Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

atacama

Hvor gamle skal børn være, før de selv må bevæge sig udenfor matriklen?

Recommended Posts

atacama

Vi er flyttet i hus med vores to børn på 4 og snart 7 år. Vores have har havelåge ud til en fælles græsplæne, som ligger bag nogle rækkehuse. Græsplænen grænser op til skoven.

Mit spørgsmål går nu på, hvornår I mener, det er ansvarligt at lade sine børn løbe ud og lege på den græsplæne uden voksenopsyn. De kommer aldrig længere væk end at man kan se dem fra havelågen, men man kan ikke direkte se græsplænen fra huset. Spørgsmålet går mest på den store på snart 7 år, men også lidt på den lille på 4 år (som dog er en lidt forsigtig type og derfor altid vil holde sig lige i hælene på sin søster)?

Ville I lade jeres børn løbe derud selv? Og tillægsspørgsmål: Hvis hende på 7 år har legeaftaler, bør jeg så spørge forældrene først, før jeg lader dem løbe ud på græsplænen? :gruble:

Er helt blank på det her område, da vi tidligere har boet midt i Kbh, hvor børnene jo aldrig leger uden at man er med som voksen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Isolda

Min dreng har siden i sommer selv rendt på legepladsen, det er ned af en blind vej som er overfor mit stuevindue. Jeg kan ikke se ham derovre. Samtidigt begyndte han at gå op til hans mormor, som bor et par hundrede meter væk, på samme side af vejen. Han blev 5 i juni.

Vi har talt om at man ikke går med fremmede, uanset hvad de siger, at man går direkte derop og selvfølgeligt holder sig på fortorvet. 

Det kommer an på barnet, ansvarlighed og alt det der. 

Alle hans venners forældre er informeret om, at de går på legepladsen. Men jeg informerer dem også hvis vi skal ud og køre, går lange ture osv. så det ser jeg bare som selvfølgeligt. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

Jeg ved ikke i dag, men er selv vokset op i et tilsvarende område, og den gange kan jeg da huske at det var omkring skolestart da jeg var 6 år at jeg begyndte med at lege frit på den måde. Er faktisk endda ved at tror det startede måske et halvt års tid før da jeg var 5 år.

Men jeg har et indtryk af at forældre er mere overbeskyttende i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama

Tak for svar. Jeg har selv været lidt i tvivl, men vi blev enige om herhjemme, at de gerne må gå derud. Jeg har dog en veninde i området, som nærmest virkede bestyrtet over, at jeg lod børnene uden opsyn. Men altså, hvis man skal gardere sig mod børn, der bliver bortført, så skal man jo overvåge dem helt til de bliver voksne. :gruble:

Vi bor i en fredelig forstad i Nordsjælland, så det er ikke fordi her umiddelbart vrimler med skumle typer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
atacama
For 5 minutter siden, artem666 skrev:

Jeg ved ikke i dag, men er selv vokset op i et tilsvarende område, og den gange kan jeg da huske at det var omkring skolestart da jeg var 6 år at jeg begyndte med at lege frit på den måde. Er faktisk endda ved at tror det startede måske et halvt års tid før da jeg var 5 år.

Men jeg har et indtryk af at forældre er mere overbeskyttende i dag.

Jeg er også selv vokset op tæt på en skov og har daffet rundt derovre selv fra en tidlig alder. For mig er det jo også en del af hele pointen med at flytte ud af byen - at børnene så får en mere fri opvækst. Omvendt vil jeg jo ikke opføre mig uansvarligt som forælder...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666
For 9 minutter siden, atacama skrev:

Jeg er også selv vokset op tæt på en skov og har daffet rundt derovre selv fra en tidlig alder. For mig er det jo også en del af hele pointen med at flytte ud af byen - at børnene så får en mere fri opvækst. Omvendt vil jeg jo ikke opføre mig uansvarligt som forælder...

Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men synes bare det virker til at være helt anderledes i dag, og når jeg ser på mine søstre og deres børn, hvor de slet ikke har haft den samme frihed som vi havde som barn. Men fornemmer omvendt heller ikke at det er noget de efterlyser, som med at kunne tage op på skolen og spille bold som vi gjorde fra en meget ung alder.

Jeg undrer mig bare lidt over udviklingen, for der har jo aldrig været så lidt kriminalitet som i dag, og tilsvarende med trafikdræbte osv. Det er altså blevet mere sikkert at være barn ude i virkeligheden. Tror faktisk mere faren for børn ligger på nettet i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det vil jeg mene er helt forsvarligt. Jeg tænker du selv har en fornemmelse af om de har respekt for jeres aftaler, trafik osv - Hvilket i sidste ende alligevel handler mere om personlighed end alder. 

At de skulle blive bortført er næppe en risiko.  

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Isolda
For 9 timer siden, atacama skrev:

Tak for svar. Jeg har selv været lidt i tvivl, men vi blev enige om herhjemme, at de gerne må gå derud. Jeg har dog en veninde i området, som nærmest virkede bestyrtet over, at jeg lod børnene uden opsyn. Men altså, hvis man skal gardere sig mod børn, der bliver bortført, så skal man jo overvåge dem helt til de bliver voksne. :gruble:

Vi bor i en fredelig forstad i Nordsjælland, så det er ikke fordi her umiddelbart vrimler med skumle typer...

Dem render jeg også ind i, de bestyrtede over hvorfor han dog får lov til det, i disse tider. 

Jeg får ud fra deres børn er de mere forsigtige i det, og snakker hastigt om noget andet. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette

Jeg er vokset op på landet, hvor det er så godt som umuligt for forældrene at holde øje med børnene hele tiden. Jeg havde heste, og jeg var ikke mange år ældre end din ældste datter, før jeg red lange ture alene/sammen med veninder. Vi tog også selv til og fra skole og hjem til hinanden (med skolebus) fra børnehaveklassen. 

Jeg husker min egen barndom som enormt fri og spontan. Havde jeg lyst til at tage hjem til en ven, så gjorde jeg det. Det var et chok at flytte til København, hvor alt pludselig skulle aftales uger i forvejen, og hvor mine forældre skulle følge mig rundt alle vegne.

Lang historie kort, så synes jeg, det er en lidt ærgerlig udvikling, at vi i dag er så bange for at lade børnene gå frit omkring. Jeg er sikker på, dine børn sagtens kan klare at lege uden opsyn - endda tænker jeg, at de (og her tænker jeg nok mest på den ældste) måske vokser lidt med ansvaret. :) 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kunneikkeslette

I øvrigt - det der med børn, der bliver bortført, er det ikke nærmest komplet usandsynligt? For mig er det nærmest i kategori med, at lynet skulle slå ned i dem... :genert:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites