killingen18

En 10 årig med frygt for døden

Recommended Posts

killingen18

Hej sagen er den at, Min datter på 10 år er virkelig angst og ked af de tanker hun har om døden. Hun er bange for at miste mig (mor) og far. Det er især blevet meget forværret efter aflivning af vores hund (ca.6 mdr siden) hun græder også stadig over ham. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal sige og gøre. Jeg lytter til hende alt hvad jeg kan. Men jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Hun er en meget følsom pige.  Går det nogen sinde væk eller vil de "tvangs" tanker blive ved. Hun siger hun ikke kan stoppe med at tænke på det når det dukker op. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
Skrevet (redigeret)

Når børn mister er det jo ligesom for os andre - sorg tager tid og det fylder. Jeg syntes at det er helt naturligt at hun stadig sørger over at jeres hund er gået bort, det er trods alt kun 6 mnd siden, og den har betydet meget for hende i hendes hverdag.

Det er jo en livs lektie at miste og man kommer ikke uden om den uanset hvad.

Vi har også mistet kæledyr, og en af dem akut aflivede jeg for øjnene af min datter. Og hun mistede sin pap morfar sidste år hvor hun også var med til at ligge i kiste og sige farvel. Så for min datter er døden og sorg særdeles reel, men ikke skræmmende på den måde.

Og hun ser jo at når emnet om hendes papmorfar kommer op hjemme hos sin far og stedmor, at stedmor også stadig kan græde over tabet af ham. Ligesom at hun har set at jeg også stadig kan fælde nogle tårer over hendes morfar og en gammel lege/klasse kammerat som jeg mistede da jeg var barn - hvis emnet kommer op. Og til det må man sige at sorg er livsvarigt - den går aldrig over, men det bliver lettere at bære med tiden og man lærer at bære den. Man putter den ned i den mentale flyttekasse som man putter i kælderen/på loftet. Men ind i mellem skal der ryddes op og støves af - og man kommer til at åbne kassen ind i mellem. Og finder ud af at indholdet kan ikke smides ud, så den må tilbage på hylden i sjælens klædeskab hvor den gemmer sig i det øvrige rod, men den bliver aldrig væk.

Og selvsagt har hun da også gjort sig tanker om hvis mor eller hendes far dør. Og til det kan jeg kun sige "ja, skat det skal jeg og det skal far og mormor også - men vi har altså ikke planer om det lige foreløbig"

Der ud over har jeg været særdeles specifik med hvad der skulle ske for hendes liv hvis enten jeg eller hendes far skulle blive rendt over af en løbsk bus i utide - også på samme tid. For det er der taget højde for.

Den mere meta filosofiske del om hvor er man så? Har gået på at: nogen tror måske man kommer i himlen, andre tror måske man bliver til en stjerne, og så er der nogen som tror måske at man er der i ånd og sjæl hos dig. Eller noget helt fjerde. Osv. Og hvad tror man måske selv på og hvilken version kan barnet bedst selv lide at tænke på som endlösing.

Redigeret af Justie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
killingen18

Åh tusind tak for det svar. Jeg må "bare" snakke og lytte hber gang hun bringer det op. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
Skrevet (redigeret)

Det forstår jeg så sandelig godt.  Men  - du skal ikke bare lytte, tror jeg. Jeg tror at du skal være aktiv og reflektere på godt og ondt over og med din datters tanker.

Altså være med på empati,men også ret hardcore kynisk

Masser af knus til jer alle

Redigeret af Justie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
killingen18
For 16 minutter siden, Justie skrev:

Det forstår jeg så sandelig godt.  Men  - du skal ikke bare lytte, tror jeg. Jeg tror at du skal være aktiv og reflektere på godt og ondt over og med din datters tanker.

Altså være med på empati,men også ret hardcore kynisk

Masser af knus til jer alle

tak, jeg prøver mit bedste. (hun er allerede præ teen, så hendes humør svinger godt nok meget:o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

No shit!! Jeg har selv en i huset!  ;-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
killingen18

:D man må sige at dørende og trappen har fået ikea testen 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
Skrevet (redigeret)

tænker.

Altså ikke den frække ting, men hvor blev min datter af..

Redigeret af Justie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
killingen18

Jep :lol::P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie

det er bare så andens svært at give slip

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind