BilkaBakser

Misundelse :( Ang. bedsteforældre

Recommended Posts

BilkaBakser

Dette er nok mest for at læsse af, men nok også for at høre om nogle af jer har et godt råd, eller om vi bare skal bide i det sure æble og holde mund.

Vi (mand og jeg) har 3 børn på 3, 8 og 10 år. (A, B og C) Svigerinde (mands søster) har en på 10 (Z). Vi bor i samme by som bedster, svigerinde bor 50 km herfra. Hun er fraskilt, men er flyttet i hus med en ny kæreste (2 år siden) Far bor i udlandet. Min far er død, min mor er syg og har meddelt at hun ikke kan magte det. (Hun kommer tit og besøger os istedet) Jeg har en søster som bor 5 timer herfra, som er sød at tage dem når hun er på besøg.

Igennem det seneste halve år er der vokset en grum misundelse frem. Bedsteforældre (Farmor+farfar) er begge efterlønnere og har siden jul haft Z på ferie/overnatning flere gange. En uge mellem jul og nytår, i vinterferien, påskeferien, Kr. himmelfart dagene og igen siden i mandags; denne gang med en ven overnattende også.  (De har også tit Z ved sygdom)

Sidste år var Z med på udenlandskferie i 14 dage slut maj/start juni, hvor de dog tilbød at C måtte komme med, men vi valgte at så mange dage kunne skolen ikke undværes. (C ligger lige under gennemsnittet i klassen)

Det var meningen at bedster skulle havde haft vores i vinterferien 2 overnatninger, (fre-søn, var aftalt siden nytår) men vi blev ramt af sygdom mandag (en god gang Roskilde) Onsdag vælger de, trods vi beder dem holde sig væk, at komme på uanmeldt besøg som resulterer i at Z ligger fredag = ingen overnatninger for de andre.

Sidst de havde vores børn på overnatning var i midten af november. Den ældste (C) har de som den eneste haft overnattende i 2 dage sidste sommer (sammen med Z)

Vi spurgte i en onsdag i maj om de ville hente børnene fredag og have dem til lørdag; beskeden blev læst (msn) men da vi ringede senere blev tlf ikke taget. De ringede fredag kl 14, men der var min mand så dybt skuffet og vred så han ikke tog den.

Helt ærligt, så jeg har det skidt indeni på mine børns vegne - men også på vores da vi sjældent har tid sammen alene. Vi har begge fuldtids job, med fridagene indimellem, som vi prioriterer at bruge på os selv.

Min mand har prøvet at tage en snak, både for nogle år men også efter vinterferien. Det bliver ligesom fejet af bordet med undskyldinger for Z (Far bor jo så langt væk, Mor arbejder meget, Mor er alenemor så hun har brug for fritid osv i den dur)
Der er prøvet med "stikpiller" (Nu har i haft Z i 5 dage, så må det være vores de næste gange)

Jeg har netop været nede med nogle af bedsters ting vi havde i skuret; her snakkede vi lidt og der mente bedster at de skulle have børnene istedet for de var i Sfo. (Dog skiftevis, og intet nævnt om A) Men jeg havde det bare så skidt, så sagde ikke rigtig noget til det. Men uanset, så ved jeg facebook vil blive plastret til med billeder og "vi har det bare så hyggeligt og de er så skønne" men jeg føler det bare er et ansigt udadtil (kan i følge mig?)

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og har mest til lyst til at fravælge dem da vi tit bliver så skuffede over dem :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg synes der rejser sig mange spørgsmål.

1. Er i arbejdende begge 2?
2. Er svigerinde arbejdende? 
3. Er svigerinde's mand børnesky, og helst ser Z ude af huset?
4. Er der generelt ikke nogen komsammen/besøg imellem bedsteforældre og jer, begge veje? Handler det kun om børn?

Jeg mener ikke man kan stille krav, som du som bemærkning gør , det ville jeg stå på bagben overfor.

For 21 minutter siden, BilkaBakser skrev:

Nu har i haft Z i 5 dage, så må det være vores de næste gange

Det må handle om at tale om det, og ikke kræve. Og er samværet med bedste forældre allerede skræntende fordi i ikke ses særligt ofte eller taler sammen, så vil det at bedsteforældre ikke vil passe børn, jo være et logisk udfald af denne adfærd.

Jeg mener ikke i kan kritisere et andet par, for at bedsteforældre passer et sygt barn men i kan stille spørgsmål ved moren, og hvorfor hun ikke tager ansvar for sit eget barn, og er hun arbejdende så burde hun som alle andre have muligheder for at passe sit barn på 1. sygedag, udover en masse forudsætninger for at hun ikke er selvstændig eller sidder i en position så dette ikke gælder her. Er hun arbejdsløs, og manden er årsagen, så er det måske der i skal stille spørgsmål til Z og hvorfor hun skal være væk så ofte fra hans hus.

Omkring den SMS, måske har i været for pågående, måske fortæller du ikke om opløbet til denne SMS og events før denne, der kan være mange gode årsager til at ignorere eller vælge ikke at svare. Er i på så dårlig talefod med dem, så ved i jo dårligt nok om de er hjemme eller årsagerne til det manglende svar. Så pas på med at begrunde afvisning af de bedste forældre som du gør nu, på krav og et ønske opmærksomhed, hvis tilfældet er i selv har valgt at holde dem udenfor jeres dagligdag i den senere tid. Der er måske grænser for hvor mange modparten kan tage. 

Måske mangler der bare mere information til emnet her , så kan det være svært men jeg håber jeg forsøgte at give mit input på emnet, godt eller dårligt gjort :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BilkaBakser

1. Ja det har jeg også skrevet. 

2. Ja, ganske normal lønmodtager

3. Aner det ikke; han fravælger familiekomsamner/fødselsdage, så vi har set ham nogle gange de sidste år (Hos svigerinde)

4. Jul og fødselsdage holder vi altid sammen. Ligeldes var vi på ferie sammen i efteråret. Besøgene er blevet mindre de sidste år. Tror vi droslede lidt ned da jeg skulle opereres, men lige pt var det i maj de sidst så børnene. 

Ovennævnte citat var en "stikpille" overhovedet ikke opsat som et krav.

Har mor ikke mulighed for at tage barnsyg, så kan papfar ;) Undrer mig over at en selvstændig ikke vil kunne tage barnsyg? (Min mand kan da) Men du har da ret, selvfølgelig skal de da hjælpe med barnsyg når de nu kan. 

Messengerbeskeden (ikke sms) blev sendt da vi blev spurgt om vi ville med i biffen med nogle venner. Min mand og hans far har jagt sammen, så det er altså ikke fordi der intet forhold er mellem os.

Men tak for dine inputs :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
us74

Som udgangspunkt ville jeg som bedsteforældre forvente et telefonopkald og hverken en SMS eller MSN.

Og så vil jeg vende den på hovedet - for der er forskel på at magte 1 barn på 10 - og 1 på 3 (sammen med 1 på 8 og 1 på 10)

Har de altid været der for den på 10 ? (også da hun var 3 ?)

Så skriver du

Helt ærligt, så jeg har det skidt indeni på mine børns vegne - men også på vores da vi sjældent har tid sammen alene. Vi har begge fuldtids job, med fridagene indimellem, som vi prioriterer at bruge på os selv.

Kan det tænkes at bedsteforældrene føler sig mere inkluderet hos din mands søster end hos jer ? Det er jo ikke altid distancen der er ene afgørende. 

Jeg tror i skal overveje hvordan i kan lave fælles ting med din mands forældre, jeres børn og jer selv. I bliver nødt til at investere noget tid - hvis i skal forvente at kunne få noget tilbage.

finger_pointing.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
Skrevet (redigeret)
For 3 timer siden, BilkaBakser skrev:

1. Ja det har jeg også skrevet. 

2. Ja, ganske normal lønmodtager

3. Aner det ikke; han fravælger familiekomsamner/fødselsdage, så vi har set ham nogle gange de sidste år (Hos svigerinde)

4. Jul og fødselsdage holder vi altid sammen. Ligeldes var vi på ferie sammen i efteråret. Besøgene er blevet mindre de sidste år. Tror vi droslede lidt ned da jeg skulle opereres, men lige pt var det i maj de sidst så børnene. 

Ovennævnte citat var en "stikpille" overhovedet ikke opsat som et krav.

Har mor ikke mulighed for at tage barnsyg, så kan papfar ;) Undrer mig over at en selvstændig ikke vil kunne tage barnsyg? (Min mand kan da) Men du har da ret, selvfølgelig skal de da hjælpe med barnsyg når de nu kan. 

Messengerbeskeden (ikke sms) blev sendt da vi blev spurgt om vi ville med i biffen med nogle venner. Min mand og hans far har jagt sammen, så det er altså ikke fordi der intet forhold er mellem os.

Men tak for dine inputs :-)

Takker, jeg har så læst og misforstået noget af indlægget . Lønmodtager delen gør jo begge parter, som du siger, mulige hjemmeplejere og man skal ikke  absolut smide barnet afsted til bedste forældre bare fordi de er der, at det så kan lade sig gøre og de indvilger i dette er måske også noget som skal drøftes.

For ikke at gøre alt for meget og grave og gøre noget værre, så tal dog med de bedste forældre, og "måske" skulle stikpiller smides afsted til svigerinde, fordi hun og papfaren ikke gider selv, det lyder som dårlig behandling af Z, men det er som jeg ser det. Jeg kender ikke hyppigheden og måske ikke hele baggrunden men papfaren lyder som en del af årsagen, uden at være sikker.

Men tal om tingen og måske skal i tale med bedste forældre om hvorfor de mener Z skal prioriteres , ikke på grund af sygdom, for så smider i 1. sygedag eller egen sygedage hvis det skal til. Man må tage sig lidt af sine børn og ikke misbruge at bedsteforældre kan hjælpe, tænk hvis de ikke var der mere (jaja, så tager man problemet der men det er jo allerede skræmmende, altså hvis de er så eftergivende når Z skal passes)

barns 1. sygedag er en lønnet fridag, det gælder jo ikke selvstændige, da de selv bestemmer lønchecken :)

Redigeret af DenBruneMunk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvordan er dit forhold generelt til dine svigerforældre?

Kan der været noget der ligger og "ulmer" dér?

Det er ikke ualmindeligt med gnidninger mellem svigermor og svigerdatter. Jeg kender det fra min egen familie (jeg er ene pige, med 2 brødre), hvor min bror og svigerinde bebrejder min mor, at hun ikke har været der nok for deres børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BilkaBakser

Lidt forhistorie:

Svigerinde (S) og Z flyttede til DK da Z var 1,5 år gammel. S og Z boede i byen og tiden mellem Z og C blev ligelidt fordelt; og B kom med da B var stor nok. Med tiden flyttede S og Z i lejlighed 50 km herfra, men stadig god kontakt os og børn i mellem. Papfar kom ind i billedet for 5-6 år siden og vi har mødt ham maks 5 gange frem til de flyttede sammen for 2 år siden og siden da 2 gange. Svigerforældre er ikke begejstret for papfar, da han ikke er socialt anlagt. Når Z skal hjem til bedster, bliver bedstefar sat til at hente Z (Det er få gange Z er blevet kørt af mor) Hver 3. måned tager S og pap på en forlænget weekend; senest var i kr himmel (fra ons til sent søndag). Vi havde Z tor-lør, så børnene kunne hygge sig sammen og måske aflaste bedster lidt, så de havde lyst til at tage vores en anden gang. Her lyder jeg nok en smule bitter; men sidst vi havde en hel weekend uden børn var for 7 år siden ;) (Og der passede min søster)

Jeg synes selv at vi gør en masse for at vedligeholde kontakten; feks har vi sørget for at arrangere 2x ferie sammen de sidste par år, Den sidste gang i oktober på 14 dage. Bedster, S, Pap, Z og os. (pap meldte fra på begge) Og de gange de endelig har haft vores 3 børn, lyder det altid, "jamen de er da så nemme" + facebook bliver plastret til med billeder. Ja jeg ved det kan være hårdt at have 3 børn når man ikke er vant til det; men de 2 store passer stort set sig selv og den lille er meget selvstændig. Noget de også pointerede sidst de havde overnattende børn.

Jeg har brugt meget af dagen på at spekulere, og tror faktisk at problemet nok bunder i papfar, da det meste af det her er sket det seneste år :( Men jeg er også nået frem til at jeg må tage en snak med manden og sammen konfrontere/snakke med bedsterne for at høre hvad der foregår.

For det her er slet ikke holdbart :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 4 timer siden, BilkaBakser skrev:

Jeg har brugt meget af dagen på at spekulere, og tror faktisk at problemet nok bunder i papfar, da det meste af det her er sket det seneste år :( Men jeg er også nået frem til at jeg må tage en snak med manden og sammen konfrontere/snakke med bedsterne for at høre hvad der foregår.

For det her er slet ikke holdbart :(

Hmmm, jeg har svært ved at se hvordan papfar kan være årsag til bedsternes fravær i jeres børns liv.:gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk
For 6 timer siden, Entrelac skrev:

Hmmm, jeg har svært ved at se hvordan papfar kan være årsag til bedsternes fravær i jeres børns liv.:gruble:

Jo, det tror jeg godt jeg kan :)

Hvis tilfældet er han ikke gider børn, så er der måske et oftere ønske fra ham om at smide Z hen til bedsteforældre, og bare måske, knyttes bedsteforældre tættere over den tid der er sket, og de begynder ganske enkelt ikke at sige fra mere, og svigerinden bukker under for sin nye mand, og siger ikke imod, når Z skal passes eller måske smides ud af huset.

Sådan kan jeg godt opfatte dette med den nye mand inde i biledet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
1 time siden, DenBruneMunk skrev:

Jo, det tror jeg godt jeg kan :)

Hvis tilfældet er han ikke gider børn, så er der måske et oftere ønske fra ham om at smide Z hen til bedsteforældre, og bare måske, knyttes bedsteforældre tættere over den tid der er sket, og de begynder ganske enkelt ikke at sige fra mere, og svigerinden bukker under for sin nye mand, og siger ikke imod, når Z skal passes eller måske smides ud af huset.

Sådan kan jeg godt opfatte dette med den nye mand inde i biledet.

Jeg kan godt følge dig.:)

Men C og Z er begge 10, de er ovre den alder hvor de er meget krævende, og kunne måske endda have glæde af hinanden.

Og de 3 ældste børn er så store, at bedsterne endda kunne have lidt gavn af dem, hvis de ville.

Jeg kan bedre forstå hvis bedsterne er tilbageholdne med, at passe den lille på 3.

Ts, går dine 2 ældste aldrig selv hen og besøger bedsterne uden at det er aftalt, eller ringer selv og spørger om de må komme?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind