Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Tourettedrengen

foto hjølpsøges

Recommended Posts

Tourettedrengen

hej jeg har tAGET DETTE foto til morgen med mit samsung compakt kamera wb200f. himlen var bare så flot og næsten purpurrød. mit billede er bare ringe sammenlignet med. er der nogle der har gode råd til mig

billede.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Hvis du har det som raw, kan du jo prøve at lege med farvetemperaturen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tourettedrengen

desværre kun jpeg jeg kan skyde i. har dog photoshop, så vil sagtens kunne justere farverne,men er ude efter en løsning/ forklaring der kan hjælpe til bedre billeder når de skydes

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Problemet er jo, at kameraet opfatter det ret ekstreme billede som et normalt motiv (hvad det så end er) belyst med en mærkelig lyskilde. Og så korrigerer det helt ved siden af. Det ville også kunne gå galt med et filmkamera (under kopieringen på papir). Så hvis du ikke kan indstille farvetemperaturen under optagelsen (se i manualen), så kan du ikke løse problemet. Jeg må så indrømme, at jeg ikke ved, hvad den korrekte farvetemperatur bør være (6000° K måske?). Lav en serie prøveskud. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tourettedrengen

tak mgy

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger

Du har et kamera med en ret lille sensor (1/2.3") med mange pixels (14 Mpix) med en lille samlelinse og motivet er ret mørkt, så det er muligt at dit kamera simpelthen ikke kan opfange kontrasterne i billedet og det derfor bliver lidt mat i sokkerne. Kender det selv fra mine kompaktkameraer, hvor det helt klart er en teknisk begrænsning. Det er altid godt at kende sine værktøjers begrænsninger.

Du kan prøve at rode lidt med farvejusteringen, men det ændrer bare ikke på de detaljer, som ikke blev opfanget pga. kameraets begrænsninger og her vil RAW heller ikke hjælpe (hvis dit kamera da kan gemme i RAW). Du kan lære at leve med det eller anskaffe et kamera med større sensor og linse. Evt. anskaffe dig et gammelt 35 mm eller mellemformat filmkamera :).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tourettedrengen

Tak Henry. jeg har faktisk haft problemer med julebillederne også. måske pga der var forskelligt lys fra flere forskellige lyskilder i rummet. kan du foreslå et nogenlunde prisbilligt og godt kompaktkamera, eller skal jeg indstille mig på at anskaffe et spejlreflekskamera.

råd og link modtages gerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger
For 15 timer siden, Tourettedrengen skrev:

Tak Henry. jeg har faktisk haft problemer med julebillederne også. måske pga der var forskelligt lys fra flere forskellige lyskilder i rummet. kan du foreslå et nogenlunde prisbilligt og godt kompaktkamera, eller skal jeg indstille mig på at anskaffe et spejlreflekskamera.

råd og link modtages gerne

Hvis vi ser bort fra evt. fejlbetjening af kameraet, så er lysmængden nok den vigtigste faktor i fotografering, da det filmen i et filmkamera og sensoren i et elektronisk kamera gør, er at måle forskelle i lyset fra motivet. Det er en meget lang historie at forklare, men kort fortalt, så består sensoren i et kamera af en masse, små celler (pixels), der måler antallet af fotoner (lys), der rammer den*. Hvis man har en lille sensor, vil mængden af fotoner, der rammer en enkelt pixel være forholdsvis færre end ved en stor sensor med et tilsvarende antal pixels. Og jo flere fotoner, der ramme en celle, jo større mulighed har sensoren for at gengive forskellene i lysstyrken og man får et billede med større kontrastforhold/dynamik. Linsen på kameraet er sensorens adgang til lyset, så en lille linse tillader forholdsvis mindre lys at kommen ind end en stor linse. Det samme gælder for zoom, hvor en lang zoom tillader mindre lys at komme ind ifht. en kort zoom. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind og det er lidt kompliceret, men lån en bog på bibilioteket om det :).

Men kort fortalt, så kræver et kamera med en lille sensor bedre lysforhold end et kamera med stor sensor for at lave et godt billede. Du skal dog være klar over, at et kamera med en stor sensor også er et dyrere/større kamera og at de har mindre zoom. Men sådan er det jo med så mange ting: Man kan ikke få det hele :). Personligt lever jeg med med de små sensorers begrænsninger, fordi det jeg bruger mine kameraer til, kræver meget zoom og kompakt størrelse. Men du kan jo have andre behov.

Eksempler på kompaktkameraer med store sensorer (der er mange andre muligheder og størrelser):

http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-advanced-compact-camera-1258405

En artikel om sensorstørrelser:

http://www.gizmag.com/camera-sensor-size-guide/26684/

* I et elektronisk kamera er alle pixels (cellerne) afhængige af hinanden og er lavet på basis af silicium. I et filmkamera er sensorerne (sølvnitratkorn på en acetatfilm) uafhængige af hinanden og er lavet på basis af sølvnitrat. Det giver nogle fordele til filmkameraet mht. eksponeringsmulighederne, men det kan du jo dykke ned i, hvis du får lyst til det engang. Pt. er filmkameraet jo lidt et nicheprodukt, men også en meget ældre opfindelse end det elektroniske kamera.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Galathea

Jeg har et Sony RX100, som er nævnt i techradar-anbefalingen, som @Henry Kissinger linker til.

Det er især pga dette kameras evne til at fungere godt med lav lysintensitet, at jeg har lige dette kompaktkamera. Det er ganske imponerende, hvad det kan fange af lys.

Der er masser af faste indstillinger at vælge imellem - fx til solnedgange, som ville have været relevant for TS' billede i første indlæg. Eller man kan indstille mange ting manuelt, hvis man ikke er tilfreds med kameraets korrigeringer.

Jeg havde den første model, RX100 I, og var glad for det, indtil det blev stjålet :( For forsikringspengene købte jeg RX100 II, fordi det er noget billigere end den nyeste model, RX100 III, og ifølge diverse anmeldelser er den tekniske forskel fra II til III negligerbar til mine formål. Det er i praksis kun på videosiden, der er sket forbedringer. Så det kan nogle gange betale sig at købe noget andet end den nyeste model, hvis man gerne vil holde prisen nede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Henry Kissinger

Jeg vil dog lige nævne én ting inden du går ud og investerer i nyt kamera: Det bedste billede tages med det kamera, du har på dig i situationen og som du er vant til at bruge. Ikke med det bedste kamera, der kan købes for penge, men som ligger hjemme i skabet, fordi det er for bøvlet at slæbe med eller svært at bruge. Så nogle gange er det bedste kamera såmænd din mobiltelefon :).

Fotografering kan hurtigt gå hen og blive en dyr hobby, hvis man altid skal have det nyeste og det bedste på markedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites