?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Sådan noget er altid en "svær" omgang. Man er jo formentlig i forvejen påvirket følelses-mæssigt, hvad med evt børn, husdyr og alt muligt andet. Er manden et "røvhul" eller vil man bare fortsætte livet hver for sig.

I er under alle omstændigheder nødt til at få huset solgt først (medmindre en af jer har råd til 2 huslejer i en potentielt længere periode).

Mht til hvem der har brugt hvor mange penge på hvad hvornår og hvorfor, er nok et umuligt regnestykke at finde fremtil, og da der er fælleseje vil i skulle dele alligevel uanset hvordan disse beløb fordeler sig.

Så i princippet skal du have 350.000 af hans 700.000, og han skal have 50.000 af dine 100.000.

Han ender således med 1 mio (for huset) 350.000 af de 700.000 + 50.000 af dine, altså 1,4 mio. Og du ender på samme beløb bare omvendt.

Men hvis du synes manden har fortjent mange penge ekstra end dig, kan du jo bare lade dem stå hvor de er.

Argumenter om at han har arbejdet mere, og du har haft mere barsel, nedsat tid, brugt mere på fritidsinteresser duer ikke (i retten i al fald)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TBD

Ja du er berettet til ½ af det hele...

Men hvordan vil du have en evt. fremtid samarbejde med Xen? 

Den vil nok blive bedre hvis du holder dig til første indstilling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 55 minutter siden, TBD skrev:

Men hvordan vil du have en evt. fremtid samarbejde med Xen? 

Der skal vel først og fremmest være en fremtid nødvendig, når de skilles er der vel en grund.
At manden så vil gøre økonomien til hans fordel, er vel allerede en indikator for at han spiller op til at tage r.ven på hende? Ja, det mener jeg altså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Mit svar ville være at du selvfølgelig skal have halvdelen af formuen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sekretaeren
For 7 minutter siden, Justie skrev:

Mit svar ville være at du selvfølgelig skal have halvdelen af formuen. 

Tak for svar Justie:-) og det har jeg også ret til ifølge loven, men jeg kan selv komme med argumenter både for og imod. Hvad er grunden til at du synes jeg skal det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

Hvorfor pokker skal du argumentere for at du skal have mindre end halvdelen af jeres fælles formue?

I har begge bidraget til jeres ægteskab - ikke nødvendigvis på samme måde, men I har på samme fod.

Det kan da godt være at du har brugt penge på at gå til Zumba 2 gange om ugen eller whatever - men det var ham som ikke kunne leve uden havetraktoren - har jeg ret?

Og du bliver allerede straffet på pensionskontoen - fordi du har født hans børn og taget den primære omsorg derhjemme.., hvad der gør at jeg mener er en absolut grund til at holde massivt fast i en 50/50 deling.

Du "skylder" ikke ham noget ekstra af nogen art.

Med hensyn til at det var ham som havde sparet udbetalingen op i sin tid? Ah ha - hvem har sørget for i det daglige at huset nu er salgsbart med det daglige vedligehold.... Er det ham?

Han ville det gerne den gang og på den måde i har haft jeres samliv på - og nu fanger bordet og du skal selvfølgelig have hvad der er dit

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sekretaeren
1 time siden, Justie skrev:

Hvorfor pokker skal du argumentere for at du skal have mindre end halvdelen af jeres fælles formue?

I har begge bidraget til jeres ægteskab - ikke nødvendigvis på samme måde, men I har på samme fod.

Det kan da godt være at du har brugt penge på at gå til Zumba 2 gange om ugen eller whatever - men det var ham som ikke kunne leve uden havetraktoren - har jeg ret?

Og du bliver allerede straffet på pensionskontoen - fordi du har født hans børn og taget den primære omsorg derhjemme.., hvad der gør at jeg mener er en absolut grund til at holde massivt fast i en 50/50 deling.

Du "skylder" ikke ham noget ekstra af nogen art.

Med hensyn til at det var ham som havde sparet udbetalingen op i sin tid? Ah ha - hvem har sørget for i det daglige at huset nu er salgsbart med det daglige vedligehold.... Er det ham?

Han ville det gerne den gang og på den måde i har haft jeres samliv på - og nu fanger bordet og du skal selvfølgelig have hvad der er dit

Tak for uddybning:-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites