Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Freja4567

Hjælp, jeg er magtesløs

Recommended Posts

Freja4567

Hej,

jeg har en kæreste som har tre piger fra et tidligere forhold. To på 12, og en på snart 14. 

Hende på 14 er totalt umulig. Min kæreste, jeg og hans ekskone møder ofte virkelig tidligt, så der er pigerne ikke stået op. Derfor skal de selv stå op, men hende på 14 står op virkelig sent, og det er hendes lillesøster der vækker hende og det vil jeg ikke have, da jeg ikke mener det er hendes ansvar.

- og det gør hun HVER dag, hos sin mor.

Min kæreste og jeg har som krav at de herhjemme SKAL gå i bad hver dag, og skal spise morgenmad. Men den ældste gør som regel kun når en af os er hjemme, og hun gør ingen af delene hos sin mor, siger hendes søskende.

Hun er fuldstændig ligeglad med om hendes far bliver vred eller ked af det, det samme med hendes søster, og hun er endnu mere ligeglad med at hun kommer for sent i skole.

Om aftenen er det ligeså slemt. Hun bruger en time på badeværelset, ligemeget hvor meget mand banker på døren, og hvad hendes far siger til hende (jeg blander mig helst ikke direkte overfor børnene). 

Når hun så kommer ud, har hun ofte hverken børstet tænder, vasket hænder og enten ikke trukket ud, eller ikke brugt toiletbørsten. Hun er fuldstændig ligeglad med at min kæreste skal op klokken 3.30 om natten, det kan ikke få hende til at skynde sig.

Hendes mor går ikke særlig meget op i nogle af pigernes hygiejne, og de går næsten altid i den samme trøje hele den uge de er hos deres mor, og det indrømmer de blankt. Og de går kun i bad hver 3. dag hos hende.

Både deres far og jeg har snakket med dem om hvor vigtigt det er at gå i bad, i en alder hvor man lugter så meget (for det gør de virkelig alle tre), og hvilke signaler man sender til andre.

Jeg synes det er et kæmpe problem de her ting, og jeg bliver så træt af at man skal være på dupperne konstant, ellers ser de sjusket ud eller lugter.

HJÆLP, hvad gør vi med de her ting, især når vi hver anden uge bliver modarbejdet af deres mor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 1 time siden, Freja4567 skrev:

HJÆLP, hvad gør vi med de her ting, især når vi hver anden uge bliver modarbejdet af deres mor?

For det første bliver "I" ikke modarbejdet af pigernes mor, faren gør måske, men måske gør hun bare tingende anderledes og vælger vælger nogle andre kampe.

Ens biologiske far og mor er alene rigeligt rædselsfulde når man er 12-14 år, og kommer der så også en papmor indover som over kommandus general major bliver det først helt galt.

Jeg ved godt at du skriver at du nødigt blander dig, men ingen kan sige sig fri for at man gennem kropssprog og attitude også påvirker stemningen i hjemmet - og misbilligelse kan næsten ikke undgå at skinne i gennem - og vi er kun mennesker.

ok, det er ikke fedt når folk lugter, men det er en ting. For hvem er det som det egentlig går ud over hvis de fremtoner som sjuskede? Dem selv. Er det fordi at I er bange for hvad lærere og andre forældre tænker om jer som forældre, at det er så vigtigt?

Hvorfor skal pigen død og pine spise morgenmad? kan hun ikke bare have et ekstra stykke rugbrød med til fks første frikvarter?

Jeg har aldrig kunnet spise morgenmad og det var et helvede når jeg blev sat til at tvangsspise om morgenen.

Der er selvfølgelig 2 ufravigelige krav. 1. hun skal passe sin skole, og hun skal børste tænder/vaske hænder. 

Du har ret i at det ikke er hendes lillesøsters ansvar at pigen står op om morgenen - det er hendes fars ansvar når hun er hjemme hos jer. Jeg ved godt at det kan være sindsygt svært, men kan han ikke prøve at ligge sin vagter så han møder senere de dage han har hende.

Måske er hun så "strid" i øjeblikket fordi at hun har fået alt for meget ansvar i en for tidlig alder og nu reagerer hun ved at gå helt i stå?

Alternativt må han spørge hende om hvad det er hun har brug for. Det kan jo være at pigen mistrives med at have 50/50 ordning (hvordan ville du selv have det med aldrig at have en fast base i hverdagen?)

Måske har hun brug for positiv opmærksomhed og føle at hun bliver prioriteret.

Jeg ved det ikke, og pigen selv kan måske ikke selv sætte ord på endnu, men det er forsøget værd at helt prøve at skifte spor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Freja4567
1 time siden, Justie skrev:

For det første bliver "I" ikke modarbejdet af pigernes mor, faren gør måske, men måske gør hun bare tingende anderledes og vælger vælger nogle andre kampe.

Ens biologiske far og mor er alene rigeligt rædselsfulde når man er 12-14 år, og kommer der så også en papmor indover som over kommandus general major bliver det først helt galt.

Jeg ved godt at du skriver at du nødigt blander dig, men ingen kan sige sig fri for at man gennem kropssprog og attitude også påvirker stemningen i hjemmet - og misbilligelse kan næsten ikke undgå at skinne i gennem - og vi er kun mennesker.

ok, det er ikke fedt når folk lugter, men det er en ting. For hvem er det som det egentlig går ud over hvis de fremtoner som sjuskede? Dem selv. Er det fordi at I er bange for hvad lærere og andre forældre tænker om jer som forældre, at det er så vigtigt?

Hvorfor skal pigen død og pine spise morgenmad? kan hun ikke bare have et ekstra stykke rugbrød med til fks første frikvarter?

Jeg har aldrig kunnet spise morgenmad og det var et helvede når jeg blev sat til at tvangsspise om morgenen.

Der er selvfølgelig 2 ufravigelige krav. 1. hun skal passe sin skole, og hun skal børste tænder/vaske hænder. 

Du har ret i at det ikke er hendes lillesøsters ansvar at pigen står op om morgenen - det er hendes fars ansvar når hun er hjemme hos jer. Jeg ved godt at det kan være sindsygt svært, men kan han ikke prøve at ligge sin vagter så han møder senere de dage han har hende.

Måske er hun så "strid" i øjeblikket fordi at hun har fået alt for meget ansvar i en for tidlig alder og nu reagerer hun ved at gå helt i stå?

Alternativt må han spørge hende om hvad det er hun har brug for. Det kan jo være at pigen mistrives med at have 50/50 ordning (hvordan ville du selv have det med aldrig at have en fast base i hverdagen?)

Måske har hun brug for positiv opmærksomhed og føle at hun bliver prioriteret.

Jeg ved det ikke, og pigen selv kan måske ikke selv sætte ord på endnu, men det er forsøget værd at helt prøve at skifte spor?

Tingene er jo naturligvis mere komplekse, end som de er beskrevet her.

Jeg er langt fra "kommandus", men jeg har en helt klar opfattelse af hvordan jeg synes man skal opfører sig overfor andre mennesker, og der er jeg ligeglad om man er 5,15 eller 65. (ved heller ikke helt hvordan du kunne udlede at jeg kommanderede, men man kan jo ikke bare overlade børnene til sig selv og tro på de har styr på tingene selv altid) :)

Alle tre piger betroer sig rigtig meget til mig, mere end til deres far og mor, og det kommer tydeligt til udtryk når deres mor ringer og siger ting til deres far, som er fuldstændigt det modsatte af hvad de har sagt til mig. De har i hele deres liv fået at vide af deres mor at min kærestes forældre og søster var skurke, og det samme at hendes egen bror og mor er skurke. Det har resulterer i at når vi er hos mine kærestes forældre eller søster, går de efter mig eller min kæreste som tre små kyllinger, og de står i døren og vil ikke gå ind før vi kommer. Desuden har den ældste datter fortalt, at deres mor har sagt at hun ikke kan lide deres far.

Den ældste datter er jeg ikke et sekund i tvivl om er omsorgssvigtet af sin mor, og hun er helt klart tættere med sin far. Det tydeligt at se hvornår hun har det godt, og hun spørger ofte om hun må blive hos os, eller komme før. Derudover tisser hun ofte i sengen hos sin mor.

Deres mor gør rigtig meget forskel på dem, den ældste skal være 7/7 og de to andre er 10/4, det er moren der har bestemt det, da hun har adresse på de to yngste og min kæreste har på den ældste (det blev lavet da de blev skilt, fordi min kæreste tjener mest, og det gav mest mening i forhold til børnepenge). Det har hun så i stedet bare misbrugt, og har ofte købt ting foran den ældste, til de to andre. Sidst de var I statsforvaltningen, fik deres mor at vide, at når det var 7/7, deler man omkostningerne, selvom min kæreste får børnepengene. 

Et godt eksempel på noget der sker næsten hver uge: moren købte et par sko til 1.100 kr, og skrev til min kæreste at han skulle overføre pengene for skoene, og det ville han jo selvfølgelig ikke, da det ikke var en aftale og det ikke er nødvendigt hun fik så dyre sko. Det resulterede så I, at moren sagde at hun kun måtte have dem på hjemme hos hende. Derfor købte vi så et par andre sko til 500 kr, som hun selvfølgelig gerne måtte tage med hjem til sin mor (andet ville være sindssygt), og det endte med hun sagde at dem hendes mor havde givet hende gnavede, så hun ville kun gå med dem vi havde givet hende. (Det handler ikke om hvem der "vinder", men at jeg synes moren tit ikke handler særlig rationelt og hun gør alt hvad hun kan for at ramme min kæreste).

Han har søgt om 7/7 på de to andre to gange uden svar, fordi de behandler en sag, hvor moren har søgt om den ældstes adresse, hvilket er blevet afvist 6 gange nu, og den er sat i bero indtil efteråret.

Nu er min mening bare, at jeg ikke forstår man ikke bakker op om sådan noget som disciplin i forhold til skole og lektier, at man spiser ordentligt (de to yngste har fortalt mig at den ældste aldrig spiser andet end nudler hjemme hos deres mor, og at madpakken altid kommer retur, og hun sjældent kommer ned til aftensmad). Og hun er altså ikke en pige der mangler appetit, og hun siger selv hun får mere energi når hun spiser morgenmad, det gør de to andre også, og de gør det frivilligt. Den eneste grund til hun ikke spiser morgenmad, er når hun ikke når det, fordi hun står op kvart i 8. Når hun er oppe kl. 7 fordi min kæreste vækker hende, går hun helt automatisk ud og spiser.

Når hun er her, spiser hun næsten altid hele sin madpakke og hun spiser altid to portioner aftensmad. (Jeg har svært ved morgenmad, så jeg ved hvordan det er, men det har ingen af de tre, og det siger de også selv).

Bortset fra det, er deres mor en del ældre end min kæreste og jeg er en del yngre end min kæreste, derfor er der mange år imellem deres mor og mig. Det gør at jeg har fornemmelser for især nogle teenager som hverken deres mor eller far har... Og her ville jeg gerne sige at deres mor og far så har nogle andre fornemmelser som jeg ikke har, men det er jeg ked af at sige at især deres mor ikke har. Ofte når jeg spørger om de er okay, fordi de har været mutte, så knækker sammen og græder og fortæller mig hvad der sker. (Når de altså selv er klar over hvad de egentligt er kede af, for de har svært ved at sætte ord på tingene i det hele taget).

Ofte har de måtte låne tøj af mig, fordi deres mor pakker deres tasker og pakker enten tøj de ikke kan passe, ikke går i mere eller ikke nok tøj. (Dette gælder mest de to yngste, da den ældste har tøj her, men nogle gange tager hun meget af det ud til sin mor, især når hun får nyt tøj.) Deres far har sagt til dem utallige gange at de selv skal pakke, men alligevel er det deres mor der har pakket hver gang.

Bortset fra det, ringer, skriver, sms'er og snapper hun rigtig meget til en af de yngste piger, men ikke til de to andre. Igen bliver der gjort forskel.

Min kæreste fik et brev om at den ældste og en af de yngste har meget fravær fra skolen, og næsten alle dagene vi kan se på listen (de går på privatskole), er dage de har været hos deres mor... Den ene har 25%.. Deres mor arbejder hver dag om dagen, så hun er ikke hjemme mens de er hjemme fra skole, men hun har tidligt fri.

Skolen har indberettet den ældste til kommunen fordi de er bekymret for hende, og det forstår jeg godt. Men siden der, har hun udviklet sig rigtigt meget, men der er stadig en masse udfordringer i forhold hendes hygiejne og hendes opførsel, og at deres mor ikke bakker om omkring det. Hun har gået hos en coach, som har hjulpet hende rigtig meget.

Hos os er hun ret social, ikke altid men ofte, og ser film og spiller spil med os. Hun sidder altid med åben dør næsten, når hun er på værelset og kalder ofte på sin far for at vise ham noget. Hos sin mor sidder hun på værelset med lukket dør, og er aldrig med til noget næsten. For at få hende ned må deres mor slukke for internettet (det er hendes søstre der fortæller det), 

Desuden kan man jo ikke bare bestemme sine arbejdstider selv, og det er 1-2 dage om ugen han møder før de står op, resten af tiden gør han ikke. Det er også ret nyt, ellers har han været der når derhjemme og sende dem afsted hver morgen, fordi han har eget firma. Deres mor møder før de står op hver dag.

og ansvar han har absolut ikke fået, tværtimod og det kan selvfølglig være det der er problemet. Ingen af de tre piger har fået lov til nogensinde at tænke selv, og det gør de stadig ikke. Men der er ingen tvivl om at især den ældste også har mistrives i de yngre år.

For både min kæreste og jeg, er det fuldstændig ligegyldigt hvad andre tænker, men det handler om at ruste dem til voksenlivet. Deres mor er rigtig god til at sidde og hælde vand ud af ørene i stataforvaltningen, og på skolen, og sige hun er bekymret for fx at hun ikke spiser, men det gør hun jo hos os.. Heldigvis kan de fleste se lige igennem hende..

Min kæreste er godt til at spørge hende om hvordan hun har det og snakke med hende, så han har spurgt hende en del om, hvad hun helst vil. Hun siger hun gerne vil bo hos os 12/2 når hun går ud af folkeskolen. Men indtil da synes hun det er fint som det er nu, siger hun. Så det er lidt svært at finde ud af hvordan hun virkelig har det nogle gange, hun gider helst ikke tage en diskution, tage ansvar for de ting hun gør eller sige hvad hun vil eller føler. Hun er ret konfliktsky også

Derfor mener jeg desværre ikke at jeg kan bruge dit svar til så meget, da jeg ikke helt er sikker på du har forstået hvad det handler om, og det måske virker lidt mere som om du gerne vil have mig til at fremstå som skurken. Hvilket er ærgerligt, for jeg gør virkelig alt for de piger, og for at de trives..

Desuden er jeg selv skilsmissebarn, at forældre der har haft rigtig svært ved at snakke sammen. Så jeg ved godt hvordan det er at have/ikke at have en base. Men det tror jeg er meget hvad man gør det til :)

Håber du forstår lidt bedre hvad der drejer sig om nu

Men vil i hvert fald helt klart give dig ret i at hun har brug for positiv opmærksomhed og at hun bliver prioriteret, for tvillingerne har fyldt meget

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Justie
For 3 timer siden, Freja4567 skrev:

Derfor mener jeg desværre ikke at jeg kan bruge dit svar til så meget, da jeg ikke helt er sikker på du har forstået hvad det handler om, og det måske virker lidt mere som om du gerne vil have mig til at fremstå som skurken.

Det er jo også helt fint, du skal selvfølgelig kun bruge noget som er fornuftigt for dig. Og når jeg skriver endnu en "over kommandus" er det ikke en tese om hvordan du er og agerer i forhold til pigerne eller om at du er en "skurk". Det kan jeg slet ikke vide noget om- jeg tænker på hvordan en 14 årig pige kan tænke og agere i forhold til en stedmor - intet andet. Det er jo almen viden at alle voksne som har en eller anden autoritet i en 14 årigs liv som udgangspunkt er bare er midlertidigt åndsvage og intet fatter af noget som helst - det plejer heldigvis at gå over af sig selv på et tidspunkt.

Hvis hun giver udtryk for - og mener det -  at hun helst vil bo 12/2 hos jer syntes jeg absolut I skulle overveje at tage fat i allerede nu hvis I tror at det kan give hende trivsel - og så selv om hun siger at det er ok som det er nu. Man kan jo, hvis der kommer problemer i SF, opfordre til at der bliver i værksat en uvildig børne kyndig udredning af begge forældre af hensyn til pigens tarv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites