Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Dårligt "dansk" - oversættelser i hverdagen

Recommended Posts

mgy

Min computer på arbejde har åbenbart en form for elektronisk stænkbeskyttelse?

dråber.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nordkoster
For 59 minutter siden, mgy skrev:

Min computer på arbejde har åbenbart en form for elektronisk stænkbeskyttelse?

Man kan tro att jag bedrivit översättningen, ja vidare bra är den inte.

På en flygplats stod det "Have a safe journey" på flera språk. Den svenska översättningen löd: "Ha en kassaskåp resa"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Version2 havde i dag en artikel, hvor der stod, at det var lykkedes forskere at genskabe "flygtige minder". 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nicolait804
On ‎15‎-‎08‎-‎2016 at 23:39, mgy skrev:

Version2 havde i dag en artikel, hvor der stod, at det var lykkedes forskere at genskabe "flygtige minder". 

Flygtige minder eller fugtige minder. Det lyder som om man hurtigt kan komme til at genskabe nogle uheldige minder fra en våd bytur. :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 9 timer siden, Nicolait804 skrev:

Flygtige minder eller fugtige minder. Det lyder som om man hurtigt kan komme til at genskabe nogle uheldige minder fra en våd bytur. :lol:

Det var vist "volatile memory", altså noget RAM-lager. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg har haft Grafisk Design Kursus hjemme fra biblioteket uden at orke ret meget andet end at bladre og pletlæse. Ud over de almindelige særskrivninger, der er så karakteristiske for unge over sættere (!), er der et par muntre fejl. 

"Denne concertina foldede brochure ..." Ikke ret mange nutidige danskere kender en koncertina. Det er en lille, sekskantet harmonika. Det burde altså oversættes "harmonikafoldede brochure". 

"Men arbejder du med en kunde, er det altid en god idë at sende en maskinskrevet plan for at undgå forvirring." Maskinskrevne dokumenter vil i hvert fald vække opmærksomhed. 

"Hvor et still leben hjælper dig til at observere ..." Wessen language sprechen you?

Og den helt store forvirring opnås her i en beskrivelse af et design:

"Centreret typografi med en traditionel serif (med 'fødder') font sammen med en sammentrængt 19. årh. skrift, regler og pegende hænder vise bibliotekets historiske kontekst." Regler? Naturligvis stod der "rules" på engelsk, men i denne "kontekst" bør det oversættes ved "streger". "Sammentrængt" kunne også med fordel oversættes ved "smal". 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

P1 har et nyt magasin, Droner og Kanoner, hvor de udbrder sig om sikkerhedspolitik og -teknologi. I dag havde de en forsker fra Center for Warcraft (eller no'et), der brugte udtrykket "der er ikke tale om nye barakker i Jylland". Jamen, det er da lovende for kvaliteten af arbejdet på det center. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tudsegoej

Fra Skats hjemmeside:

Ny mobil momsløsning

"Du kan nu indberette og betale moms via din mobiltelefon. Hvis du rammer TastSelv Erhverv på en mobil, kommer du direkte ind på løsningen, hvor brugergrænsefladen er tilpasset skærmen."

Lyder det ikke lidt tilfældigt, når ordet rammer bruges? :D 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg havde engang OS/2 på en computer (det var altså godt, Windows 10 har fået flere skriveborde, det havde OS/2 for mange år siden). Til systemet hørte et fax-program. Og i dette fax-program var en knap, der hed håndbog. Når man klikkede på den, åbnede et lille vindue med ét felt uden nærmere forklaring. Efter nogen undren fandt jeg ud af, at der nok stod Manual i den originale, engelske version. Det betød så ikke Håndbog, men manuel indtastning af telefonnummer.

Jeg ser stadig af og til oversættelser, der tydeligvis er sket i blinde og uden kvalitetssikring. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zoxa

ok - det er en af de mere morsomme - jeg har til dato aldrig oplevet at have et frit flow HD ude. Du er helt sikker på at de ikke mener din LP afspiller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites