Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Meme87

Genvej til bioanalytiker?

Recommended Posts

Meme87

Hjælp! Jeg har endelig efter mange år indset, at min drømmeuddannelse er bioanalytiker. Jeg er lige nu igang med lægesekretæruddannelsen, som jeg tænker at gøre færdig. Jeg har desværre ikke nogen studentereksamen, så jeg kan ikke søge ind via kvote 1. Jeg starter på biologi C og muligvis kemi C som fjernundervisning til august. 

Mit problem er, at alderen efterhånden trykker lidt, så jeg vil helst ikke bruge hele 2018 på at tage en studentereksamen.

Mit spørgsmål er så; er der nogen som kender nogen, der kender nogen, som er kommet ind på uddannelsen uden at opfylde de officielle krav? 

Jeg vil også gerne i kontakt med nogle som går på uddannelsen nu, da jeg har en masse spørgsmål :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulle26

Hej Meme87

Jeg går på bioanalytiker uddannelsen, og du er velkommen til at skrive til mig ang. Spørgsmål omkring uddannelsen, så vil jeg forsøge at svare :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Meme87

Hej Mulle26

Fedt for jeg har nemlig mange spørgsmål :D Først, Hvor går du henne i landet, og hvad modul er du nået til?

Hvordan vil du beskrive niveauet? Bliver du udfordret eller er der dage hvor det er for let/svært? :) 

Og hvad er din baggrund? Bare sådan kort i forhold til din adgangsgivende udd. og hvilke niveauer du havde f.eks. kemi, biologi og matematik på :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AlexFab85

Hey! 
Jeg har kigget på det her: https://www.phmetropol.dk/uddannelser/bioanalytiker/optagelse#tab-Bioanalytiker-1:accordion-Ingenadgangsgivende

Du kan godt søge ind på en professionbachelor uden en adgangsgivende eksamen. Man kan søge kvote 2 pr. 15. marts med en 1,5 side motiveret ansøgning og uploade kvalifikationer og beviser for erfaring, uddannelse mv. 

Realistisk set, kunne det nok være en idé at høre ad hvordan chancerne er for det på uddannelse inden der søges. For hvis man alligevel får afslag fordi de måske kun lukker én ind hvert 3. år uden en gymnasial eksamen - ja, så ville et ekstra år og en HF gøre sig godt. Det er helt generelt en rigtig god uddannelse og dannelse som menneske og kan åbne op for nogle helt nye muligheder, som man måske ikke så førhen.

I den forbindelse er der nemlig rigtigt meget ovenfra som man ikke selv er i kontrol over som ansøger eller mulige ansøger - eksempelvis hvor mange uddannelsesinstitutionen lukker ind på de forskellige adgangsgrundlag. Det er rigtigt meget med politik og økonomi som skal følge. 

Det kedelige svar er at tage kontakt til en studievejleder på skolen. Det er aldrig noget som jeg selv har gjort, da jeg synes de er ret biased og de helt generelt ikke forstår hvor frustrerende og stressende det kan være at undersøge studie og uddannelse i dag - måske på grund af de altid er en generation ældre og mangler noget forbindelse til virkeligheden. 

Så prøv måske hellere at undersøge og find én person som faktisk er, blevet optaget på den uddannelse uden en adgangsgivende eksamen - og spørg ind til hvordan de kom ind og hvad det krævede. 

Held og lykke :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Meme87

Hej AlexFab85

Jeg har godt set det med kvote 2, og jeg har også snakket med min lokale skole her i Næstved, og de kunne desværre intet sige om mine chancer, men kun anbefale mig at søge. Så ville jeg få en uddybet forklaring med anbefalinger hvis jeg skulle blive afvist. 

Det ville bare være rart at høre om en der personligt var kommet ind uden at have opfyldt de officielle krav. Eller måske en der var startet som ufaglært og havde arbejdet sig "op i hierakiet".

Går du selv på uddannelsen nu?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Girl

Du kan jo komme ind med enkeltfagene: Dansk A, Engelsk B, Biologi C, Kemi C og Matematik C i kvote 2 :). Hvis du er hardcore og vil have 27 timer om ugen + lektier, så kan du tage dem på 1 år og søge ind i marts 2018 - i kvote 2!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Meme87
For 34 minutter siden, Girl skrev:

Du kan jo komme ind med enkeltfagene: Dansk A, Engelsk B, Biologi C, Kemi C og Matematik C i kvote 2 :). Hvis du er hardcore og vil have 27 timer om ugen + lektier, så kan du tage dem på 1 år og søge ind i marts 2018 - i kvote 2!

Det er min plan indtil videre. Jeg starter biologi C og muligvis kemi C til august. Problemet er bare, at jeg er i gang med et andet fuldtidsstudie lige nu. Så jeg har 37 timers arbejde og skoleophold + lektier ved siden af allerede :rulle:

Jeg ved bare, at jeg ikke kan nå alle fagene, så det ville være rart at høre fra en som måske ikke lige havde Dansk A, men som alligevel kom ind :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
AlexFab85

Hej igen :-). Nej, jeg går ikke selv taget uddannelsen - men jeg har virkeligt stærkt overvejet at starte på den. Fordi den virkede enormt spændende. Men den ligger nok lidt for langt fra min egen lærdom fra ungdomsuddannelser til at jeg kan gå den vej. 

I øvrigt var jeg faktisk på hospitalet i lørdags og fik taget blodprøver at en bioanalytiker - og de har virkeligt et godt job. Sygeplejersker og læger fløj rundt på afdelingerne. Så tøffer bioanalytikeren bare rundt med sin blodtagningsvogn :-). Og samtidigt er det jo et helt enormt vigtigt led i at stille diagnoser, så det ligner et virkeligt godt job.

Det eneste jeg hæfter mig ved er at det ofte er folk af anden etnisk herkomst. Det var danske sygeplejersker, en mellemøstlig/tyrkisk bioanalytiker og en asiatisk læge :-D

Nu har jeg ikke lige fået nærlæst din studiesituation, men jeg synes i hvert fald det ligner et godt job. Og som rigtigt mange færdiguddannede i job siger - når man først kommer ud i jobbet, er det sidste man tænker på om man har fået 7 eller 10 i det ene eller andet. Når man er i gang med selve jobbet, er der ingen der kigger på eksamenspapiret men på hvor godt man gør sit arbejde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Meme87

AlexFab85 - Hvorfor synes du den ligger langt fra din ungdomsuddannelse til, at du vil følge den vej? Jeg starter fra bunden, da jeg ikke har et eneste af de fag, man skal have for at kunne søge kvote 2.

Der er en forklaring på, hvorfor de fleste sygeplejesker er danske og bioanalytikere/læger er af anden etnisk herkomst.

I de muslimske lande anses sygeplejerskejobs som lavstatus, hvorimod bioanalytikere har høj status. Derfor fravælger langt de fleste med mellemøstlig baggrund sygeplejeskerudd. og vælger bioanalytiker. Man kan sige, at det er lidt tabubelagt for dem.

Og i forhold til læger, så er det simpelthen på grund af lægemangel. Derfor "importerer" vi langt de fleste af vores læger fra alverdens lande :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites