Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

At glædes ved det gode

Om kommunikation og det skrevne ord – Førhen og i dag

Recommended Posts

At glædes ved det gode

Om kommunikation og det skrevne ord – Førhen og i dag

Hej alle sammen

Jeg hører til dem, der sætter stor pris på alle facetter af sproget, og sprog generelt (altså ikke kun det danske), men jeg vil da gerne høre jeres bud på, hvor sproget er på vej hen, og den rolle, som det spiller i moderne kommunikation.

Sociale medier er naturligvis blevet en stor del af de fleste menneskers hverdag, og det er jo en glimrende mulighed for at holde kontakten med venner/veninder samt følge sine idoler osv. Personligt synes jeg også, at det er en spændende mulighed for at skrive/læse marketingsmateriale. Hvad mener I om denne form for kommunikation? Jeg kan f.eks. rigtig godt lide, at man kan sige rigtig meget med relativt få ord samt bygge en stemning op, som læseren kan tage del i. Er marketing måske blevet en form for nutidens digte, eller bør vi tænke over det på en anden måde? Hvad med indflydelsen fra det engelske sprog? “Pros/cons”? :) Er et billede virkelig mere værd end tusind ord, eller kan vi skrive i billeder? Har vi simpelthen for travlt til at skrive i et moderne samfund?

Hvordan ser I udviklingen af det danske sprog gennem de sidste par hundrede år? Bør vi forsøge at læse noget mere fra de gamle mestre, eller hører de fortiden til? Bliver vi bedre til moderne dansk, hvis vi forsøger at forstå gammeldags dansk? Hvad med det skrevne ord over for det talte? Er avisen bedre end tv-avisen?

På forhånd mange tak!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Naturligvis bliver man kun bedre ved også at læse gamle tekster. Det undrer mig, at det hævdes, at nutidens ynglinge skulle have svært ved at læse f.eks. Blicher og H.C. Andersen. Jeg kan forstå, at det er lidt svært at forstå tekster fra 1600-tallet, da mange ord har en noget anden betydning, men altså 1800-tallets skriftlige sprog er ikke så forskelligt fra moderne dansk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At glædes ved det gode

Hej mgy

Undskyld, jeg havde slet ikke set, at der var blevet svaret på denne tråd. Tak for svar. Jeg ville også mene, at det er en fordel at give sig i kast med de store mestre, og helst på deres originale version af sproget, da jeg føler, at man kommer endnu tættere på dem på den måde. Er selv i gang med Kierkegaards "Gjentagelsen" p.t. Jeg tror i øvrigt også, at man kan dygtiggøre sig meget ved at prøve at snakke en blanding af de nordiske sprog med folk fra Sverige og Norge eller læse noget på norsk og svensk.

Mvh.

Daniel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites