Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Helle H

Empati

Recommended Posts

Helle H
1 time siden, pininfarina skrev:

Sjovt at du bringer det op Helle, for ordet "empati" blev ikke brugt ret ofte for et par årtier siden. Tidligere hed det medfølelse.

Noget andet er at man nemt får den opfattelse at empatiske mennesker er de gode og mindre empatiske mennekser er onde, eller i hvert fald ikke så gode, og dem er der legal jagtsæson på 24/7/365

At have empatiske evner er ikke noget man selv vælger, så hvis du ikke har det så kan man måske tage kurser i "korrekt" adfærd?

Men JEG er ikke interesseret i at være/blive kaldt "empatisk", for det er jeg ikke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
1 time siden, Maeve skrev:

Jeg er ikke helt enig med dig. Hvordan kan uempatiske mennesker være onde, det er jo ikke et valg ikke at være empatisk?

Man kan sige, at det virker frastødende (i alt fald på nogle mennesker) hvis folk ligefrem praler med, at de ikke er empatiske. For så handler det pludselig om ond vilje, men det synes jeg er noget andet, end manglende evner.

OK - skulle nok have brugt smileys af en art eller citationstegn. Man har jo læst indlæg fra især venstrefløjen, som stærkt kritiserer folk for ikke at have empati overfor for eksempel flygtninge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 4 timer siden, pininfarina skrev:

OK - skulle nok have brugt smileys af en art eller citationstegn. Man har jo læst indlæg fra især venstrefløjen, som stærkt kritiserer folk for ikke at have empati overfor for eksempel flygtninge.

Jeg tror nu nærmere, at de kritiserer folk for ikke at VISE empati. 

Hvis vi tager flygtninge som eksempel. Jeg tror ikke på, at der er nogen normalfungerende mennesker, der ikke forstår, at de mennesker, der har måttet forlade deres familie eller se dem dø, flygte ud af landet, måske sejle ud og se andre drukne, eller blive smuglet i biler osv osv Kort sagt på en eller anden er kommet hertil som flygtning. Jeg tror ikke på, at folk ikke forstår, at det har været skræmmende. Det er bare ikke det, de synes er vigtigst. Måske pga politiske holdninger, måske pga angst eller noget andet.

Men de personer, som slet ikke forstår, at asylansøgere (for størstedelens vedkommende) har været igennem traumatiserende oplevelser, må efter min mening lide af en personlighedsforstyrrelse. Jeg linker til en side, som man ikke behøver at læse, men sandsynligheden for, at der bliver bedt om dokumentation er stor :)https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/oevrige-sygdomme/personlighedsforstyrrelser/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 16 timer siden, pininfarina skrev:

At have empatiske evner er ikke noget man selv vælger, så hvis du ikke har det så kan man måske tage kurser i "korrekt" adfærd?

Og HVEM SKAL så bestemmer hvad "KORREKT" adfærd er?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 5 minutter siden, Helle H skrev:

Og HVEM SKAL så bestemmer hvad "KORREKT" adfærd er?

Dem der uden enhver tvivl selv mener, at de har den korrekte adfærd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H
For 1 minut siden, LoneK skrev:

Dem der uden enhver tvivl selv mener, at de har den korrekte adfærd.

:D Ja det anede mig! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
For 21 timer siden, Maeve skrev:

Jeg tror nu nærmere, at de kritiserer folk for ikke at VISE empati. 

Hvis vi tager flygtninge som eksempel. Jeg tror ikke på, at der er nogen normalfungerende mennesker, der ikke forstår, at de mennesker, der har måttet forlade deres familie eller se dem dø, flygte ud af landet, måske sejle ud og se andre drukne, eller blive smuglet i biler osv osv Kort sagt på en eller anden er kommet hertil som flygtning. Jeg tror ikke på, at folk ikke forstår, at det har været skræmmende. Det er bare ikke det, de synes er vigtigst. Måske pga politiske holdninger, måske pga angst eller noget andet.

Men de personer, som slet ikke forstår, at asylansøgere (for størstedelens vedkommende) har været igennem traumatiserende oplevelser, må efter min mening lide af en personlighedsforstyrrelse. Jeg linker til en side, som man ikke behøver at læse, men sandsynligheden for, at der bliver bedt om dokumentation er stor :)https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/psyke/sygdomme/oevrige-sygdomme/personlighedsforstyrrelser/

Du giver netop udtryk for meget af det jeg beskrev. Du kan ikke forstå at andre ikke har/udviser/whatever samme mængde empati som den du selv føler/praktiserer. Gør man ikke det ja så kan der endda ligge en personlighedsforstyrrelse bag tror du. Givet er i hvert fald at du bærer rundt på normalindekset Maeve. Kan du ikke selv høre hvor snæversynet det lyder?

Jeg vil ikke påstå at jeg hverken besidder "den rette standardiserede og godkendte" mængde empati, som er politisk korrekt, men jeg kan da komme med et par bud på hvor forskellene ligger.

Når flygtninge vælter ind over landegrænsen, så føler nogle folk sig truet på den ene eller anden måde. Alt tyder på at de kommer fra de varme lande, hvor kulturen er markant anderledes. Danmark har igennem alle tider taget imod flygtninge fra nær og fjern, såsom chilenere, ungarere, vietnamesere, bosniere og flere andre. Disse grupper har naturligvis også medbragt deres kultur, men de nedtoner den og flasher den ikke i det offentlige rum. Jeg behøver vel ikke at påpege en anden stor gruppe, som ikke holder sig tilbage her, vel?

Når disse danskere bliver udfordret på den danske kultur, og pludselig skal tage særlige hensyn, så bliver de skræmte, endda meget mere end truslen for atomkrig, global opvarmning, økonomisk krise og selv terror i andre lande. Det er simpelthen skræmmende at se folkemængder med disse fremmede kulturer vandre op langs den sydjyske motorvej, og så trænges empatien for flygtninges rædsler i baggrunden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 2 timer siden, pininfarina skrev:

Du giver netop udtryk for meget af det jeg beskrev. Du kan ikke forstå at andre ikke har/udviser/whatever samme mængde empati som den du selv føler/praktiserer. Gør man ikke det ja så kan der endda ligge en personlighedsforstyrrelse bag tror du. Givet er i hvert fald at du bærer rundt på normalindekset Maeve. Kan du ikke selv høre hvor snæversynet det lyder?

Jeg vil ikke påstå at jeg hverken besidder "den rette standardiserede og godkendte" mængde empati, som er politisk korrekt, men jeg kan da komme med et par bud på hvor forskellene ligger.

Når flygtninge vælter ind over landegrænsen, så føler nogle folk sig truet på den ene eller anden måde. Alt tyder på at de kommer fra de varme lande, hvor kulturen er markant anderledes. Danmark har igennem alle tider taget imod flygtninge fra nær og fjern, såsom chilenere, ungarere, vietnamesere, bosniere og flere andre. Disse grupper har naturligvis også medbragt deres kultur, men de nedtoner den og flasher den ikke i det offentlige rum. Jeg behøver vel ikke at påpege en anden stor gruppe, som ikke holder sig tilbage her, vel?

Når disse danskere bliver udfordret på den danske kultur, og pludselig skal tage særlige hensyn, så bliver de skræmte, endda meget mere end truslen for atomkrig, global opvarmning, økonomisk krise og selv terror i andre lande. Det er simpelthen skræmmende at se folkemængder med disse fremmede kulturer vandre op langs den sydjyske motorvej, og så trænges empatien for flygtninges rædsler i baggrunden.

Men du skriver jo selv, at empatien for flygtningene bliver skubbet i baggrunden. Og det er et valg man tager. Man er derfor ikke uden empati. 

Jeg siger jo netop, at der er forskel på ikke at have empati og ikke at vise empati. (Det var i alt fald det, jeg prøvede på at udtrykke.) 

Så jeg siger IKKE, at man er syg, fordi man ikke viser medfølelse over for flygtninge. Jeg siger, at man har en personlighedsforstyrrelse, hvis man ikke kan forstå, at det er traumatiserende at opleve krig og flugt. 

Der er forskel på at sige, "det er muligt, at det er traumatiserende at opleve krig, død og ødelæggelse, men det kan vi ikke tage os af, fordi det vil ødelægge vores samfund", og at sige "det er da ikke noget særlig at opleve krig, død og ødelæggelse, det kunne enhver dansker klare uden  problemer" .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 9 timer siden, Maeve skrev:

Jeg siger, at man har en personlighedsforstyrrelse, hvis man ikke kan forstå, at det er traumatiserende at opleve krig og flugt. 

Så er der vist mange, der må i behandling for deres personlighedsforstyrrelse, jeg troede ellers, du var pædagog og ikke psykiater, men måske er du begge dele, siden du kan stille en diagnose uden at kende de mennesker, du diagnostiserer per fjerndiagnose?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 8 timer siden, LoneK skrev:

Så er der vist mange, der må i behandling for deres personlighedsforstyrrelse, jeg troede ellers, du var pædagog og ikke psykiater, men måske er du begge dele, siden du kan stille en diagnose uden at kende de mennesker, du diagnostiserer per fjerndiagnose?

Der er forskel på at kunne og ville.

Jeg har tidligere postet et link, der underbygger min påstand.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites