Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Et ræddeligt giftmord i forne tider på Færøerne?

Recommended Posts

mgy

Jeg har vistnok engang set en kort omtale af et angiveligt giftmord et sted på Færøerne. For mere end 100 år siden. Noget med en kvinde, der forgav manden (med arsenik) for at kunne gifte sig med en anden mand (yngre?). Trods den mistænkelige sygehistorie, forhindrede hun at lægen blev tilkaldt. Hun skulle have tilstået på dødslejet. Hendes ældste søn var derpå udvandret med en bemærkning om, at han aldrig mere ville tale med sin moder. 

Er der nogen, der kan identificere historien?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 12 timer siden, Maeve skrev:

Jeg kommer kun til at tænke på Barbara (filmen af Nils Malmros) og der ligger et sagn bag, men det er en meget ældre historie.http://www.kvinfo.dk/side/597/bio/306/origin/170/

Tror du, det er en "rigtig" historie eller et sagn, - for dem vrimler det jo med på de kanter?

Det er ikke Barbara (eller Beinta som hun jo hed). Min mor mente, at det var en i hendes familie, og jeg snublede over historien (bare om en anden kvinde), så jeg tænkte på et vandresagn. Men ellers har arsenik jo været en bekvem måde at skille sig fra en slem mand, så det har måske været en slags lokal tradition? Det kan ikke anbefales. Arsenik er den gift, der er lettest at påvise, også lang tid efter døden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites