Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Jubii Debat

Fremtiden er ikke skinner, fremtiden er asfalt!

Recommended Posts

Zoxa
For 22 minutter siden, artem666 skrev:

Der tror jeg som sagt mere på fremtidige føreløse små busser osv til at betjene de landsbyer.

Jeg kan ikke spå om fremtiden, men jeg mener at vi stadig er ret langt væk fra førerløse køretøjer på offentlig vej.Og jeg mener at det er vigtigt at vi holder fast i at oplandet, det som nogen kalder udkants områder, er attraktive.

jeg er ikke enig med dig i at småbyerne er døde, men det forudsætter at du som regel har en bil pr voksen- og noget kunne måske løses her. Fks små føreløse busser til en let bane station til knudepunkterne.

Jeg kan godt forstå at du som bilist argumenterer for en opgradering af en hovedvej, men tænk nu hvis du havde et alternativ som hed en let bane som fks kørte parallelt med hoved vejen. Så du om morgenen cyklede til letbanen. Steg på og hentede din arbejdsbil på parkeringspladsen ved siden af?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 7 minutter siden, Zoxa skrev:

Jeg kan ikke spå om fremtiden, men jeg mener at vi stadig er ret langt væk fra førerløse køretøjer på offentlig vej.Og jeg mener at det er vigtigt at vi holder fast i at oplandet, det som nogen kalder udkants områder, er attraktive.

jeg er ikke enig med dig i at småbyerne er døde, men det forudsætter at du som regel har en bil pr voksen- og noget kunne måske løses her. Fks små føreløse busser til en let bane station til knudepunkterne.

Jeg kan godt forstå at du som bilist argumenterer for en opgradering af en hovedvej, men tænk nu hvis du havde et alternativ som hed en let bane som fks kørte parallelt med hoved vejen. Så du om morgenen cyklede til letbanen. Steg på og hentede din arbejdsbil på parkeringspladsen ved siden af?

Næ Vesthimmerlands kommune ville have haft dem indført sidste år. https://nordjyske.dk/nyheder/foererloese-busser-skal-spare-tid-i-vesthimmerland/8b905099-6120-4ef0-9bac-be5e891b443a/112/1513

De er dog stødt ind i nogle problemer både med den danske lovgivning med hensyn til føreløse biler, som vi ikke tillader pt. og der har vist også været nogle problemer med de busser. Det ændre dog ikke på at der her inden for de næste år vil komme forsøg med føreløse busser. Og mit gæt er at om 10 år der er det ved at være helt normalt.

Er der jeg synes det er skørt at bruge mange milliarder på letbane osv, hvor de investeringer først vil være færdigbygget om 10 år, hvor vi så står med en helt andet situation med føreløse biler og busser, som vil kunne gøre den offentlige transport meget mere fleksibel. 

Det vil aldrig kunne fungere med at jeg ikke har firmabilen med hjem, eller jo det vil bare være spild af tid. For starter ofte ude på vores pladser som kan ligge i alle retning i forhold til hvor jeg bor, og jeg skal tit have sat det udstyr jeg har med i bilen til opladning her hjemme ved mig selv til fyraften osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
For 10 minutter siden, artem666 skrev:

Er der jeg synes det er skørt at bruge mange milliarder på letbane osv, hvor de investeringer først vil være færdigbygget om 10 år, hvor vi så står med en helt andet situation med føreløse biler og busser, som vil kunne gøre den offentlige transport meget mere fleksibel. 

Som sagt, jeg kan ikke spå, og måske har du ret. Hvad jeg ser som en hæmsko er at føreløse køre tøjer optager endnu mere asfalt. Og i tilkomst, at det ene ikke behøver at udelukke det andet.

Det er hamrende dyrt at bygge en let bane som føres over eller parallelt med en eksisterede vejbane, uden tvivl, men og her kan jeg "spå" alternativet er at der skal opføres  seperate vejbaner til føreløse køretøjer. En for gods og en for passagertransport. I stedet for at vi skal til at rydde 40 m minimmum på hver side af Af de eksisterende vejbaner - er det så ikke smartere at bygge lidt opad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 33 minutter siden, Maeve skrev:

Men hvorfor SKAL alle dele have en motorvej? 

Jeg kan se, du ved en masse om emnet. Jeg ved ikke andet, end at jeg foretrækker, at vi har så lidt af Danmark asfalteret, som vi kan nøjes med. Derfor vil jeg heller udbygge den motorvej, vi har, fremfor at skæmme landet med endnu en.

Jeg synes, vi er nødt til at komme ud over det der "penge"-syn; jeg har "naturbrillerne" på.

Jeg var en smut i København d. 22 december. Kørte om natten, da jeg skulle være i lufthavnen klokken fem. Der var trafik hele vejen. Der var ikke noget tidspunkt, hvor jeg kunne have langt lys på - fr Randers til Kastrup. Og det er jo skønt, at folk er så smarte for at undgå kø. Til gengæld var der både frem og tilbage (vi kørte vel retur klokken 7) en meget stor overvægt af biler med kun føreren i! Det er jo forfærdeligt. Vi kunne jo løse pladsmanglen alene ved at få folk til at køre sammen. - Kunne man ikke gøre det ved at indføre, at  man skulle betale for at køre på vejene?

Off topic; du ved jo så meget! Hvorfor er der altid kø hen over Fyn? Uanset at trafikken er gledet indtil da? Har det noget med afkørsler at gøre?

Jeg vil omvendt sige hvorfor ikke? Jeg er godt klar over at der er en del uenighed mellem såkaldte eksperter om en motorvej giver vækst eller ej. Elsker selv min del af landet, men er helt ærligt ked af at jeg nok bor i den del af landet ud over Bornholm hvor der er længst til motorvej ligegyldig hvilken retning jeg kører i hvor der er omkring 100 km i dag til nærmeste motorvej. Det bliver dog bedre når de bliver færdige med den nye til Holstebro, hvor der så bliver 80 km.

Med hensyn til Fyn er jeg rimelig sikker på at det er pendler trafikken som gør det med alle til og frakørsel. Det er jo også argumentet for dem som vil udvide den østjyske motorvej, med at de mest mener at det er pendler trafikken der giver problemet, som en ny motorvej ikke vil hjælpe på.

Har ikke kunne finde noget statistik på det, men de har jo nok ret i myldertidstrafikken. Men på de andre tider af dagen tror jeg nu at den gennemgående trafik står for en stor del af trafikmængden. Tror det er omkring 25% af trafikken fra den østjyske man vil flytte over på Hærvejsmotorvejen. Men det vil som sagt ikke hjælpe så meget omkring myldertidstrafikken, men det tror jeg helt ærligt heller ikke at et ekstra spor gør.

Jeg ser nu ikke en motorvej som at skæmme landet, og de er jo blevet rigtig gode til at lave faunapassage både over og under motorvejene i dag, sammen med at man sætter hegn op så dyr ikke bør kommer ind på vejen.

Ved ikke hvad jeg skal sige til det med at folk kører alene, tit går det nok bedst op på den måde. Men jeg er ellers helt med på at vægtafgiften/grøn ejerafgift bliver erstattet med en afgift pr kørt km.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
For 6 minutter siden, artem666 skrev:

Jeg ser nu ikke en motorvej som at skæmme landet

For 6 minutter siden, artem666 skrev:

Elsker selv min del af landet, men er helt ærligt ked af at jeg nok bor i den del af landet ud over Bornholm hvor der er længst til motorvej ligegyldig hvilken retning jeg kører i hvor der er omkring 100 km i dag til nærmeste motorvej

hmmm.

Du bruger nok mange timer på vejen og det må kunne gøres bedre, men jeg mener ikke at moterveje altid er løsningen i alle regioner. Især ikke for de som allerede er overbelastede af dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
oss

I Danmark, hvor politikere har bevist, at tog er noget de ikke forstår sig på, så derfor har de helt ret.

Højhastigstog fungere ganske fortrinlig i andre lande, men danske politikere har bevist, at de aldrig har lært noget af andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 2 timer siden, Zoxa skrev:

hvilket minder mig om at jeg lige pludselig savner det gamle nat bumle tog til Berlin - ok, jeg er sgu ved at blive gammel

Og færge kaffen ikke at forglemme :rulle:

:gogo: Du mener vel ikke toget Neptun, der var 12-14 timer undervejs fra København til Berlin, med kontrol både i Warnemünde

og på Østbanegården i Berlin?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 10 minutter siden, oss skrev:

Højhastigstog fungere ganske fortrinlig i andre lande

Du kom mig i forkøbet, jeg ville have svaret det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa
Lige nu, dewey skrev:

:gogo: Du mener vel ikke toget Neptun, der var 12-14 timer undervejs fra København til Berlin, med kontrol både i Warnemünde

og på Østbanegården i Berlin?

Såme gør jeg så -ow de gamle bouwser,ow de gamle bouswer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 3 timer siden, artem666 skrev:

Du overser pointen. Problemet ved godstog er at de ikke kan køre direkte fra A til B men kræver omlæsning i begge ender til lastbil. Ud over det så er de i vejen på jernbanenettet for passagertog.

Så stort er problemet vist heller ikke, der findes f.eks. godstog, der kun kører med containere, og mange store industriområder ligger tæt på containerbanegårde, hvor det igen ikker er et problem for lastbiler at hente containere fra togene til leverandørerne i nærområderne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites