Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Herman24

Min nabo's børn larmer, hvad gør jeg?

Recommended Posts

Herman24

Hej med jer.

Håber i kan hjælpe mig!

Vi flyttede ind i vores lejlighed for ca 1 år siden og var så glade for det, der var ikke mere larm end hvad man kunne forvente af at bo i lejlighed og vi bor 3 lejligheder på en etage og nabo bygningerne ligger klods op af. 

Når, men vi flyttede ind og her var skønt og ikke meget larm end, hvad man kan forvente i de her lejlighedskomplekser. Vi får så en ny overbo som hører meget musik og lidt hårdt musik (slipknot, Metallica, mm) - hvis man kan sige det. Jeg får kontakt med denne her overbo og fortæller at gulvet (vores loft) er meget lydt, vi kan hører hvert et skridt du tager men når dine store højtaler står på gulvet og du fyrer op for bassen, kan vi lige så godt cykle en tur, det er umuligt at opholde sig i lejligheden, syntes jeg fik det forklaret pænt, men personen syntes ikke det var højt og nu måtte jeg slappe lidt af. Det bliver dog lidt bedre! ( min kæreste er pædagog og jeg er fuldtidsstuderende). Vi får så en ny nabo ved siden af, en mor med 3 børn, i alderen 2-10 år vil jeg tro. Og det skal siges at lejlighederne er små 2 værelses lejligheder. Hvordan de kan være der, ved jeg ikke. Men nu kommer problemet (langt om længe) - hendes børn larme ENORMT! De skriger, råber, græder, smækker med døre og de gør det stort ser hver dag til omkring 23-23:30 om aften, hvor der begynder at blive stille, hvorfor de er så sent oppe forstår jeg slet ikke, og min kæreste der er pædagog, stille store spørgsmålstegn ved det. Selvfølgelig skal vi ikke dømme nogen OVERHOVEDET og måske er der en årsag. Men nu er det blevet så stort et problem at vi rykker ind i stuen til tider (vores soveværelse ligger lige op af deres stue!) og jeg har måtte sove med ørepropper i ca 3 uger nu, da vi skal tidligt op og går i seng 22:00-22:30 og der sover børnen ikke. 

Min overbo tog det ikke mega pænt jeg kom op og fortalte, hvordan vi havde det. 

Hvordan skal jeg sige det til en mor med 3 børn, der måske har hænder fulde i forvejen? Har overvejer at sige at hun må sige til, hvis vi skal hjælpe med noget, men er det for personligt? 

Hin er asiat og snakker ikke helt vildt godt dansk, grunden til jeg skriver dette er, om nogen ved om det er i deres kultur at børn er længere oppe eller der ikke er regler om det? 

Håber i kan komme med nogle råd, for hvis det fortsætter, har vor faktisk overvejet at flytte..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hojben

Hej,

Nok ikke det svar du vil have, men flyt!

Jeg tror desværre ikke du kan lave om på en anden familie.

Hvornår børn kommer i seng er meget forskelligt, men efter 22.00 er ALT for sent. Men desværre ikke unormalt for nogle børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
støtter ikke vold..

Tag en ordenlig snak med alle sammen ikke alt det med den søde tone folk skider på hvad man siger... sig det på den lidt mere hårde måde :) hvis det ikke virker så klag over dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Helle H

Flyt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac

Hvis i har en husorden, så find den frem og se hvad det står i den.

Det er mit indtryk, at der de fleste steder skal være nogenlunde ro kl 22.

Det er min erfaring, at nogle mennesker slet ikke har nogen fornemmelse af, hvordan man bør opføre sig når man bor tæt på hinanden, så det skal de lære. Men hvis der ikke er nogen, der vil lære dem det, så fortsætter problemet.

Derfor synes jeg, at du skal starte med, at snakke med din nabo om det på en ordentlig måde. Du kan banke på hos hende, eller sige det når i mødes på opgangen. Sig f.eks. noget i stil med, at "du har måske opdaget, at der er meget lydt her i ejendommen, og det er der også inde hos mig. Hver aften kan jeg meget tydeligt høre, at dine børn larmer rigtig meget", eller "måske er du ikke klar over det, men her er meget lydt, og jeg synes altså det er meget ubehageligt, at høre på, at i smækker med dørene og råber og skriger hver aften, kunne i ikke godt dæmpe jer lidt".

Du skal sige det i en ordentlig tone, men du er også nødt til, at være tydelig så budskabet ikke går tabt.

Og giv det så en chance og se, om det ændrer sig. Ellers må du kontakte udlejer.

Jeg synes ikke i skal flytte, ihvertfald ikke lige med det samme. I betaler også jeres husleje og har ret til, at være i jeres bolig.

Det er ikke ret længe siden jeg fik ny overbo (5-6 mennesker i en lille 3-værelses). Afdelingen står foran en større helhedsplan, så tomme lejemål lejes ud på tidsbegrænset kontakt, og familien skal kun bo der få måneder mens de venter på, at komme ind i deres nye ejer-bolig.

Det var tydeligt, at børnene syntes det var sjovt, at lege ekko-dal og der var generelt meget larm. Efter en uge mødte jeg manden på opgangen og påtalte det, det hjalp en del.

Men en uges tid senere oplevede jeg flere dage i træk, at jeg vågnede en time før mit ur ringede, fordi et vækkeur (sandsynligvis mobiltelefon) lå på overboens gulv og ringede, jeg startede med, at vende mig om på den anden side, men så blev der trampet frem og tilbage, og så blev en hoveddør smækket, så det gungrede i hele opgangen. Så kunne jeg lige så godt stå op.:sur:

Efter ca. 3 dage mødte jeg manden på opgangen og påtalte det, hans kommentar var, at han syntes der var meget brokkeri, hvortil jeg svarede, at jeg syntes der var meget larm og, at hvis det forsatte så ville jeg stoppe med, at tage hensyn (normalt går jeg ikke ind for den slags "hævn", men eftersom de kun skal bo der i kort tid, så vil klager jo være nyttesløse). Det hjalp.

Var de ikke stoppet, så var min plan, at jeg ville tage et par bambus-strikkepinde og holde små rolige tromme-soloer på radiatoren enten når der var blevet ro deroppe om aftenen, eller en time før de står op om morgenen.:devil:

Men prøv med det gode først.;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Herman24

Tusind tak for jeres kommentarer til, hvad jeg kan gøre! jeg tror jeg vil prøve at banke på og tage en rolig samtale og hvis det ikke bliver bedre må jeg prøve noget andet! 

Syntes det er sådan en øv situation, for alle skal kunne være her, men det bliver for meget nu og søvn er vigtigt og den får vi ikke meget af desværre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Herman24
On 22/9/2016 at 23:24, Entrelac skrev:

Hvis i har en husorden, så find den frem og se hvad det står i den.

Det er mit indtryk, at der de fleste steder skal være nogenlunde ro kl 22.

Det er min erfaring, at nogle mennesker slet ikke har nogen fornemmelse af, hvordan man bør opføre sig når man bor tæt på hinanden, så det skal de lære. Men hvis der ikke er nogen, der vil lære dem det, så fortsætter problemet.

Derfor synes jeg, at du skal starte med, at snakke med din nabo om det på en ordentlig måde. Du kan banke på hos hende, eller sige det når i mødes på opgangen. Sig f.eks. noget i stil med, at "du har måske opdaget, at der er meget lydt her i ejendommen, og det er der også inde hos mig. Hver aften kan jeg meget tydeligt høre, at dine børn larmer rigtig meget", eller "måske er du ikke klar over det, men her er meget lydt, og jeg synes altså det er meget ubehageligt, at høre på, at i smækker med dørene og råber og skriger hver aften, kunne i ikke godt dæmpe jer lidt".

Du skal sige det i en ordentlig tone, men du er også nødt til, at være tydelig så budskabet ikke går tabt.

Og giv det så en chance og se, om det ændrer sig. Ellers må du kontakte udlejer.

Jeg synes ikke i skal flytte, ihvertfald ikke lige med det samme. I betaler også jeres husleje og har ret til, at være i jeres bolig.

Det er ikke ret længe siden jeg fik ny overbo (5-6 mennesker i en lille 3-værelses). Afdelingen står foran en større helhedsplan, så tomme lejemål lejes ud på tidsbegrænset kontakt, og familien skal kun bo der få måneder mens de venter på, at komme ind i deres nye ejer-bolig.

Det var tydeligt, at børnene syntes det var sjovt, at lege ekko-dal og der var generelt meget larm. Efter en uge mødte jeg manden på opgangen og påtalte det, det hjalp en del.

Men en uges tid senere oplevede jeg flere dage i træk, at jeg vågnede en time før mit ur ringede, fordi et vækkeur (sandsynligvis mobiltelefon) lå på overboens gulv og ringede, jeg startede med, at vende mig om på den anden side, men så blev der trampet frem og tilbage, og så blev en hoveddør smækket, så det gungrede i hele opgangen. Så kunne jeg lige så godt stå op.:sur:

Efter ca. 3 dage mødte jeg manden på opgangen og påtalte det, hans kommentar var, at han syntes der var meget brokkeri, hvortil jeg svarede, at jeg syntes der var meget larm og, at hvis det forsatte så ville jeg stoppe med, at tage hensyn (normalt går jeg ikke ind for den slags "hævn", men eftersom de kun skal bo der i kort tid, så vil klager jo være nyttesløse). Det hjalp.

Var de ikke stoppet, så var min plan, at jeg ville tage et par bambus-strikkepinde og holde små rolige tromme-soloer på radiatoren enten når der var blevet ro deroppe om aftenen, eller en time før de står op om morgenen.:devil:

Men prøv med det gode først.;)

Det lyder godt nok til du heller ikke har haft det sjovt med dine naboer... :( 

men jeg håber også deres kontrakt er en midlertidig, så de ikke er her længe, hvis det ikke bliver bedre.. og så kommer vores søde nabo tilbage som er en ældre dame. 

Men jeg har også haft "hævn" i hovedet, men prøver ikke at gøre noget ved det. 

Men tror jeg gør som du har gjort, helt bestemt! Det lyder som en god indgangsvinkel. 

:) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Entrelac
For 2 timer siden, Herman24 skrev:

men jeg håber også deres kontrakt er en midlertidig, så de ikke er her længe, hvis det ikke bliver bedre.. og så kommer vores søde nabo tilbage som er en ældre dame. 

Er det realistisk at tro?

Her skal der snart gang i en større helhedsplan (renovering m.m.), og kun derfor udlejes tomme boliger på tidsbegrænsede lejekontrakter, så de ikke har ret til genhusning o.l.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kirstine.12

Jeg vil blot lige nævne at i nogle kulturer blir børnene ikke opdraget, som vi forstår opdragelse, men må sådan set gøre hvad de vil (udfolde sig frit) - ikke mange regler -  bla i Asien. Så jeg ville slå på, at i Danmark forventer vi mere ro og regler og hensyn. På (først) en venlig måde. Jeg ville invitere børnene ind en eftermiddag og lege og snakke lidt eventuelt gøre  på legepladsen. En måde at etablere god kontakt til en nabo. Det er somme tider nødvendigt ikke kun at tale sammen, når der er problemer. Det vil være en god investering i fremtiden og godt naboskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

Jeg har haft det samme problem med mine overbo, de bor 4 mennesker i en lille 2V og børnene er 6 og 2 år.

Det var særlig slemt når de havde gæster hvor ungerne på hverdage legede racerbane i flere timer gennem hele lejligheden til kl 11/12 om aftenen.

En dag i weekenden hvor pigerne legede inden for kom han så ned for at klage over at jeg havde banket i loftet og brokket mig for tit... Han fik så "øre" for sagen, og siden har de virkelig bestræbt sig for at vise hensyn, og jeg er holdt op med at brokke mig i tide og utide.

I dag er vi faktisk blevet rigtig gode venner :-)

Så inviter hende ind mens ungerne udfolder sig inde hos hende, det kan være at hun så bedre kan forstå jeres reaktion?

Og husk også at være i mødekommende, overskudskage og hjælp med at se/høre efter ungerne mens hun fks er nede at vaske, kan være en kæmpe hjælp for hende i hverdagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites