Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Butterfly88

Løb og stress

Recommended Posts

Butterfly88

Hej folkens! 

Jeg har for nylig fået konstateret mild stress, og min læge anbefaler mig, at jeg stopper med at løbe i en periode. Jeg løber en del, og gerne omkring 10-15km pr tur, og er på nuværende tidspunkt tilmeldt 4 halvmarathons i år (jeg løber dog ikke så stærkt 9km/t). Så jeg har meget svært ved at acceptere, at jeg ikke må løbe, og bliver simpelthen så radtløs af ikke, at komme afsted.... 

Nogle gode råd, eller skal jeg bare fortsætte som jeg plejer?

Det er ikke pga løb, at jeg har fået stress - det skyldes et hektisk arbejde med skiftende arbejdstider, at være enlig mor, og knas i et kæresteforhold...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
GluteusMaximus

Det er, alt andet lige, svært, at skulle råde dig midt imod, hvad din læge anbefaler...:-)

Jeg tænker, at din læge anbefaler dig at holde igen med træningen, fordi træning, pr. definition, er at stresse din krop, og mange motionister, bevidst eller ubevidst, presser sig selv til at træne, hvor de måske ikke helt har overskuddet til det.

Personligt ville jeg aldrig acceptere et træningsforbud. Træning er min helle, det er der, jeg går hen, når verden er ond.

Måske kan du finde en middelvej. Læg ambitionerne om ½ marathon på hylden for i år, og sæt løbet ned til et niveau, hvor det bliver rart og kun er når du har tiden og overskuddet til det, og så måske få lidt hjælp til at løse de ting, som faktisk har givet dig stress.

Det er, under alle omstændigheder, et svært valg, men jeg synes da, du skal tage en snak mere med lægen om det.

Held og lykke med det. Stress er sq noget skidt at slås med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlåHimmel

Der er ingen grund til et forbud, men er du ramt af invaliderende stress vil det være klogt at ikke at presse dig selv med træning, men kun løbe det, der er overskueligt. 

Fokus på at komme ovenpå og skabe en hverdag, hvor du kan fungere som mor, medarbejder og kæreste må have førsteprioritet, men motion er sundt ved stress og livskriser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Butterfly88

Min stress er slet ikke invaliderende. Jeg kan sagtens passe mit arbejde, men fik at vide, at jeg skulle ændre ting i min hverdag; spise sundere, ikke tage ekstravagter og holde mig fra udholdenhedstræning, som f.eks mine lange løbeture...... Men nøj, hvor jeg savner dem - føler jeg bliver tyk og slap ;-) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlåHimmel

Hvis din 'stress' ikke er til voldsom gene for dig og du kan passe din hjælp hverdag med små ændringer, så er det vel næppe nødvendigt at inddrage lægens råd.

Så handler det vel om at tilpasse din hverdag til det, som du gerne vil - herunder træning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...