Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Leonidas

Kan man leve som portrætfotograf, hvis

Recommended Posts

Leonidas

Jeg takker for jeres svar :) Min holdning er blot at man godt kan overleve på et begynder niveau håndværk, hvis man på den anden side er god til at markedsføre sig, hvis der vel at mærke er et marked.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Lyssætning betyder mere end kameraet, selv det bedste kamera kan ikke gengive noget lys som ikke er tilstede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria
On 28/5/2016 at 12:35, Leonidas skrev:

Jeg takker for jeres svar :) Min holdning er blot at man godt kan overleve på et begynder niveau håndværk, hvis man på den anden side er god til at markedsføre sig, hvis der vel at mærke er et marked.

Ja håndværk, men det ligger jo heller ikke indbygget i kameraet uanset hvad det har kostet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Hvis man kun har et godt kamera, og hverken medfødte eller tillærte evner, så tror jeg, man skal være enormt god til at snakke for sin syge moster, når kunderne ser resultaterne. Vi havde en fotograf ude på arbejdet for nogle år siden, for der skulle tages professionelle fotos af os alle sammen. Han stillede et dyrt kamera op på et stativ, en blitz med en paraplyreflektor, og så blev man placeret på en stol (uden nogen instruktion), mens han i hurtig rækkefølge tog 20-30 fotos. Kvaliteten var så også derefter. Jeg ligner sådan en, der skriver læserbreve i Jyllands-Posten. Andre så mere interessante ud. Hvad der undrede mig lidt var, at "tonen" på billederne var vildt varierende, selv om han med blitz som absolut dominerende belysning måtte kende den farvetemperatur, han fotograferede ved.

Med andre ord var manden en klamphugger. 

Efterfølgende har sekretærerne stået for fotoopgaverne i firmaet. Det er i det mindste ikke blevet værre (en enkelt medarbejder var dog udstyret med et mægtigt "gevir" i form af en potteplante!). Jeg har foreslået, at man arrangerede et halvdags fotokursus for sekretærerne. Det ville være godt givet ud. Det skete der naturligvis ikke noget ved. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forhedehulehelvede
On 28. maj 2016 at 12:35, Leonidas skrev:

Det kunne du i gamle dage, men i dag med internet og sider som trustpilot og facebook, finder folk hurtigt ud af det, hvis du ikke er god.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Leonidas

Jeg er god til at få det bedste frem i modellen, så lidt talent har jeg måske. Men jeg bruger "idiot-knappen", for jeg fatter ikke alle de indstillinger man kan lave, idiotknappen finder tit den indstilling, som kræves af motivet med lysforhold, blændetid osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mikael-christiansen

få en hjemmeside hvis dit arbejde der lige og bedste flere 1000 gode billeder der , jo mere jo bedre bare det er godt det der vises 

få en facebook firma side lige massevis billeder der massevis gode 

selvfølgelige en fordel har en uddannelsen inden fotograf faget 

hvis er god skal der nok komme noget men folk kommer betaler altså ikke bare fordi man har et godt kamera

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Doktor Mynster har skrevet en bog om at tjene penge på fotografering. Jo, der er tale om Dr, Münster, og metoderne er fuldkommen skamløse. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria
On 5/6/2016 at 21:28, Leonidas skrev:

Jeg er god til at få det bedste frem i modellen, så lidt talent har jeg måske. Men jeg bruger "idiot-knappen", for jeg fatter ikke alle de indstillinger man kan lave, idiotknappen finder tit den indstilling, som kræves af motivet med lysforhold, blændetid osv.

Hvis det rette lys er tilstede og du bare bruger idiotknappen, så er det jo at du i photoshop kan gøre alt muligt.

Men som sagt, selv det dyreste kamera kan ikke gengive lys som ikke er til stede, og photoshop kan heller ikke. Lyset skal være der!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 2 timer siden, Falstria skrev:

Hvis det rette lys er tilstede og du bare bruger idiotknappen, så er det jo at du i photoshop kan gøre alt muligt.

Men som sagt, selv det dyreste kamera kan ikke gengive lys som ikke er til stede, og photoshop kan heller ikke. Lyset skal være der!

Har du ikke set den video, hvor et billede af en storbarmet kvinde i en nedringet rød kjole viser sig et være et photoshoppet billede af en pizza? Med nok arbejde kan man gøre en mus til en elefant og en ... til en ... Det drejer sig ikke om at være men om at få folk til at betale. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites