Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Helle H

Empati

Recommended Posts

Helle H

Jeg ved ikke rigtigt om min spørgsmål hører til her i dette emne men jeg prøver alligevel.

Det jeg vil spørge om er dette:

Har du/I det der kaldes "EMPATI", det er vist noget med medfølelse med andre - forståelse med andres problemer og lignende at gøre?

Selv har jeg det IKKE (hvis jeg har forstået betydningen ret), jeg føler kun noget for mennesker/personer som jeg i forvejen holder af/kan lide, alle andre /stort set) kan sejle deres egen sø (kaldes det vist) uden at jeg vil tá mig af det, andre kan for min skyld være milliardærer eller fattiglemmer, det er deres problem, ikke mit.

Så derfor spørgsmålet "hvad ned jer/hvordan" har i det med EMPATI.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg tror, du misforstår ordet empati. For empati er evnen til at forstå andres følelser og situation. Og sådan som du beskriver dig selv, handler det ikke om evner men om lyst. 

Der er jo forskel på, om du ikke forstår, at andre mennesker kan have det slemt, og at du bare er ligeglad med det.

Jeg anser mig selv for at være et empatisk menneske, - og har brugt det gennem mit arbejdsliv som pædagog og i forhold til mine børn.

Det påvirker selvfølgelig også min politiske holdninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gumle

Efter at være blevet gammel og "klog" :lol: så må jeg nok indrømme at jeg er en " særlig sensitiv empat med evnen til at altid at komme med et hjælpende forslag på det forkerte tidspunkt " 

Sjov til side, så er jeg empatisk og som maeve beskriver, handler det om at forstå andre menneskers følelser og situationer. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 2 timer siden, Helle H skrev:

Har du/I det der kaldes "EMPATI", det er vist noget med medfølelse med andre - forståelse med andres problemer og lignende at gøre?

NEJ!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aquila

Ja, jeg er ret empatisk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72

Har masser af empati, overfor dem der uforskyldt er kommet i problemer af en eller anden art, til gengæld er jeg blottet overfor dem der selv er skyld i deres ulykke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
For 1 time siden, basle72 skrev:

Har masser af empati, overfor dem der uforskyldt er kommet i problemer af en eller anden art, til gengæld er jeg blottet overfor dem der selv er skyld i deres ulykke

Og så er det store spørgsmål jo, i hvilken grad du har empati. For måske ville du forstå, at der ikke er ret mange, som direkte selv er skyld i deres ulykke, hvis du havde en højere grad af empati???

Man kan godt have medfølelse over for folk, selvom de gør noget dumt, hvis man forstår, at de gør det så godt, som de evner. Og det behøver ikke at fratage folk ansvaret for at forbedre deres liv. 

F.eks. behøver folk, der ikke møder op på et  job ikke være dovne; de kan mangle troen på, at de kan klare det. De kan være bange for at mislykkes. De kan være bange for, at andre synes de er dumme/grimme/tykke osv. De kan være bange for at rejse med offentlig transport. Bare for at nævne nogle få muligheder. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
basle72
Lige nu, Maeve skrev:

Og så er det store spørgsmål jo, i hvilken grad du har empati. For måske ville du forstå, at der ikke er ret mange, som direkte selv er skyld i deres ulykke, hvis du havde en højere grad af empati???

Man kan godt have medfølelse over for folk, selvom de gør noget dumt, hvis man forstår, at de gør det så godt, som de evner. Og det behøver ikke at fratage folk ansvaret for at forbedre deres liv. 

F.eks. behøver folk, der ikke møder op på et  job ikke være dovne; de kan mangle troen på, at de kan klare det. De kan være bange for at mislykkes. De kan være bange for, at andre synes de er dumme/grimme/tykke osv. De kan være bange for at rejse med offentlig transport. Bare for at nævne nogle få muligheder. 

Det har du ret i, men for nu at nævne et eksempel så er det ikke længe siden der var en i luksusfælden på tv3 der fordi han arbejdstider ikke lige var de sjoveste opsagde hans faste arbejde med øjeblikkelig virkning for at gå på KH og nu stod de i lort til halsen, beklager her er ingen empati, heller ikke for medarbejderen der bliver taget i at stjæle fra kassen, har her heller ingen empati når personen mister sit job, derimod kan jeg godt have empati for at han fortæller han har gjort det fordi han er blevet skilt og huset er på vej på tvang, det synes jeg da er meget synd for ham

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina

Sjovt at du bringer det op Helle, for ordet "empati" blev ikke brugt ret ofte for et par årtier siden. Tidligere hed det medfølelse.

Noget andet er at man nemt får den opfattelse at empatiske mennesker er de gode og mindre empatiske mennekser er onde, eller i hvert fald ikke så gode, og dem er der legal jagtsæson på 24/7/365

At have empatiske evner er ikke noget man selv vælger, så hvis du ikke har det så kan man måske tage kurser i "korrekt" adfærd?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
1 time siden, pininfarina skrev:

Sjovt at du bringer det op Helle, for ordet "empati" blev ikke brugt ret ofte for et par årtier siden. Tidligere hed det medfølelse.

Noget andet er at man nemt får den opfattelse at empatiske mennesker er de gode og mindre empatiske mennekser er onde, eller i hvert fald ikke så gode, og dem er der legal jagtsæson på 24/7/365

At have empatiske evner er ikke noget man selv vælger, så hvis du ikke har det så kan man måske tage kurser i "korrekt" adfærd?

Jeg er ikke helt enig med dig. Hvordan kan uempatiske mennesker være onde, det er jo ikke et valg ikke at være empatisk?

Man kan sige, at det virker frastødende (i alt fald på nogle mennesker) hvis folk ligefrem praler med, at de ikke er empatiske. For så handler det pludselig om ond vilje, men det synes jeg er noget andet, end manglende evner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites