Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

atacama

Hvor gamle skal børn være, før de selv må bevæge sig udenfor matriklen?

Recommended Posts

atacama
For 3 minutter siden, Uopfindsomdebattør skrev:

I øvrigt - det der med børn, der bliver bortført, er det ikke nærmest komplet usandsynligt? For mig er det nærmest i kategori med, at lynet skulle slå ned i dem... :genert:

Altså.. Jo! Det er jo også min holdning. Men det var min venindes grund til at synes, det var lidt på kanten. Hun ved godt at mine børn kan finde vej og der er ingen trafik, så det eneste at være bekymret for er jo, at nogen skulle gøre børnene ondt med overlæg...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette
Lige nu, atacama skrev:

Altså.. Jo! Det er jo også min holdning. Men det var min venindes grund til at synes, det var lidt på kanten. Hun ved godt at mine børn kan finde vej og der er ingen trafik, så det eneste at være bekymret for er jo, at nogen skulle gøre børnene ondt med overlæg...

Den risiko er der naturligvis. Og vil altid være der... den vil også være der, når de er 15 og går hjem fra fest, eller når de er 9 og går fra skole til fritidsklub.

Jeg tænker, det er en balance mellem at opdrage sit barn fornuftigt og selv at give slip... og så selvfølgelig vurdere situationerne, så man ikke sender sit barn ud i noget, der er komplet uansvarligt - men det synes jeg altså virkelig ikke, der er tale om her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
For 11 timer siden, artem666 skrev:

Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men synes bare det virker til at være helt anderledes i dag, og når jeg ser på mine søstre og deres børn, hvor de slet ikke har haft den samme frihed som vi havde som barn. Men fornemmer omvendt heller ikke at det er noget de efterlyser, som med at kunne tage op på skolen og spille bold som vi gjorde fra en meget ung alder.

Jeg undrer mig bare lidt over udviklingen, for der har jo aldrig været så lidt kriminalitet som i dag, og tilsvarende med trafikdræbte osv. Det er altså blevet mere sikkert at være barn ude i virkeligheden. Tror faktisk mere faren for børn ligger på nettet i dag.

Det er helt klart noget, jeg oplever at børn efterlyser. Min store pige synes det er det fedeste at få lov at gå ud selv, og hendes nye veninder herude får også helt julelys i øjnene, når de hører at hun selv må gå udenfor haven. Men det får mig jo så omvendt til at tænke , at det må de andre øjensynligt ikke....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
For 11 minutter siden, Uopfindsomdebattør skrev:

Jeg er vokset op på landet, hvor det er så godt som umuligt for forældrene at holde øje med børnene hele tiden. Jeg havde heste, og jeg var ikke mange år ældre end din ældste datter, før jeg red lange ture alene/sammen med veninder. Vi tog også selv til og fra skole og hjem til hinanden (med skolebus) fra børnehaveklassen. 

Jeg husker min egen barndom som enormt fri og spontan. Havde jeg lyst til at tage hjem til en ven, så gjorde jeg det. Det var et chok at flytte til København, hvor alt pludselig skulle aftales uger i forvejen, og hvor mine forældre skulle følge mig rundt alle vegne.

Lang historie kort, så synes jeg, det er en lidt ærgerlig udvikling, at vi i dag er så bange for at lade børnene gå frit omkring. Jeg er sikker på, dine børn sagtens kan klare at lege uden opsyn - endda tænker jeg, at de (og her tænker jeg nok mest på den ældste) måske vokser lidt med ansvaret. :) 

Egentlig sjovt at du så har valgt at bosættedig i byen?

For mig har det med friheden været en væsentlig grund til at rykke ud af byen. Kunne ikke forestille mig en hel barndom under opsyn...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette
Lige nu, atacama skrev:

Egentlig sjovt at du så har valgt at bosættedig i byen?

For mig har det med friheden været en væsentlig grund til at rykke ud af byen. Kunne ikke forestille mig en hel barndom under opsyn...

Jeg er max splittet mellem byen og landet! :D Kunne jeg helt selv vælge, voksede mine børn op på landet, og så flyttede vi, når de blev større. Nu gør vi det så helt omvendt, men det skyldes primært, at min kæreste på ingen måde kan arbejde uden for byen.

Men der er jo også gode ting ved byen. Og så må jeg lære børnene at færdes i trafikken - og selv lære at give lidt ekstra slip... :) Der er jo også børn i byen, der selv går til skole og godt kan tage hjem til hinanden uden at mødrene skal have aftalt det 14 dage i forvejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
Lige nu, Uopfindsomdebattør skrev:

Jeg er max splittet mellem byen og landet! :D Kunne jeg helt selv vælge, voksede mine børn op på landet, og så flyttede vi, når de blev større. Nu gør vi det så helt omvendt, men det skyldes primært, at min kæreste på ingen måde kan arbejde uden for byen.

Men der er jo også gode ting ved byen. Og så må jeg lære børnene at færdes i trafikken - og selv lære at give lidt ekstra slip... :) Der er jo også børn i byen, der selv går til skole og godt kan tage hjem til hinanden uden at mødrene skal have aftalt det 14 dage i forvejen.

Hæ, ja. Heldigvis. Jeg var også splittet. Men jeg kunne bare mærke at der ville gå en del år, før jeg ville lade mine børn uden opsyn i byen. Hvor jeg herude tænker, at der er så fredeligt at de meget før vil få frihed i til selv at bevæge sig rundt... Prisen er jo så transporttiden og den er sgu også sur...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette
Lige nu, atacama skrev:

Hæ, ja. Heldigvis. Jeg var også splittet. Men jeg kunne bare mærke at der ville gå en del år, før jeg ville lade mine børn uden opsyn i byen. Hvor jeg herude tænker, at der er så fredeligt at de meget før vil få frihed i til selv at bevæge sig rundt... Prisen er jo så transporttiden og den er sgu også sur...

Vi lånte et hus i Hørsholm i sommer, hvor vi overvejede at flytte nordpå. Det var simpelthen en dræber med transporttiden! I forvejen synes jeg, det er svært at få det til at hænge sammen. :tie: Og skal vi tættere på byen end det, så bliver det alt for dyrt...

Nu arbejder vi lidt med lejlighed+sommerhus-modellen. Og gerne i et sommerhus-område, hvor der er andre børnefamilier, så man kan få lidt af det der børneområde-vibe. Så må børnene få frihed på weekendbasis. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
For 8 minutter siden, Uopfindsomdebattør skrev:

Vi lånte et hus i Hørsholm i sommer, hvor vi overvejede at flytte nordpå. Det var simpelthen en dræber med transporttiden! I forvejen synes jeg, det er svært at få det til at hænge sammen. :tie: Og skal vi tættere på byen end det, så bliver det alt for dyrt...

Nu arbejder vi lidt med lejlighed+sommerhus-modellen. Og gerne i et sommerhus-område, hvor der er andre børnefamilier, så man kan få lidt af det der børneområde-vibe. Så må børnene få frihed på weekendbasis. :P

I hear you. Vi bor 5 min fra s-tog med 23 minutter til Nørreport. Og alligevel bruger vi 45 minutterhver vej...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Isolda
1 time siden, Uopfindsomdebattør skrev:

I øvrigt - det der med børn, der bliver bortført, er det ikke nærmest komplet usandsynligt? For mig er det nærmest i kategori med, at lynet skulle slå ned i dem... :genert:

Her i Jylland har vi sommetider historier om mænd, i varevogne, som forsørger at få børn med sig. PT advarer Østjyllands politi om én der har forsøgt sig over de sidste tre uger, med fire forskellige børn. De er alle blevet kontaktet på vej hjem fra skole i Hadsten området. 

Det er en realitet, jeg mener bare ikke den skal begrænse vores levestil. Så der er taget samtaler med børnene, ikke udpenslet, men på samme måde som vi gør med komfur, skarpe knive osv. 

Men det er klart, det er en meget lille procentdel af vores unger som oplever det. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kaslejne

Jeg vil sige at det kommer an på barnet, dog er de fleste SFO'er jo ikke hegnet ind, så vil mene at en 7 årige sagtens vil kunne administrere det og vil heller ikke mene at du behøver at spørge forældrene til legekammeraterne - Men igen når din 7 årige har kammerater på besøg, er de jo dit ansvar, så det kommer an på dig selv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites