Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Helle H

Selvforsvar!

Recommended Posts

Helle H

Et spørgsmål?

Hvad mener I andre om begrebet "SELVFORSVAR"

Skal/bør det være kovligt at bruge magtmidler hvis fx. man er udfor et "hjemmerøveri" - et umotiveret overfald på offentlige områder - ??

Jeg syntes der INGEN grænser bør være, KUN at man efterfølgende kan bevise at man var den uskyldige part.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dewey
For 13 minutter siden, Helle H skrev:

Et spørgsmål?

Hvad mener I andre om begrebet "SELVFORSVAR"

Skal/bør det være kovligt at bruge magtmidler hvis fx. man er udfor et "hjemmerøveri" - et umotiveret overfald på offentlige områder - ??

Jeg syntes der INGEN grænser bør være, KUN at man efterfølgende kan bevise at man var den uskyldige part.

Jeg tror uden videre, at enhver har ret til at forsvare sig selv, hvis man bliver overfaldet, men man må ikke udøve selvjustits, omen  jeg tror, det er svært at skelne mellem hvad hvornår det er selvforsvar og og hvornår det selvjustits.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg mener at reglerne er fint dækkende. 

Du må forsvare dig i samme omfang som du bliver angrebet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 45 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Jeg mener at reglerne er fint dækkende. 

Du må forsvare dig i samme omfang som du bliver angrebet. 

Det vil så sige at HVIS jeg bliver udsat for et hjemme-røverri, så skal jeg først kontrollere hvilket evntl. våben røverren/røverne evntl. har med sig ved røveriet FØR jeg må forsvare mig!

Uhyggelig tanke, først når/hvis forbryderen har stukket er kniv i mig - skudt mig - slået mig bevistløs - må jeg gøre modstand!!! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 43 minutter siden, Helle H skrev:

Det vil så sige at HVIS jeg bliver udsat for et hjemme-røverri, så skal jeg først kontrollere hvilket evntl. våben røverren/røverne evntl. har med sig ved røveriet FØR jeg må forsvare mig!

Uhyggelig tanke, først når/hvis forbryderen har stukket er kniv i mig - skudt mig - slået mig bevistløs - må jeg gøre modstand!!! 

Så sort hvidt er det jo ikke. 

Du må bare ikke anvende unødig grov vold. Dit selvforsvar skal stå mål med truslen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 33 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Så sort hvidt er det jo ikke. 

Du må bare ikke anvende unødig grov vold. Dit selvforsvar skal stå mål med truslen. 

Og hvordan bedømmer man det der "unødig vold" før volden evntl. er begået?

Og er volden først begået er det jo langt fra sikkert at man er i stand til at forsvare sig!

Hvad så?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 2 minutter siden, Helle H skrev:

Og hvordan bedømmer man det der "unødig vold" før volden evntl. er begået?

Og er volden først begået er det jo langt fra sikkert at man er i stand til at forsvare sig!

Hvad så?

Dommeren bedømmer det. 

Sat på spidsen. 

Nej du må ikke slå en tilfældig indbrudstyv ihjel, fordi denne har tvunget sig adgang til din bolig. Har dit liv været i reel fare, så kan det få indflydelse på dommen. 

Har du fanget en tyv og denne har overgivet sig, så må du heller ikke udøve vold imod tyven osv. 

Samme regler gælder hvis du f.eks. er i slåskamp, eller bliver overfaldet osv. - Selvforsvar skal stå mål med truslen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 10 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Dommeren bedømmer det. 

Sat på spidsen. 

Nej du må ikke slå en tilfældig indbrudstyv ihjel, fordi denne har tvunget sig adgang til din bolig. Har dit liv været i reel fare, så kan det få indflydelse på dommen. 

Har du fanget en tyv og denne har overgivet sig, så må du heller ikke udøve vold imod tyven osv. 

Samme regler gælder hvis du f.eks. er i slåskamp, eller bliver overfaldet osv. - Selvforsvar skal stå mål med truslen. 

Rigtigt DOMMEREN bedømmer det, MEN måske alt for sent.

Og hvis jeg lige må indskyde dette:

Der blev IKKE spurgt om, hvad den nuværende lov foreskriver, MEN om hvad I andre mener op det med at forsvare sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum
For 4 minutter siden, Helle H skrev:

Rigtigt DOMMEREN bedømmer det, MEN måske alt for sent.

Og hvis jeg lige må indskyde dette:

Der blev IKKE spurgt om, hvad den nuværende lov foreskriver, MEN om hvad I andre mener op det med at forsvare sig selv.

Det har jeg så også svaret på. Og jeg har tilmed uddybet mit svar. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 8 minutter siden, ThomasSneum skrev:

Det har jeg så også svaret på. Og jeg har tilmed uddybet mit svar. :)

Rigtigt MEN stadigvæk efterlyser jeg ANDRE debattørers meninger om det jeg spørg om i oplægget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites