Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

r2d2mm

Bage sit kassettebånd

Recommended Posts

r2d2mm

Hey herinde.

Nu prøver jeg lige at stille et lidt "fjollet" men absolut seriøst ment spørgsmål:

Sagen er at jeg har nogle gamle kassettebånd liggende, som jeg gerne vil have digitaliseret. Det er bånd jeg selv har optaget på. Jeg har købt en USB kassette afspiller, bare sådan en billig en for lige at prøve om det kan lade sig gøre. Nå men lyden på de her kassettebånd er jo helt forfærdelig. Sådan langsom, skurrende, mumlende agtig. Nærmest som om de skal til at gå i båndsalat. De har jo også bare ligget i 15+ år. Jeg har for en del år siden hørt at man kan "bage" de her bånd, for at få lyden tilbage. Noget med magnetismen oder was??? Nogen der ved hvordan man helt præcist gør??? Vil jo helst ikke ødelægge dem. Altså er det 50-60 grader i ovnen og hvor længe??? Skal man gøre noget ved dem først/efter eller hvordan??? Håber nogen der ved noget om det, kan hjælpe mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Problemet er den lim, man brugte på mange magnetbånd. Den gode gamle var for usund for arbejderne på fabrikkerne, så man indførte en anden, som bliver klistret med tiden. Deraf denne jammer. Nyere bånd har ikke denne fejl. 

Jeg har hørt om at bage bånd for tyve år siden, men jeg nåede ikke at skrive det ned. Men du får helt sikkert et problem med spolerne, da de nok smelter, inden du får løst problemet. Da det blev beskrevet, var der tale om spolebånd, der først blev spolet over på stålspoler og så bagt. Derefter kunne man afspille båndet én gang. Ingen mulighed for fejl. 

Jeg er næsten sikker på, at fremgangsmåden blev beskrevet i programmet Harddisken, så måske nogen der kan huske det. Eller ved hvem hos DR, man kan spørge (det er de samme gamle mænd, der kører udsendelsen i dag). Med mindre det er dronning Victoria eller Lord Haw-Haw, så ville jeg opgive det. Især med et kassettebånd. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Nu har jeg siddet og læst en masse artikler om emnet. Umiddelbart er jeg ret meget i tvivl om hvorvidt det jeg oplever er det her "sticky shed syndrome" som man løser ved at bage båndene. Synes ikke mine bånd virker sticky eller gummiagtige.  Vil tro de er de der 15-18 år gamle. Det jeg kan finde om emnet virker til at det primært er bånd fra 70'erne og 80'erne der giver problemer og egentlig sjældent kassettebånd men nærmere spolebånd. 

Men de lyder helt forfærdeligt. Susende, forvrængede, langsomme. De hviner dog ikke, og der falder ikke flager/støv af. Men kan det stadig være sss? Nogle steder anbefaler de ikke at man selv bager dem og andre får fine resultater... Nogle siger man kan lave en "ovn" af en papkasse og en hårtørrer og et termometer, men jeg gider ikke høre på min hårtørrer i flere timer. En har fået gode resultater ved at pakke bånd i et viskestykke og sætte det ned i radiatoren. Jeg har ikke radiatorer. Nogle bruger en frugttørrer/dehydrator, men den koster 5-600kr for den billigste.

iiihh det irriterer mig. Dels at jeg ikke har passet bedre på båndene når nu jeg alligevel har gemt dem. (De har stået både varmt, koldt, fugtigt, støvet osv i de år jeg har flyttet rundt.) Og dels at jeg er lidt en bangebuks. Ved sq ikke om jeg tør bage dem hehe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger

Det kan være din "kvalitetsprodukt fra Kina"-båndafspiller, der er problemet her. Hvis den tracker dårligt og har dårlig hastighedskontrol, så bliver lyden også dårlig. Men det kan jo også være båndet, der er dårligt. Men smid det ikke ud, før du har testet det i en anden afspiller, som ikke er af speciel-price-for-you-my-friend-typen :).

Hvis det er et type 1 (ferro) bånd, så vil lyden naturligt også være mere ulden end hvis det er et type 2 bånd (Chrom), som kan gengive lyd i CD-kvalitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
r2d2mm

Jeg har både type 1 og 2 bånd. Jeg havde egentlig også tænkt mig at afprøve den i en anden afspiller, for ja... den der afspiller jeg købte er vist ikke så fantastisk. Ikke at jeg forventede det. Men bare for lige at prøve inden jeg bager noget som helst. 

Jeg har kontaktet en tidligere kollega, som jeg stadig er facebook venner med. Hendes mand producerer musik, så jeg tænkte at han måske havde hørt lidt om det. Det havde han tilsyneladende ikke, men de får besøg af en ældre musiker imorgen, så hun ville lige høre ham ad, i forhold til hvordan fremgangsmåden er, hvis man bager bånd :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 11 timer siden, Henry Kissinger skrev:

Det kan være din "kvalitetsprodukt fra Kina"-båndafspiller, der er problemet her. Hvis den tracker dårligt og har dårlig hastighedskontrol, så bliver lyden også dårlig. Men det kan jo også være båndet, der er dårligt. Men smid det ikke ud, før du har testet det i en anden afspiller, som ikke er af speciel-price-for-you-my-friend-typen :).

Hvis det er et type 1 (ferro) bånd, så vil lyden naturligt også være mere ulden end hvis det er et type 2 bånd (Chrom), som kan gengive lyd i CD-kvalitet.

God tanke. En båndoptager kan også blive gammel, olien i lejerne kan blive sej, og drivremmen kan blive til snot eller i hvert fald slap. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger
For 17 timer siden, r2d2mm skrev:

Jeg har både type 1 og 2 bånd. Jeg havde egentlig også tænkt mig at afprøve den i en anden afspiller, for ja... den der afspiller jeg købte er vist ikke så fantastisk. Ikke at jeg forventede det. Men bare for lige at prøve inden jeg bager noget som helst. 

Jeg har kontaktet en tidligere kollega, som jeg stadig er facebook venner med. Hendes mand producerer musik, så jeg tænkte at han måske havde hørt lidt om det. Det havde han tilsyneladende ikke, men de får besøg af en ældre musiker imorgen, så hun ville lige høre ham ad, i forhold til hvordan fremgangsmåden er, hvis man bager bånd :-)

Jeg ville nok ikke gide bøvle med at bage et bånd. Risikoen for at komme til at gøre mere skade end gavn og ødelægge båndet ved sådan en drastisk behandling er bestemt til stede.

Gå i stedet ud og find en god, brugt HIFI-kassettebåndsafspiller. Det behøver ikke være en Nakamichi, bare et af de større mærker som Technics, Pioneer, Denon, Sony og den slags er fint. Og de må gerne være fra slut-80'erne til start-90-erne, hvor kassettebåndsteknologien peakede. Jeg har selv pt. en Onkyo og det er ikke noget særligt, men den lyder fint, har HX Pro og kostede 150 kr. i nær-mint condition i den lokale genbrug.

Hvis du så vil overspille fra bånd til digital, så kan du bare sætte en ledning fra udgang af afspilleren til indgangen på dit lydkort og bruge en lydoptager. Det er 10x bedre end det USB-bras man kan købe til det.

Men det er sjovt at rode igennem gamle kassettebånd, høre deres varme klang og finde musik, man aldrig har hørt før. Jeg opdagede f.eks. denne her herlige spillemandssang fra Dubliners, som jeg aldrig har hørt før, på et brugt bånd jeg havde købt for 5 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger
For 14 timer siden, mgy skrev:

God tanke. En båndoptager kan også blive gammel, olien i lejerne kan blive sej, og drivremmen kan blive til snot eller i hvert fald slap. 

Ja, drivremmene er det største problem. Men de kan de skiftes, hvis man har mod på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Falstria

Ikke bage bånd. Varme nedbryder magnetisme og dermed båndenes data.

Bånd taber data over tid helt naturligt, så de bliver ringer selvom de ikke afspilles.

Fugt er et stort problem, sørg for at tørre båndene hvis de har ligget i en kold kælder eller på loftet, men altså ikke ved brug af bageovne eller ved at lægge dem på radiatoren.

Hellere smid båndene i en lukket kasse med salt poser i bunden som kan suge fugten og hold det hele ved stuetemperatur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Bage kasettebånd , det er første gang jeg læser den , man skal læse meget før øjnende falder ud ,  det er ikke noget jeg tør gøre med mine kasettebånd , men det er åbenbart noget andre har læst/hørt om 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites