Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Formel_et_Guru

Fremtidens Formel 1 ?

Recommended Posts

Formel_et_Guru

Jaja.. Jeg ved næsten inden jeg begynder at skrive dette indlæg, at det sikkert vil opstå en hel del diskussion omkring dette, hvilket for så vel egentlig er godt nok, taget i betragtning, at dette jo er et diskussions fora :-)

Så opdelingen i to lejre ( en for og en imod ) er næsten forprogrammeret.

Sagen er den, at der fra 2017 , er vedtaget nye tiltag for at øge sikkerheden i F1.. Der vil nu blive indført en såkaldt " Halo " der skal beskytte chaufføren fra at blive ramt i hovedet ved sammenstød og lignende. 

Halo systemet er udviklet af Mercedes og , skal som sagt indføres fra 2017 sæsonen.

Nu er spørgsmålet jo så ,om spørgsmålet om sikkerheden er begyndt at gå for vidt ? Hvornår er målet for fuldt ?

Det lyder nok kynisk når jeg skriver det på denne måde, men sandheden er, at faren altid har været en del af fascinationen ved Formel 1. Det er også en kendsgerning, at Formel 1 gennem de sidste tyve år, er blevet utroligt sikkert, og det er ligeledes en kendsgerning, at i takt med at sikkerheden er blevet øget, ( og andre tiltag der begrænser F1 ) er blevet indført, er tilskuerinteressen gået tilsvarende tilbage.

Inden for de sidste få år er interessen blandt Tv stationernes seer, gået tilbage med ikke mindre end 30% ( Kilde RTL) Hvilket ikke lover godt .

Tilskuerne på stadionerne svigter ligeledes, og man har ved flere lejligheder haft mere end almindeligt svært ved at få afsat disse.

Hvis jeg skal komme med et gæt, vil jeg tro, at skulle denne udvikling fortsætte, vil vi ikke have en Formel 1 om 8-10 år..

Billedet jeg her har vedhæftet er som Mercedes forstiller sig deres Halo system skal se ud, og har tilføjet at systemet kan udvides til et helt lukket system-

Hvad bliver det næste ?? Hvornår er formel 1 ikke længere Formel 1 ? Hvornår er sikkerheden nok ?

Guru

Billede 1..:Halo med forrude:      Billede 2.. Uden forrude.

f1halo.jpg

halo2.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses

Jeg er ikke en af dem der er fanatisk mht. at F1 må og skal være åbne, som de er i dag, men den halo er afskyelig. Det kan godt være at den måske vil virke, men hold nu op, F1 er en af de mest sikre motorsportsgrene der findes, og der har ikke været et dødsfald siden Senna, der har været pga. manglende sikkerhed i bilen. Bianchi var jo mere eller mindre selvforskyldt, og selv den afskyelige halo ville ikke have reddet ham alligevel, nok snarere tværtimod.

Den største fare jeg lige umiddelbart ser i F1, er løse genstande der bliver revet af bilerne, og der er et lukket cockpit at foretrække, og jeg tror de færreste ville have noget imod, hvis bilerne så ud som den her: 

f1.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Formel_et_Guru

Enig med hensyn til Haloén, den er forfærdelig, og som du selv skriver, så ER f1 allerede i dag meget sikker..

Jeg er lang fra sikker på, at yderlige tiltag i den retning gør meget godt for Formel 1.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så har Faren ved F1 altid været en del af fascinationen og en af de ting der har drevet fans verden over. ( Der med har jeg IKKE SAGT, at der er nogen der ønsker at se folk død ) MEN det er en uomtvistelig kendsgerning, at muligheden for at det kan gå galt, er med til at fastholde spændingen...

Der er sikkert mange der vil modsige mig, og det er ok, men det gør ikke mit udsag mindre valid.

Guro

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Formel_et_Guru

2017 Mercedes.. Flipflop Design

flipflop.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lover-moses

Ja flop bliver det da :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Formel_et_Guru

Ja.. Nu er det jo således, at Renault har formået at forbedre sikkerheden i Renault betydeligt mere, end Mercedes, og det UDEN at indføre dette tåbelige system.. Jo Jo... De fyrede simpelthen bare Maldonado :-).. Så var den ged barberet--

Guru

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jayjay89

Den sidste kommentar var rigtig kras. :devil:  Men absolut berettiget ...:-P

Men hensyn til  halo eller overdækning, er jeg både for og imod, sådan som Merc. har udformet  systemet  er det både grimt og uhensigtsmæssigt med den bæredel ned midt i synsfeltet, hvordan mon det vil påvirke førerens udsyn, han vil hele tiden skulle sidde og flytte hovedet fra side til side for at få det optimale overblik, og det kan absolut ikke være fremmende for sikkerheden !!

Til gengæld synes jeg at det McLaren har tegnet sig frem til er flot og sikkert meget forbedrende for aero dynamikken, så det ville jeg godt kunne leve med, men som F1 guru skriver hvorfor skal der i det hele taget være tag på,de begynder mere og mere at ligne LeMans biler og F1 skal være noget der skiller sig ud fra andre racer serier både hvad angår design og kræfter ( og det kniber det jo allerede gevaldigt med ) der mangler i den grad et åbentreglement hvor de enkelte team selv kunne bestemme om de ville køre med V6 turbo eller V8 uden og så frigivelse af benzin forbrug og frit dækvalg, så ville man komme tilbage til nogen af de gamle dage hvor der virkelig var konkurrence i F1 og det ville nok også trække flere tilskuere til både på banerne og foran TV....B)

Men i dag skal det alt sammen være åh så grønt...:rulle:

Begge disse 2 fremtids F1 biler vil sagtens kunne forsynes med overdækning ala McLaren

Fremtidens F1.jpg

bgf1.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cubed
On 15/02/2016 at 11:29, Formel_et_Guru skrev:

Ja.. Nu er det jo således, at Renault har formået at forbedre sikkerheden i Renault betydeligt mere, end Mercedes, og det UDEN at indføre dette tåbelige system.. Jo Jo... De fyrede simpelthen bare Maldonado :-).. Så var den ged barberet--

Guru

Jeg er helt enig! Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan Maldonado har formået at holde 5 sæsoner i F1 (jo jeg gør... penge), men for fa'en, hvis man overførte hans opførsel på banen relativt til trafikken på gaderne, ville manden jo være vanvidsbilist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jakoblaursen13

Jeg forestiller mig, at fremtidens racerløb for dem, der er vokset fra Gokarts, ser således ud. Det er en perfekt mellemting mellem en Gokart og en Formel Ford.

Aquila Synergy Cup

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...