Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Mikkel84

Tv signal

Recommended Posts

Mikkel84

Jeg har et tv, som har et mærkeligt problem (jeg har arvet det efter min mormor).

Når tv'et hænger på væggen, er signalet dårligt og hakker. Men når jeg stiller det på en skammel lidt længe nede i forhold til den højde det hænger i på væggen, er billedet fint (se vedhæftede billede).

Jeg har købt dette high grade kabel, og tænker om det kan være fordi kablet bliver presset mod væggen når tv'et hænger på væggen?

https://www.av-cables.dk/vinklet-antennekabel/high-grade-vinklet-antennekabel-5-m.html

Hvis ikke det kan være ovenstående der problemet, er der så nogle der har en ide om hvad det kan være?

På forhånd tak for svarene.

Billede.JPG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody
For 40 minutter siden, Mikkel84 skrev:

Jeg har et tv, som har et mærkeligt problem (jeg har arvet det efter min mormor).

Når tv'et hænger på væggen, er signalet dårligt og hakker. Men når jeg stiller det på en skammel lidt længe nede i forhold til den højde det hænger i på væggen, er billedet fint (se vedhæftede billede).

Jeg har købt dette high grade kabel, og tænker om det kan være fordi kablet bliver presset mod væggen når tv'et hænger på væggen?

https://www.av-cables.dk/vinklet-antennekabel/high-grade-vinklet-antennekabel-5-m.html

Hvis ikke det kan være ovenstående der problemet, er der så nogle der har en ide om hvad det kan være?

På forhånd tak for svarene.

Billede.JPG

Flere muligheder Christian.

Er der flere tv forbundet til dåsen via fordeler ?

Er det husets primære dåse (første dåse ud af flere) ?

Er der monteret forstærker i husinstallationen ?

Er der tilsluttet andre apparater ml. Tv og dåsen ?

Har naboen lignende problemer ?

Vend lige retur når du har svar....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody

To mere.

Er det de samme programmer der er problemet eller er det alle ?

Opfører et andet apparat sig ligesådan hvis det placeres samme sted ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody
For 8 minutter siden, Cody skrev:

Flere muligheder Christian.

Er der flere tv forbundet til dåsen via fordeler ?

Er det husets primære dåse (første dåse ud af flere) ?

Er der monteret forstærker i husinstallationen ?

Er der tilsluttet andre apparater ml. Tv og dåsen ?

Har naboen lignende problemer ?

Vend lige retur når du har svar....

Sorry at jeg kom til at kalde dig Christian istedet for Mikkel...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikkel84

Hej Cody,

Tusind tak for svar. Jeg har en fordeler siddende i mit tv stik, hvorfra der går et tv kabel ind til soveværelset og et tv kabel hen til tv'et i stuen. Jeg har fjernet fordelen og sat tv kablet fra tv'et i stuen i, og hængt det på væggen. Det har hjulpet rigtig meget, dog er der stadig nogle udfald/hak i billedet en gang i mellem.

Der er ikke tilsluttet nogle tv mellem dåsen og tv'et i stuen. Naboerne har ikke noget problem, og det er lejligheden primære og eneste tv dåse. Kan det være kablet der er for dårligt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikkel84

Men igen, at det har hjulpet noget, undre mig dog. For når jeg sætter begge kabler i fordeleren som sidder i tv dåsen, og sætter tv'et på skamlen som på billedet, er der ikke noget udfald. Så det vil da undre mig, hvis det er fordeleren der giver problemet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody
For 36 minutter siden, Mikkel84 skrev:

Hej Cody,

Tusind tak for svar. Jeg har en fordeler siddende i mit tv stik, hvorfra der går et tv kabel ind til soveværelset og et tv kabel hen til tv'et i stuen. Jeg har fjernet fordelen og sat tv kablet fra tv'et i stuen i, og hængt det på væggen. Det har hjulpet rigtig meget, dog er der stadig nogle udfald/hak i billedet en gang i mellem.

Der er ikke tilsluttet nogle tv mellem dåsen og tv'et i stuen. Naboerne har ikke noget problem, og det er lejligheden primære og eneste tv dåse. Kan det være kablet der er for dårligt?

Ok, er det på alle kanaler det sker eller blot nogle få ? (Typisk de danske prog. el. typisk de udenlandske sat.kanaler)

Har du prøvet at skifte apparatet ud med det fra soveværelset ?

Opstår problemet oftest når begge tv er tændt ?

Hvis intet af ovenstående forklarer problemet skal du fjerne dækslet på antennedåsen og åbne metalkappen og efterspænde inderlederskruen, samtidig skal du sikre dig at absolut ingen af de tynde tråde i kablet rører ved inderlederskruen eller inderlederen. Luk metalkappen og spænd skruen. Inden du monterer dækslet isætter du tv stikket og drejer det frem og tilbage mens du ser om billedet ændrer sig markant (små nister på skærmen fremkommer men betyder intet). Hvis ingen ændring monterer du dækslet igen.

Billedudfald og pixeleringer kan være tegn på både for meget og for lidt signal og leverandøren er pligtig at levere min. 60 dB mikrovolt på dåsen, men det kan være svært at kontrollere selv.

Mikrovolt kan omregnes til millivolt men billige multimetre er for unøjagtige så jeg ville nok satse på et kontakte leverandøren og bede om en kontrol af signalniveauet.

Hvem er leverandør iøvrigt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikkel84

Har prøvet at sætte alle antenne kabler i fordeleren, og så sætte noget noget i spænd mellem tv'et og væggen, så antennekalet ikke blev presset mod væggen, og det hjælper også meget, det er meget få små udfald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mikkel84

Ingen af af to fjernsyn er tæt på samme tid, da jeg bor alene. Har prøvet at sætte fjernsynet til i stuen, men kan ikke hænge det på væggen, da det ikke har beslag på (fjernsynet i stuen er 42" og det i soveværelset er 20"). Jeg undersøger med leverandøren i forhold til det du skriver, og prøver at efterspænde inderlederskruen. Bor i kbh, på østerbro, og vores leverandør er Østerbro Antenneforening. Tusind tak for hjælpen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cody
For 24 minutter siden, Mikkel84 skrev:

Ingen af af to fjernsyn er tæt på samme tid, da jeg bor alene. Har prøvet at sætte fjernsynet til i stuen, men kan ikke hænge det på væggen, da det ikke har beslag på (fjernsynet i stuen er 42" og det i soveværelset er 20"). Jeg undersøger med leverandøren i forhold til det du skriver, og prøver at efterspænde inderlederskruen. Bor i kbh, på østerbro, og vores leverandør er Østerbro Antenneforening. Tusind tak for hjælpen.

Selv tak Mikkel, jeg mener jeres forening får signal fra yousee. Du skal være indstillet på at betale hvis fejlen er inde hos dig selv så et godt råd vil være at du spørger montøren hvad signalniveauet ligger på.

Hvis han ikke finder en fejl under besøget og signalet efterfølgende bliver godt skal du selvsagt ikke betale da han sandsynligvis har justeret på en nærliggende områdeforstærker.

Håber det lykkes...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites