Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Jubii Debat

Fremtiden er ikke skinner, fremtiden er asfalt!

Recommended Posts

pharlap

Snart er der ingen det forstår hvad det betyder at komme ind med firetoget ;)

jeg blev helt nostalgisk da jeg læste tråden.....

pomfritter og kaffe på færgen husker jeg også godt, ak,ve, tiden flyver bare af sted !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ab1959

Hvem har iøvrigt ansvaret hvis en førerløs bil kører galt med en 16 årig uden kørekort eller en flok blinde/døve pensionister?

Er der ikke en forhindring i færdselsloven?

Kan man overhovedet placere ansvaret et andet sted end hos en potentiel fører der kan overtage styringen manuelt? Man kan jo ikke dømme alle medarbejdere i en kontrol central hvis der tabes en kop kaffe ned i tastaturet og halvdelen af bilerne på H.C. Andersens Boulevard kører ind i hinanden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 17 minutter siden, dewey skrev:

Mercedes spår, at de senest om 5 år sender førerløse lastbiler på vejene i Europa (den føreste kører siden 2015 i USA), personbiler omkring år 2030.

Ja det er virkelig noget de arbejder hårdt på i de her år, og hvor teknikken er ved at være på plads.

Men de sidste små ting tager tit længere tid end man lige regner med, og lovgivningen skal også være på plads i de forskellige lande.

Men for mig er der ingen tvivl om at det er fremtiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 3 minutter siden, ab1959 skrev:

Hvem har iøvrigt ansvaret hvis en førerløs bil kører galt med en 16 årig uden kørekort eller en flok blinde/døve pensionister?

Er der ikke en forhindring i færdselsloven?

Kan man overhovedet placere ansvaret et andet sted end hos en potentiel fører der kan overtage styringen manuelt? Man kan jo ikke dømme alle medarbejdere i en kontrol central hvis der tabes en kop kaffe ned i tastaturet og halvdelen af bilerne på H.C. Andersens Boulevard kører ind i hinanden.

Jo som lovgivningen er her i landet i dag skal der være en ansvarlig fører. Det er netop en af de ting der skal laves om før det bliver muligt med førerløse biler.

En af de andre store udfordringer er det etiske, hvor man nærmest er nødt til at programmere bilerne til hvem den skal slå ihjel hvis der opstår et uheld.

For hvis vi feks forestiller os at den førerløse bil kører med 50 km/t inde i byen hvor der foran den sker et uheld, som det ikke vil være muligt for bilen at standse for inden. Bilen har så umiddelbart 3 muligheder.

1. Undvige til venstre og højst sandsynligt køre frontalt ind i den modkørende trafik, med uoverskueligt konsekvenser.

2. Blive i banen og køre op i røven på den havarerede bil med de følgevirkninger der er for bilen foran og mere kendte for passagerne i den føreløse bil.

3. Undvige til højre og køre en mor med barnevogn ned. Som er den undvigelse som nok vil give mindst skade på bilen og passagerne i bilen.

Hvilken skal bilen vælge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Fremtiden førelse communitymoduler - ingen eller få har deres egen bil. Det er simpelthen ikke nødvendigt. Det bliver ikke tog som vi kender det i dag. Det er alt for ufleksibelt. Teknologien er lige på trapperne, så der kan være en god pointe i at begynde at se den vej, efter nye løsninger. Men fremtiden er absolut heller ikke at invisterer i de konventionelle biler som vi ser på vejene i dag. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dna

Det er jo svært at sige. Snakker vi nær fremtid eller længere ude, byzone eller landzone? 

I nær fremtid vil IC-tog og bytog (som S-tog og metro) have en berettigelse og muligvis også længere fremme.

Indenfor de næste 10-20 år tror jeg at bilkørsel i byer vil blive overtaget af førerløse biler som en abonnement og taxiservice. Enkeltpersoner vil ikke eje en bil, men i stedet bestille på en app. Der er mange store fordele ved dette. Man kan nøjes med mindre vejnet og meget få parkeringspladser. Antallet af biler der skal dække en storbys behov er 1/11 af det nuværende da man udnytter vognparken langt bedre. Sikkerheden er større. Private skal ikke gældsætte sig for at købe bil og de skal ikke bygge garager/carporte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg er ligeglad. Jeg vil ikke have noget arbejde i fremtiden, så jeg skal ikke frem og tilbage. Jeg vil heller ikke have noget sted at bo, så det er heller ikke noget problem, at jeg ikke kan komme til Bilka i Tilst (med den 8-sporede udgave af Viborgvej). 

Venstre og LA har altid fået mig til at mene, at nogle af vore forfædre burde være blevet i træerne. Der ville de have været mere lykkelige. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ottoleisner

Jeg mener at bilen kan være god til nogle ting og toget er den bedste løsning til andre ting,så en gennemtænkt kombination er den bedste løsning

jeg har i dag taget bilen til Vallensbæk st ,og derfra taget bilen resten af vejen til UCC på den nye Carlberg uddannelsescenter ved den nye Carlsberg st,jeg gjorde det fordi det var den bedste løsning,og sådan er der forskellige behov,tror det er en kombination af regeringen favoriserer bilismen med billig diesel og samme pris på benzin og dieselbiler

Svenskerne har næsten samme pris på benzin og diesel,hvilket er mere retfærdigt mener jeg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses
For 22 timer siden, ThomasSneum skrev:

Fremtiden førelse communitymoduler - ingen eller få har deres egen bil. Det er simpelthen ikke nødvendigt. Det bliver ikke tog som vi kender det i dag. Det er alt for ufleksibelt. Teknologien er lige på trapperne, så der kan være en god pointe i at begynde at se den vej, efter nye løsninger. Men fremtiden er absolut heller ikke at invisterer i de konventionelle biler som vi ser på vejene i dag. 

Jeg tror du undervurderer folks afhængighed af biler. Der vil altid være folk der vil på camping, kør-selv ferie i udlandet mv. Personligt vil jeg aldrig undvære min egen bil, med mindre jeg var forhindret økonomisk. Jeg håber at bilerne kommer til at køre selv inden for nærmere fremtid, for så tror jeg at vi undgår de fleste uheld, især på motorveje, men også den trængsel der er på netop motorvejene om morgenen/aftenen, da hastigheden ville kunne holdes i et lidt højere tempo, samt selve afviklingen vil foregå langt mere gnidningsfrit.

Men jeg tror nu ikke at rat og pedaler forsvinder i min levetid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 6 minutter siden, lover-moses skrev:

Personligt vil jeg aldrig undvære min egen bil, med mindre jeg var forhindret økonomisk.

Sådan har jeg det også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites