Mikkel84

Grøntsager i altankasser

Recommended Posts

Mikkel84
Skrevet (redigeret)

Jeg har købt to altankasser til min altan (60cm lange x 14 cm dybe og 14 cm høje). Kan man overhovedet dyrke nogen former for grøntsager eller frugter i disse (vil gerne prøve noget andet end krydderurter). Det skal siges der kun er sol på min altan til ca. kl. 11.30 om formiddagen.

Redigeret af Mikkel84

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Frugt og grønt bliver nok aldrig så store. I mine øjne vil det være spild af tid og energi at forsøge med det da det udbytte man vil få formentlig kun vil dække meget få måltider, måske slet ingen. Krydderurter derimod giver udbytte til mange måltider så det vil være det fornuftige valg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Hvis du er glad for bladselleri er det helt ideelt, du tager bunden af en allerede indkøbte selleri (der skal være ca 3 cm af hvert blad tilbage) og sætter den i vand et par dage og så er den klar til udplantning. Her efter kan du tage lidt af den når der skal bruges lidt grønt. Tomater - de lave sorter, er også gode. Hænge jordbær fungerer fint og ellers alskens krydder urter. Nu er der meget solrigt, så thimian, rosmarin, lavendel og salvie kan være hits.

Peberfrugter og squash kan også trives, men der skal bruges gulvpotter, og rundt om kan man udplante pluksalat.

Det vil ikke give mad til en familie på 4, men det kan være et hyggeligt supplement

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
blomsterkrukken

Forskellige krydderurter kan du sagtens plante, ville også dufte skønt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mrs Christine

Ja tænker godt du kan plante nogle krydderurter. På en skyggefuld terrasse vil følgende urter godt kunne klare sig:

Purløg, mynthe, persille, timian og oregano 🙂

Kh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dorthelindes
On 27.3.2017 at 00:13, Mikkel84 skrev:

Jeg har købt to altankasser til min altan (60cm lange x 14 cm dybe og 14 cm høje). Kan man overhovedet dyrke nogen former for grøntsager eller frugter i disse (vil gerne prøve noget andet end krydderurter). Det skal siges der kun er sol på min altan til ca. kl. 11.30 om formiddagen.

Jeg gider ikke at have planter i min altankasse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

Radiser kan man vel godt? Og måske løg selvom det nok blir nogen små nogen. Prøv dig frem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 4 timer siden, snoozz skrev:

Radiser kan man vel godt? Og måske løg selvom det nok blir nogen små nogen. Prøv dig frem.

Måske bliver de til perleløg.;):lol:

• Haha 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
snoozz

De smager nu også fint nok, vil du prøve mine da ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ChasingImpossible

Man kan sagtens dyrke masser af ting i altankasser, hvis man har de rette forhold. Der skal jo helst ikke være for meget lys, for meget blæst, eller for meget varme. Og så skal der vandes regelmæssigt, så jorden ikke tørrer ud.

Jeg har selv haft altankasser, men har opgivet at dyrke noget i dem. Har anskaffet mig et par større plantekasser i stedet, som jeg synes fungerer bedre. Plantekasser er nemmere at stille i læ, man kan sætte espalier i til klatreplanter, og i det hele taget er de mere robuste. Men de kræver selvfølgelig lidt mere plads på altanen :)

• Synes godt om 1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind